
25 листопада 2025 у ВРУ зареєстровано проєкт Закону №14245 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо підвищення ефективності контролю за виробництвом та обігом тютюнової сировини".
А саме - вносяться зміни до ПКУ та Закону №3817-IX з метою запровадження цілісної моделі електронної простежуваності тютюнової сировини та інтеграції сировинного контуру з електронною системою е-акциз.
Які саме зміни пропонують внести?
1) Розширити функціонал Електронної системи (е-акциз) на тютюнову сировину.
Електронна система використовується для:
- формування унікальних ідентифікаторів (електронних марок акцизного податку) для одиниць пакування тютюнової сировини;
- обліку руху тютюнової сировини від моменту введення в обіг до її використання у виробництві тютюнових виробів, ферментації, знищення чи інших операцій;
2) Запровадити обов’язкове маркування тютюнової сировини електронними марками акцизного податку.
Проєктом передбачається, що:
- кожна одиниця пакування тютюнової сировини (тюк, мішок, ящик тощо) підлягає маркуванню графічним елементом електронної марки акцизного податку з нанесенням унікального ідентифікатора (у тому числі у формі коду DataMatrix та реквізитів, придатних для читання людиною);
- формування електронних марок акцизного податку здійснюється економічними операторами через програмні засоби Електронної системи;
- встановлюються правила погашення електронних марок у разі використання тютюнової сировини у виробництві тютюнових виробів, направлення її на ферментацію, чи у разі знищення, втрати тощо.
3) Розширити коло економічних операторів у сфері обігу тютюнової сировини.
До економічних операторів у значенні ПКУ належать, зокрема, суб’єкти господарювання, які здійснюють:
- виробництво тютюнової сировини;
- імпорт тютюнової сировини;
- зберігання тютюнової сировини;
- перевезення (транспортування) тютюнової сировини;
- виробництво тютюнових виробів із використанням тютюнової сировини.
Такі суб’єкти зобов’язані реєструватися в Електронній системі та відображати в ній відповідні операції.
4) Створити Єдиний реєстр виробників тютюнової сировини.
Законопроєктом пропонується запровадити Єдиний реєстр виробників тютюнової сировини, до якого вносяться відомості про:
- суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність з посіву, вирощування та первинної переробки (сушіння) тютюнової сировини;
- земельні ділянки, на яких планується та фактично здійснюється вирощування тютюну, їх площу, межі та географічні координати;
- сорти насіння тютюну, планову та фактичну врожайність;
- обсяги зібраної тютюнової сировини та інші необхідні відомості.
Адміністратором та держателем Єдиного реєстру виробників тютюнової сировини визначається центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, державну політику у сферах сільського господарства та з питань продовольчої безпеки держави.
5) Забезпечити інтеграцію Єдиного реєстру виробників тютюнової сировини та Електронної системи з іншими державними інформаційними ресурсами.
6) Посилити вимоги до суб'єктів господарювання, що здійснюють вирощування тютюну та первинну обробку тютюнової сировини.
Проєктом Закону передбачається, що для вирощування тютюну виробник повинен мати:
- повний технологічний цикл вирощування тютюну та первинної обробки тютюнової сировини;
- зареєстровані місця зберігання тютюнової сировини;
- встановлену та безперервно функціонуючу контрольно-пропускну систему, цілодобову систему відеоспостереження у місцях зберігання тютюнової сировини;
- засоби вагового контролю та вимірювання вологості тютюнової сировини (несушеної та сушеної) у місці зберігання;
- обладнання для первинної обробки (сушіння) тютюнової сировини;
- обладнання чи механізми для пакування сушеної тютюнової сировини в одиничну упаковку та/або групову транспортну упаковку тютюнової сировини.
7) Запровадити єдині правила обліку тютюнової сировини на всіх етапах виробництва, переміщення, зберігання та використання – у кілограмах за фактичною вологістю та у кілограмах, приведених до вологості 18%.
8) Запровадити систему дистанційного контролю переміщення тютюнової сировини.
Проєктом Закону встановлюється, що:
- переміщення тютюнової сировини транспортними засобами, які не обладнані технічним засобом контролю та не включені до системи дистанційного контролю, забороняється;
- Електронна система забезпечує збирання, обробку та облік інформації про ідентифікацію, фактичне місцезнаходження та маршрути таких транспортних засобів з використанням компонентів супутникових або інших електронних та навігаційних систем (зокрема, GPS-трекерів);
9) Закріпити правові передумови пріоритетного використання тютюнової сировини українського походження.
Пропонується встановити, що виробники тютюнових виробів у разі наявності в достатньому обсязі тютюнової сировини, вирощеної на території України та доступної до придбання на ринкових умовах, зобов’язані забезпечувати її першочергове використання у виробництві тютюнових виробів. Це створює правову базу для поетапного імпортозаміщення, локалізації виробничих ланцюгів та розвитку сегмента «Зроблено в Україні».
10) Розмежувати товарне та побутове вирощування тютюну та запровадити запобіжники проти зловживань.
Проєкт Закону зберігає можливості вирощування тютюну для власного споживання на присадибних ділянках та земельних ділянках для садівництва без застосування вимог Закону №3817-IX. Водночас у конструкції законопроекту закладаються норми, спрямовані на запобігання використанню фізичних осіб для прихованого товарного вирощування тютюну та обходу вимог щодо ліцензування й простежуваності;
11) Удосконалити механізми податкового контролю та відповідальності.
Проєктом Закону передбачається використання даних Електронної системи та Єдиного реєстру виробників тютюнової сировини для:
- проведення камеральних перевірок, контролю повноти декларування обсягів тютюнової сировини та тютюнових виробів;
- зіставлення обсягів вирощеної, переміщеної та використаної тютюнової сировини у виробництві тютюнових виробів з обсягами легальної продукції;
- встановлення відповідальності за порушення правил маркування, обліку, зберігання, перевезення та використання тютюнової сировини.
Сукупно запропоновані положення формують нову нормативну рамку, яка забезпечує прозорий електронний облік тютюнової сировини, інтегрує сировинний контур з е-акцизом, посилює податковий і правоохоронний контроль, створює умови для поетапного імпортозаміщення, локалізації виробництва та розвитку тютюнової галузі на засадах «Зроблено в Україні».
Пропонується, щоби цей закон набрав чинності з 1 листопада 2026 року.