Визначено механізм здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів
Сьогодні набрав чинності наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України N310 від 07.03.2012 р., яким затверджено порядок проведення перевірок у суб’єктів господарювання сфери торгівлі та послуг, пише ЮРЛІГА.
Порядок визначає механізм здійснення державного контролю посадовими особами Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів та її територіальних органів за дотриманням законодавства про захист прав споживачів суб’єктами господарювання сфери торгівлі і послуг, зокрема ресторанного господарства, крім Держспоживінспекції в Автономній Республіці Крим.
Контроль здійснюватимуть шляхом проведення у суб’єктів господарювання планових та позапланових перевірок.
Перед проведенням планової перевірки відповідний орган з питань захисту прав споживачів повинен надіслати суб’єктові господарювання письмове повідомлення про проведення планової перевірки не пізніше ніж за десять днів до дня її проведення.
Згідно з порядком позапланові перевірки суб’єктів господарювання проводяться посадовими особами на таких підставах:
— подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу з питань захисту прав споживачів про здійснення перевірки за його бажанням;
— виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов’язкової звітності, поданих суб’єктом господарювання;
— перевірки виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень чи інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за наслідками планових перевірок органом з питань захисту прав споживачів;
— звернення фізичних та юридичних осіб щодо порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства. Позапланова перевірка у цьому випадку здійснюється за наявності згоди на проведення позапланових заходів щодо здійснення державного контролю Держспоживінспекції України;
— неподання у встановлений термін суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів;
— настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язане з діяльністю суб’єкта господарювання.
Під час позапланової перевірки з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її здійснення, з обов’язковим зазначенням цих питань у направленні на проведення перевірки.
Повторна позапланова перевірка суб’єкта господарювання за один і той самий період, за одним і тим самим предметом, на одній і тій самій підставі не допускається. У разі надходження декількох скарг на підприємства з одного і того самого приводу позапланова перевірка проводиться один раз.
Звертаємо увагу на те, що згідно з Порядком скарги на дії посадових осіб під час проведення перевірок, видані ними приписи, а також на рішення посадових осіб подаються до Держспоживінспекції України або її територіального органу з питань захисту прав споживачів, який проводив перевірку, керівник якого протягом трьох робочих днів зобов’язаний забезпечити надіслання скарги з відповідними матеріалами перевірки і поясненнями з питань, порушених у скарзі, до Держспоживінспекції України.
При цьому подання скарги не позбавляє суб’єкта господарювання права звернутися безпосередньо до суду.
Дія порядку не поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду та контролю нехарчової продукції.