Туристичний збір стягується, якщо одночасно дотримуються три наведені нижче критерії для справляння збору.
Перший критерій – місце проживання
Відповідно до пп. 268.5.1 ПКУ, згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради збір може справлятися з тимчасового розміщення у таких місцях проживання (ночівлі):
- готелі, кемпінги, мотелі, гуртожитки для приїжджих, хостели, будинки відпочинку, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, пансіонати та інші заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади;
- житловий будинок, прибудова до житлового будинку, квартира, котедж, кімната, садовий будинок, дачний будинок, будь-які інші об’єкти, що використовуються для тимчасового проживання (ночівлі), тобто надаються з цією метою фізособам.
Релігійна організація може мати у своєму складі гуртожитки або готелі, в яких і розміщувати паломників. Або це можуть бути інші приміщення для тимчасового розміщення тощо, але вони мають постійно використовуватися для цього.
Тож, якщо рішенням відповідної ради такі приміщення релігійної організації встановлено як місця справляння збору, перший критерій буде дотримано.
Другий критерій – чи є релігійна організація податковим агентом?
Відповідно до пп. 268.5.2 ПКУ, згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради збір може справлятися такими податковими агентами:
- юрособами, філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами юросіб згідно з пп. 268.7.2 ПКУ, ФОПами, які надають послуги з тимчасового розміщення осіб у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ;
- квартирно-посередницькими організаціями, які скеровують неорганізованих осіб з метою їх тимчасового розміщення у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. «б» пп. 268.5.1 ПКУ, що належать фізособам на праві власності або на праві користування за договором найму;
- юрособами, які уповноважуються сільською, селищною, міською радою справляти збір на умовах договору, укладеного з відповідною радою.
Перелік податкових агентів та інформація про них розміщуються й оприлюднюються на офіційному вебсайті сільської, селищної, міської ради.
Таким чином, другий критерій буде дотримано, якщо релігійна організація постійно надає послуги з тимчасового розміщення, тобто це є одним з її видів діяльності – постійне розміщення паломників на регулярній основі тощо. На нашу думку, якщо таке розміщення робиться нерегулярно, за потреби, критерій постійності не дотримується.
Або ж релігійна організація уповноважена відповідною радою на справляння збору. У будь-якому разі перелік податкових агентів має оприлюднюватись відповідною місцевою радою. Для з’ясування цього питання потрібно звернутися до місцевої ради.
Третій критерій – платники збору
Платниками збору є громадяни України, іноземці, а також особи без громадянства, які прибувають на територію адміністративно-територіальної одиниці, на якій діє рішення сільської, селищної, міської ради про встановлення туристичного збору, та тимчасово розміщуються у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ (див. пп. 268.2.1 ПКУ).
Перелік осіб, які не є платниками збору, наведено у пп. 268.2.2 ПКУ. Наприклад, не є платниками збору:
- діти віком до 18 років;
- особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та особи, що супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше однієї супровідної особи) тощо.
Таким чином, третій критерій дотримуватиметься, якщо релігійна організація тимчасово розміщуватиме осіб, які є платниками збору.