• Посилання скопійовано

Мораторій на перевірки під час карантину: чи будуть штрафувати за порушення у сфері РРО?

Законами №533 та №540 на час карантину зупинено проведення деяких перевірок. Але не всіх. Тому податківці наголошують, що будуть штрафувати за порушення правил роботи з РРО, допущені під час «карантинного» мораторію

Мораторій на перевірки під час карантину: чи будуть штрафувати за порушення у сфері РРО?

Мораторій на перевірки: чи перевірятимуть застосування РРО?

Законом №533 внесено зміни до ПКУ. Зокрема, новий пункт 52-2, який додано до підрозділу 10 розділу XX ПКУ, говорить про встановлення мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року.

Єдиний виняток – це документальні позапланові податкові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.8 ПКУ. Йдеться про документальні перевірки, які проводяться для відшкодування ПДВ.

Але 02.04.2020 р. набрав чинності Закон №540, який цей пункт 52-2 оновив.

І до винятків, на які мораторій не поширюється, було додано фактичні перевірки в частині порушення вимог законодавства в частині:

  • обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
  • цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
  • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками;
  • здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ.

На останній вид фактичних перевірок звертаємо вашу увагу. Підстави для них наступні:

  • наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
  • письмове звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;
  • наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

Отже, навіть під час карантину податківці мають право завітати до виробників та продавців спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального і перевірити не лише дотримання правил такого виробництва та обігу підакцизних товарів, а й касову дисципліну та застосування  РРО.

 

Чи зможуть податківці штрафувати за виявлені під час карантину порушення в сфері РРО?

Закон №533 позбавив платників податків від деяких штрафів.

Так, за пунктом 52-1, який додано до підрозділу 10 розділу XX ПКУ, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

  • порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
  • відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
  • порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах;
  • порушення нарахування, декларування та сплати ПДВ, акцизного податку, рентної плати.

Також протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня, підлягає списанню.

Як бачимо, від штрафів, встановлених розділом V Закону №265, ця норма не рятує. А отже, податківці, які виявлять порушення у сфері застосування РРО за допомогою фактичних перевірок, зможуть їх застосувати навіть під час карантину.

 

А що буде після мораторію?

Починаючи з 1 червня 2020 р. (якщо мораторій не буде подовжено) податківці зможуть проводити не лише фактичні, а й документальні перевірки. Тобто не лише «ловити порушників на гарячому», а й перевіряти документи, складені під час карантину.

Податківці в ІПК від 26.03.2020 р. №1249/6/99-00-05-04-01-06/ІПК надали відповідь на питання: чи підпадають під перевірку періоди, в які діяв мораторій на проведення перевірок застосування РРО (питання 4)?.

Відповідь була така: у разі встановлення порушень порядку застосування РРО (допущених під час дії мораторію на проведення перевірок) перевірками, що будуть проведені після закінчення мораторію, суб’єкти господарювання будуть нести відповідальність передбачену розділом V Закону №265.

 

Яким буде розмір штрафів?

Від себе додамо, що Законом №533 було перенесено набрання чинності окремих положень Закону №128. Зокрема, це стосується й збільшених штрафів за незастосування РРО.

Зокрема, дію «пільгових» розмірів штрафів за порушення порядку використання РРО при розрахункових операціях (10% вартості за перше порушення і 50% вартості за кожне наступне) продовжено до 1 січня 2021 року (раніше планувалося, що ці розміри штрафів будуть діяти до 1 жовтня 2020 року).

А вже після 1 січня 2021 року штрафи будуть становити:

  • 100% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
  • 150% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024140
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 369
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6146
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459