• Посилання скопійовано

Закон про базову соціальну допомогу містить недоліки: що виявили юристи?

Законопроєкт щодо змін у наданні базової соціальної допомоги може стати інструментом модернізації соцполітики. Він посилює захист сімей з дітьми, усуває фрагментацію, підвищує адресність і ефективність допомоги. Водночас потребує усунення окремих недоліків

Закон про базову соціальну допомогу містить недоліки: що виявили юристи?

Нагадаємо, що з 1 липня 2025 року в Україні стартував експериментальний проєкт для сімей з низькими доходами. 

Хто має право на допомогу та у якій сумі? Які документи треба подати? Чим відрізняються Заяви про намір та про призначення? Скільки чекати на призначення допомоги? Чи отримають її ті, хто за кордоном? Це разова виплата чи щомісячна?

Читайте у статті від редакції "Нова базова соціальна допомога 4500 грн з 1 липня: хто може її отримати від Пенсійного фонду і як це зробити?"

Законопроєкт щодо змін у наданні базової соціальної допомоги може стати інструментом модернізації соціальної політики. Він посилює захист сімей з дітьми, оскільки усуває фрагментацію, підвищує адресність і ефективність допомоги. Водночас потребує усунення окремих недоліків. Розповідає Національна асаціація адвокатіів.

Такий висновок до проєкту Закону №14051 від 18.09.202  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання базової соціальної допомоги» надав Комітет НААУ з питань сімейного права.

Адвокати висловили чотири зауваження. По-перше, зміни до Закону «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» обмежують допомогу переважно I групою з урахуванням малозабезпеченості, виключаючи II–III групи без чітких критеріїв. Це суперечить ст. 46 КонституціїЗакону «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю» та ст. 28 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, які забороняють дискримінацію за ознакою інвалідності.

По-друге, у пропонованому визначенні «сім’я» (ст. 1 Закону «Про базову соціальну допомогу») відсутнє окреме поняття «одинока мати/батько», що створює прогалину: такі сім’ї (з дитиною, але без другого з батьків) формально можуть не підпадати під критерій малозабезпеченості, втрачаючи право на допомогу.

По-третє, перехід тимчасової державної допомоги за ст. 181 Сімейного кодексу до базової соціальної допомоги не уточнює підстави (судове рішення, реєстр боржників), що може призвести до відмови в виплатах через відсутність «малозабезпеченості». Що створює ризик для дітей, позбавлених утримання.

По-четверте, у законопроєкті не прописано, як забезпечити безперервність виплат під час переходу від тимчасової державної допомоги до базової соціальної допомоги. Перехідні положення передбачають шість місяців дії старого механізму, однак не гарантують автоматичного початку нових нарахувань.

***

Читайте також:

Джерело: Національна Асоціація Адвокатів України

Рубрика: Облік та звітність/Автоматизація

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Автоматизація»