21 серпня 2018 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи №2а/0470/12690/12, адміністративне провадження №К/9901/3269/18 (ЄДРСРУ №76004689) досліджував питання проведення позапланової документальної виїзної перевірки платника податків в рамках службового розслідування щодо посадових осіб контролюючого органу ДПІ.
Суть справи
Головою ДПА в області направлено до підконтрольної ОДПІ окреме доручення «Про проведення службового розслідування», відповідно до постанови КМУ від 13.06.2000 р. №950, яким було зобов'язано начальника підконтрольної ОДПІ розпочати службове розслідування стосовно посадових осіб відділення ОДПІ, які здійснювали планову документальну перевірку ТОВ і крім того, зобов'язано відповідно до пп. 78.1.12 ПКУ розпочати позапланову перевірку цього ТОВ.
На виконання вказаного, керівником ОДПІ з посиланням на вищезазначене окреме доручення прийнято наказ про проведення службового розслідування, яке було розпочате стосовно посадових осіб ОДПІ, які здійснювали планову документальну перевірку ТОВ і на підставі вимог пп. 20.1.4, 75.1.2, 78.1.12 ПКУ ОДПІ прийнято наказ «Про проведення позапланової документальної виїзної перевірки ТОВ з питань взаємовідносин з ПП в рамках службового розслідування відносно посадових осіб ОДПІ.
Так, статтею 20 ПКУ передбачено, що органи Державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Нацбанку) в порядку, встановленому ПКУ.
Відповідно до пп. 75.1.2 ПКУ, документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.
Згідно із пп. 78.1.12 ПКУ документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин. Зокрема, органом державної податкової служби вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб органу ДПС нижчого рівня здійснено перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з'ясування під час перевірки питань, що повинні бути з'ясовані під час перевірки для винесення об'єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Важливо!
Рішення про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається органом державної податкової служби вищого рівня лише у тому разі, коли стосовно посадових осіб органу ДПС нижчого рівня, які проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або порушено кримінальну справу.
Згідно з п. 78.4 ПКУ, про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Висновок
Наведені правові норми свідчать про те, що прийняття рішення щодо проведення документальної позапланової перевірки належить до повноважень контролюючого органу вищого рівня і наказ про її проведення приймається керівником зазначеного органу.
Аналогічне рішення викладене у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року у справі №813/4649/15, адміністративне провадження №К/9901/27388/18 (ЄДРСРУ №75906714).
P.S. У розгляненому випадку спірний наказ про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ в рамках службового розслідування прийнято не керівником органу ДПС вищого рівня, як цього вимагає пп. 78.1.12 ПКУ, а керівником ОДПІ, стосовно посадових осіб якої здійснювалось службове розслідування, а отже … спірний наказ підлягає скасуванню!!!
P.S.S. Протилежний випадок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28 березня 2018 року у справі №822/2770/17, адміністративне провадження №К/9901/25550/18 (ЄДРСРУ №73084538).
Євген Морозов,
адвокат (судовий захист), магістр права