19 лютого 2020 року у Верховній Раді зареєстровано проект Закону №3087 "Про Бюро економічної безпеки".
Метою законопроекту є розділення сервісної та правоохоронної функцій податкової служби, ліквідація податкової міліції, оптимізація структури та чисельності органів, які ведуть боротьбу зі злочинами у сфері фінансів, усунення дублювання їх функцій та створення Бюро економічної безпеки (далі - БЕБ).
Законопроект визначає законодавче підґрунтя для створення незалежного державного органу, який повинен виконувати функції аналітичної оцінки, запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття злочинів у сфері формування та використання фінансових ресурсів держави, економічної безпеки.
До підслідності БЕБ належатимуть досудове розслідування таких злочинів, передбачених ККУ:
- незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів;
- підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб – підприємців;
- протидія законній господарській діяльності;
- ухилення від сплати податків, зборів;
- ухилення від сплати ЄСВ;
- доведення банку до неплатоспроможності;
- доведення до банкрутства;
- порушення порядку ведення бази даних про вкладників або порядку формування звітності;
- фальсифікація фінансових документів та звітності фінансової організації;
- шахрайство з фінансовими ресурсами;
- маніпулювання на фондовому ринку;
- підроблення документів, які подаються для реєстрації випуску цінних паперів;
- порушення порядку ведення реєстру власників іменних цінних паперів;
- виготовлення, збут та використання підроблених недержавних цінних паперів;
- незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару;
- незаконне збирання з метою використання або використання відомостей, що становлять комерційну або банківську таємницю;
- розголошення комерційної або банківської таємниці;
- незаконне використання інсайдерської інформації;
- приховування інформації про діяльність емітента;
- незаконна приватизація державного, комунального майна;
- привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем у разі, якщо предметом злочину є майно державної чи комунальної власності, або майно державного чи місцевих бюджетів, державних цільових фондів;
- протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації;
- нецільове використання бюджетних коштів;
- видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону.
Законопроектом встановлена максимальна кількість працівників - не більше 3 000 осіб, визначено вичерпний перелік підстав припинення повноважень, їх особливий правовий та соціальний захист, належні умови оплати праці.
Визначено процедуру конкурсного відбору Директора БЕБ та його заступників. Конкурсна комісія формується з 6 осіб: трьох осіб, визначених Кабінетом міністрів України, та трьох осіб, визначених Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій донорів, які протягом останніх двох років надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції, боротьбі з економічними злочинами.
При цьому особи, які з 2010 по 2015 рік працювали в підрозділах правоохоронних органів, що займаються економічними злочинами, або ж в органах прокуратури не зможуть працювати в БЕБ.
Крім того, зберігається незалежність БЕБ, оскільки орган спрямовується та координується через Міністра фінансів, але останній не має істотного впливу на БЕБ.
Детективи БЕБ будуть мати достатньо повноважень для здійснення оперативно-розшукової діяльності, а також досудового розслідування злочинів. Крім того, даний орган матиме право прямого доступу до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи, наявність достатніх фінансових та матеріально-технічних ресурсів.
Відповідно до проекту у складі центрального управління БЕБ діятиме підрозділ внутрішнього контролю з метою попередження, виявлення та відповідного реагування на прояви корупції, а також з метою контролю за дотриманням професійних та етичних стандартів працівників БЕБ.
БЕБ щоквартально публікуватиме звіт про свою діяльність на своєму офіційному веб-сайті.
Крім того, законопроектом передбачено ліквідацію податкової міліції, а також підрозділів контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім пункту 4 розділу VI цього Закону, який набирає чинності з дня прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про початок діяльності Бюро економічної безпеки.