Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики на своєму засіданні 20 вересня розглянув проекти законів про Бюро фінансових розслідувань, а саме:
- від 30.08.2019 р. №1208 "Про Бюро фінансових розслідувань", поданий народним депутатом України Гетманцевим Д.О.,
- від 10.09.2019 р. №1208-1 "Про Національне бюро фінансової безпеки України", поданий народними депутатами України Южаніною Н.П. та ін.;
- від 18.09.2019 р. №1208-2 "Про Бюро фінансових розслідувань", поданий народними депутатами України Василевською-Смаглюк О.М. та Монастирським Д.О.
За підсумками розгляду Комітет рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону №1208-2. З його змістом можна ознайомитися тут.
Цим документом передбачається cтворення Бюро фінансових розслідувань, як центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України.
Планується, що Бюро фінансових розслідувань розслідувань складатиметься з центрального апарату та територіальних управлінь, зареєстрованих як юридичні особи публічного права.
Загальну кількість працівників буде встановлювати Кабмін і вона зможе змінюватись його ж рішенням на підставі звіту керівника Бюро фінансових розслідувань. Передбачається також можливість переходу колишніх працівників податкової міліції на службу до Бюро фінансових розслідувань розслідувань на загальних підставах за результатами проведення конкурсу.
Законопроект не передбачає ліквідацію будь-яких підрозділів Служби безпеки України та Міністерства внутрішніх справ, але до Бюро фінансових розслідувань переходять повноваження щодо розслідування економічних злочинів.
Передбачається віднести до основної підслідності Бюро фінансових розслідувань кримінальних правопорушень детективами Бюро фінансових розслідувань за 25 статтями Кримінального кодексу (статті 204, 205, 205-1, 206, 206-2, 209, 209-1, 210, 211, 212, 212-1, 218-1, 219, 220-1, 220-2, 222-1, 223-1, 223-2, 224, 229, 231, 232, 232-1, 232-2, 233 КК), додаткової підслідності – 5 статей (статті 192, 200, 216, 358, 366), а також досудове розслідування за статтею 222 КК (якщо розмір предмета злочину або завданої ним шкоди в тисячу п'ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на час вчинення злочину).
Бюро фінансових розслідувань здійснюватиме самостійне проведення оперативно-розшукової діяльності, фізичний захист надаватиметься органами національної поліції.
Відповідно до проекту Закону особливі умови та розміри оплати праці і грошового забезпечення працівників Бюро фінансових розслідувань визначаються Кабінетом Міністрів України.
При напрацюванні основних положень проекту Закону 1208-2 було враховано ряд пропозицій, обговорених на робочих групах, зокрема:
- удосконалено порядок доступу до електронних інформаційних систем при взаємодії Бюро фінансових розслідувань з іншими органами державної влади (у т.ч. правоохоронними органами) та органами місцевого самоврядування, зокрема, передбачено альтернативний доступ Бюро фінансових розслідувань до інформації (даних) державних електронних інформаційних ресурсів та систем органів державної влади;
- враховано зауваження щодо закритого доступу до баз даних Держфінмоніторингу України та Національного банку України;
- визначено порядок призначення та звільнення заступників керівника Бюро фінансових розслідувань;
- удосконалено порядок міжнародного співробітництво Бюро фінансових розслідувань;
- доопрацювано норми щодо формування Громадської ради при Бюро фінансових розслідувань. Конкурс проводитиметься шляхом рейтингового інтернетголосування громадян, які проживають на території України;
- визначено порядок передачі матеріалів кримінального провадження, які на день початку діяльності Бюро фінансових розслідувань перебувають в іншому органі досудового розслідування та інші.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступним за днем його опублікування (крім положень пунктів 3, 5, 7, 9 Розділу VI цього Закону, які наберуть чинності через три місяці з дня його опублікування).