• Посилання скопійовано

Внутрішні та міжнародні вантажні перевезення: у чому різниця між е-ТТН та е-СMR?

У 2020 році Україна приєдналася до Додаткового протоколу Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів про електронну накладну (КДПВ). У перспективі класичну паперову CMR замінить її електронний аналог e-CMR, а ТТН – е-ТТН

Внутрішні та міжнародні вантажні перевезення: у чому різниця між е-ТТН та е-СMR?

Чим відрізняється документація при перевезеннях автомобільним транспортом всередині країни і в міжнародному сполученні?

Консолідованої системи документообігу при внутрішньодержавних і міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях наразі немає. Основним документом для перевезення вантажів в Україні є товарно-транспортна накладна (ТТН), її використовують для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку вантажу, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Міжнародні перевезення виконуються з обов’язковим застосуванням CMR – міжнародної товарно-транспортної накладної. Цей документ закріплений ще у 1956 році Конвенцією про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (з французької – «Convention relative au contrat de transport international de marchandises par rout»). Звідси і скорочення  CMR. Конвенцію щодо CMR використовують у понад 50 державах-учасницях договору – у більшості країн Європи та Центральної Азії.

Однак важливо розуміти, що як CMR, так і ТТН є підтвердженням укладеного договору перевезення і містить основну інформацію про відправника, перевізника, вантажоодержувача, маршрут, особливості самого вантажу тощо. Дані переважно фіксуються на папері та створюються щонайменше у трьох оригінальних примірниках, з яких перший примірник залишається вантажовідправнику, другий – супроводжує вантаж та передається вантажоотримувачу, а третій – залишається у перевізника.

 

Чому в ЄС розпочалася робота над цифровізацією міжнародних транспортних перевезень і переходом до eлектронної форми CMR?

У ЄС вважають, що перехід до електронної форми міжнародної товарно-транспортно накладної сприятиме успішному росту та розвитку сфери перевезень вантажів, оскільки така система заощадить кошти і час та покращить екологічну ситуацію. 

Маємо розуміти, що паперові накладні потрібно надрукувати на папері, на кожному примірнику мають стояти власноручні підписи учасників перевезення, потрібно перевірити коректність заповнення та заархівувати документ для зберігання. Всі ці дії, як мінімум, потребують людського ресурсу, часу та матеріалу для друку накладних. У підсумку отримуємо велику кількість паперу, що фізично зберігається в архівах і більше не використовується.

Крім того, за оцінками Єврокомісії потенційний економічний ефект у період від 2018 до 2040 року від впровадження e-CMR становитиме 27 мільярдів євро економії. Також було встановлено, що в середньому електронний варіант e-CMR є втричі економнішим у порівнянні з використанням паперового аналога. Що стосується економії часу, то за дослідженнями вантажовідправнику потрібно майже на 11 хвилин менше, щоб створити та надіслати саме електронний документ. Перевізник економить майже 10 хвилин на одному документі, оскільки процес підписання займає менше часу. Архівування та оновлення статусу документа відбувається максимально швидко та не потребує додаткових ресурсів. 

 

Які кроки робить Україна на шляху до переходу на e-CMR?

З моменту приєднання України до Додаткового протоколу до КДПВ, Міністерство інфраструктури та Інститут аналітики та адвокації ведуть активну роботу над вивченням стандартів UN/CEFACT (Центр ООН зі спрощення процедур торгівлі та електронним діловим операціям). Зараз в ЄС активно розробляється план імплементації e-CMR до 2025 року, який стосується не тільки автомобільних вантажних перевезень, а й в цілому цифрових транспортних документів, зокрема в сфері залізничних та морських перевезень.

Однак ключовою перевагою на шляху до цифровізації міжнародних вантажних транспортних перевезень в Україні є діджиталізація національної системи – перехід на електронну форму ТТН. З 2019 року Мінінфраструктури розпочало роботу над впровадженням безпаперового документообігу в сфері автомобільних вантажних перевезень. Спочатку для цього були впроваджені регуляторні зміни, проте аналіз ефективності впровадженої політики показав, що бізнесу не вдається обмінюватись електронними ТТН через те, що використовуються системи електронного документообігу, які між собою не обмінюються даними, тобто не є інтерперабельними.

Тож в 2019 році в Указі Президента України з’явилося завдання, відповідальним за яке було визначено Мінінфраструктури, – впровадження в експериментальному режимі електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної. В грудні того ж року розпочалася реалізація проєкту.

Головними перевагами впровадження е-ТТН є інтероперабельність, зручність, легкість та швидкість, а також мінімізація корупційних ризиків при перевезеннях. Проте плани з повного переходу на електронну форму ТТН з 1 серпня 2022 року, коли вона мала стати обов’язковою для всіх вантажних перевезень автомобільним транспортом, порушило повномасштабне вторгнення росії в Україну.

 

Як зараз відбувається реалізація проєкту з впровадження е-ТТН?

Незважаючи на вимушену паузу у реалізації проєкту, роботи щодо впровадження е-ТТН відновилися. А опитування Мінінфраструктури компаній зі сфери транспортних та логістичних послуг у червні 2022 року показало готовність бізнесу до впровадження системи е-ТТН. 

Так, 89,9% з 160 опитаних компаній готові долучитися до тестування системи е-ТТН, при тому 83,8% бізнесів готові долучитися до тестування ще у 2022 році попри війну.

Таким чином, вже до кінця жовтня 2022 року планується початок тестування провайдерів, що триватиме до кінця листопада – початку грудня 2022 року. В подальшому планується запуск системи у тестову експлуатацію. 

Зараз команда проєкту зосереджена над підготовкою, тестуванням, внесенням коректив в технічну складову проєкту та ознайомленням бізнесу з особливостями діяльності системи е-ТТН. Обов’язковою для застосування бізнесом е-ТТН стане одразу після нашої перемоги та скасування воєнного стану.

Над впровадження системи е-TTН працює Міністерство інфраструктури у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації за підтримки USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» та за участі ГО «Інститут аналітики та адвокації», яка на період реалізації проєкту є адміністратором системи е-TTН.

 

Чому українському бізнесу доцільно перейти на електронну форму ТТН?

Варто розуміти, що перехід на е-ТТН – це закономірний крок на шляху до електронної міжнародної товарно-транспортної накладної, а впровадження e-CMR в перспективі означає використання єдиного документу для внутрішніх і зовнішніх вантажних перевезень, що істотно спрощує документообіг та наближує Україну до європейських стандартів ведення бізнесу. 

Цифровізація документообігу, серед іншого, сприяє прозорості процесу перевезення, усуває корупційні зловживання, істотно спрощує та прискорює взаємодію між вантажовідправником, перевізником і вантажоодержувачем, адже усі операції стануть доступними учасникам в режимі реального часу.

Більше того, в умовах воєнного часу е-ТТН є особливо зручною для бізнесу, що був змушений релокуватися у більш безпечні регіони, оскільки збільшує його мобільність, оптимізує документообіг та підвищує ефективність логістики.

Отже, вже сьогодні компаніям варто поступово готуватися до переходу на електронну ТТН. Для цього достатньо почати співпрацю з одним із провайдерів електронного документообігу, які залучені до реалізації проєкту. На сьогодні це Sovtes, Вчасно.Сервіс, Документ.Онлайн, Deals, EDIN, SmartTender, ППЛ 33-35, Оптіма ДОК, M.E.Doc, AgriChain, Comach, eUgoda, inn.logist, BPM Quantum, Zozengo, Doc.Smart-Era, ПТАХ, Signy, Aрт-Звіт.

Джерело: Міністерство інфраструктури

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»