
Ми вже наводили позицію ДПС щодо звітування нотаріусів. У ній вказувалося, що нотаріуси зобов’язані щомісяця подавати до контролюючого органу інформацію про посвідчені договори купівлі-продажу рухомого і нерухомого майна, дарування та свідоцтва про право на спадщину.
У звітах має зазначатися вартість кожного договору, сума сплаченого податку, а також інші дані, передбачені податковим розрахунком. Звітність подається у формі додатка 4ДФ. Позицію щодо необхідності подання нотаріусами інформації по формі та у строки, визначені для податкового розрахунку, погоджено з Мінфіном.
Наразі ж до Міністерства юстиції України надійшов лист ДПС про доведення до відома нотаріусів інформації щодо подання ними інформації про посвідчені договори купівлі-продажу (міни) рухомого або нерухомого майна, про видачу свідоцтв про право на спадщину та/або посвідчені договори дарування, в якому, серед іншого, зазначається, що «виходячи з положень ПКУ, нотаріус є спеціальним суб’єктом, на якого покладені функції податкового агента в частині подання до контролюючого органу інформації про посвідчені ним договори купівлі-продажу (міни) рухомого та нерухомого майна, про видачу свідоцтв про право на спадщину та/або посвідчені договори дарування, включаючи інформацію про ціну таких договорів та розмір сплаченого податку у розрізі кожного договору».
Позиція Мінʼюсту не збігається з ДПС
У своєму листі Мінʼюст навів свою думку з цього питання. Відповідно до ст. 172 - 174 ПКУ нотаріус подає до контролюючого органу певну інформацію, яка не є податковою звітністю. При цьому до обов’язків нотаріуса не входить нарахування, утримання та сплата податку на доходи фізичних осіб.
Нотаріус не є податковим агентом у розумінні пп. 14.1.180 ПКУ. Аналогічну позицію також було висловлено Нотаріальною палатою України у листах до Державної податкової служби України від 02.04.2025 №15/4 та від 04.04.2025 №16/2.
Тому Мінʼюст звернувся до Мінфіну та ДПС із проханням переглянути позицію щодо щомісячного звітування нотаріусів до ДПС.