Нагадаємо, що 15 лютого 2018 р. у Верховній Раді зареєстровано урядовий законопроект №8045 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення належних, безпечних і здорових умов праці". За ним:
1) Держпраці буде перевіряти не тільки додержання законодавства про працю та зайнятість, а ще й питання дотримання вимог щодо охорони та гігієни праці, а також займатися державним гірничним наглядом. Відповідні зміни будуть внесені у ч. 4 ст. 2 Закону №877 та у ст. 38 Закону про охорону праці;
2) перевірки щодо дотримання законодавства про зайнятість населення будуть проводитися за Порядком, затвердженим КМУ. У ст. 52 Закону про зайнятість населення внесуть доповнення.
3) контроль за дотриманням вимог щодо охорони та гігієни праці буде здійснюватися також за Порядком, затвердженим КМУ. У ст. 38 Закону про охорону праці внесуть відповідні зміни.
Зараз зупинимося окремо на деяких цікавих моментах, прописаних у пояснювальній записці до законопроекту.
Отже, згідно з пояснювальною запискою, вирішено надати право інспекторам Держпраці проводити перевірки з будь-яких питань без попередження.
Законопроект розроблено з метою надання Держпраці права контролювати гірський держнагляд та питання дотримання законодавства праці, зайнятості населення, охорони праці, гігієни праці. Ці перевірки Держпраці буде проводити на підставі затвердженого Кабміном порядку.
Також у пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що метою прийняття законопроекту є відновлення повноцінного державного гірничого нагляду, державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, охорону праці, гігієну праці відповідно до вимог Конвенцій Міжнародної організації праці.
Зокрема, наразі не працюють ключові принципи цієї Конвенції:
- право безперешкодно, у будь-яку годину доби, проходити на будь-яке підприємство, яке підлягає інспекції;
- у разі інспекційного відвідування інспектори повідомляють про свою присутність роботодавця або його представника, якщо тільки не визнає, що таке повідомлення не зашкодить ефективності контролю;
- щодо абсолютної конфіденційності джерела будь-якої скарги, доведеної до відома інспекторів праці, на недоліки або порушення правових норм і утримуватися від повідомлення роботодавцю або його представнику про те, що інспекційне відвідування було проведене у зв’язку з отриманням такої скарги;
- інспектори праці уповноважені вживати заходів з метою усунення недоліків, виявлених на споруді, в обладнанні або методах роботи на підприємствах, а у разі безпосередньої загрози здоров'ю чи безпеці працівників – щодо вжиття заходів, які підлягають негайному виконанню;
- інспекції на підприємствах проводяться так часто і так ретельно, як це необхідно для забезпечення ефективного застосування відповідних норм.
З огляду на це, після прийняття законопроекту №8045 Порядок №295 переглянуть та приведуть існуючі правила проведення перевірок у відповідність вищенаведеним положенням Конвенції. До того ж у цей Порядок мають внести доповнення щодо проведення перевірок з питання зайнятості населення, охорони праці та гігієни праці.
Зауважимо, що на сьогодні за п. 8 Порядку №295 тільки перевірки з питань виявлення неоформлених трудових відносин можуть проводитися без попередження. Про це ми розповідали тут>>
Позицію Уряду щодо змін, передбачених законопроектом №8045, читайте тут>>
За ним законопроект №8045 передбачає зняття мораторію на перевірки підприємств у контексті дотримання трудового законодавства, охорони і гігієни праці та гірничого нагляду, а також виконання вимог низки міжнародних договорів.
Але у ч. 2 ст. 2 Закону №877, якою встановлено перелік органів, на які не поширюються норми Закону про держнагляд, ці зміни не вносяться. Тому за ст. 6 Закону №877 рішення щодо зняття мораторію з перевірок Держпраці у праві прийняти Кабмін у відповідній своїй постанові.
***
Читайте також:
Держпраці, ДФС та ще 22 контролюючі органи зможуть приходити на перевірки у 2018 році.
Чи могли перевіряти органи держнагляду до оприлюднення переліку та як боротися з цим: позиція ДРС.