• Посилання скопійовано

Перевірки під час дії мораторію — хто має право їх здійснювати?

Не зважаючи на періодичне продовження карантину (адаптивного карантину) та заборону на проведення перевірок, все ж на сьогодні доволі значна кількість контролерів зберегли право на їх здійснення. Окреслимо сфери контролю, які можна перевіряти, та ті, які досі під мораторієм

Перевірки під час дії мораторію — хто має право їх здійснювати?

Карантинний мораторій визначаємо за сферами нагляду

Завдяки Закону №533 (ч. 3 Прикінцевих та перехідних положень) тимчасово, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), але не раніше 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

  • за діяльністю госпсуб’єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв віднесені до госпсуб’єктів з високим ступенем ризику;
  • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
  • у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону №530 забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).

Більш розширений та конкретизований перелік відносин у сфері діяльності, які не підпадають під мораторій, названі у ч. 2 ст. 2 Закону №877. Зокрема, йдеться про відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, податкового контролю (з урахуванням змін, внесених Законом №533), митного контролю, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.

Але, не все так просто. Адже, наведене вище вказує на те, що:

  1. мораторій діє на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), але у будь-якому випадку по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину згідно з Постановою КМУ. Тобто, кожного разу, коли йдеться про продовження строку дії карантину з послабленнями (адаптивний карантин), заборона на перевірки держнагляду (контролю) так само продовжується — до дати набрання чинності постановою КМУ про завершення карантину. І насьогодні — це 31.07.2020 р.

  2. деякі органи держнагляду, маючи доволі широкі повноваження, опинились на межі застосування/не застосування мораторію залежно від сфери їх контролю. Адже, держнагляд в цілях поширення мораторію ідентифікується саме за сферами контролю, а не за органами. Окреслимо деякі з них.

 

Податкові перевірки

Щодо мораторію на проведення документальних перевірок, у т.ч. ЄСВ, органами ДПС — ми писали тут і тут.

За згаданими посиланнями ви дізнаєтесь, що «карантинний» мораторій на перевірки платників податків встановлено не для всіх – закон чітко зазначає питання, по яких податківці можуть прийти на перевірку й зараз.

Крім податківців є й інші держоргани, на яких цей мораторій не поширюється.

 

Перевірки ФСС ТВП

Справа в тому, що на відносини у сфері здійснення контролю за своєчасністю подання та достовірністю поданих роботодавцем відомостей щодо отримання коштів Фонду та дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (ч. 2 ст. 12 Закону №1105 від 23.09.99 р. "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування").

Тому, ФСС ТВП не є органами державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Оскільки нормативні акти, що регулюють порядок проведення перевірок не зазнали змін, то можна стверджувати, що мораторій на перевірки ФСС ТВП страхових виплат роботодавцями не поширюється.

Зокрема, про Плани перевірок Фонду соцстраху на ІІІ квартал 2020 року ми писали тут.

Порядок проведення перевірок Фондом соцстраху визначний в Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження затвердженої Постановою правління ФСС ТВП від 22.12.2010 р. №29.

І як не дивно, але перенесення строку проведення планової чи позапланової перевірки сама Інструкція №29 не містить. Тому у разі, коли під час карантину підприємство працює дистанційно або взагалі відмовилась від оренди офісу та ще підшуковує приміщення, то доведеться спілкуватись з Фондом усно або листуванням.

І тут варто врахувати наступне: якщо ми говоримо про планову перевірку, то про неї повідомляють заздалегідь (за 10 календарних днів до початку). Відтак, у разі, коли поштове повідомлення містить дату та ПІБ отримувача, відсутність в офісі уповноваженої особи чи керівника/бухгалтера на дату початку перевірки може бути розцінено як недопуск з наступними наслідками — виплати з Фонду можуть бути зупинені.

Тому, отримуючи таке повідомлення, слід письмово або усно з’ясувати всі моменти перевірки та домовитись на певну годину для її проведення. Відповідно, особа, яка супроводжує перевірку, має бути на місці та допустити перевіряючих.

Якщо ж ви не отримали повідомлення або перевірка є позаплановою, а в офісі всі відсутні (чи офісу вже немає!), тоді слід стверджувати про неможливість проведення перевірки. Хоча цей момент щодо ФСС ТВП чинним законодавством взагалі не передбачений. Тож, у будь-якому випадку доведеться знаходити можливість спілкуватись з Фондом щодо проведення перевірки та поновлення страхових виплат.

 

Перевірки Держпраці — охорона праці під мораторієм

Нещодавно Мінекономіки видало роз’яснення щодо перевірок, які потрапили під мораторій. Серед них названі такі як перевірки пожежної безпеки, охорони праці, екологічні перевірки тощо.

Увага! Перевірки охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки й досі наявні як планові на Інспекційному порталі. Втім, враховуючи позицію Мінекономіки та приписів ст. 38 Закону України №694-XI прямо віднесено Держпраці до органів державного нагляду в частині охорони праці. Тож, на такі перевірки має поширюватись Закон №877, що й можна побачити у повідомленні про проведення планової перевірки під час карантину — Держпраці посилається саме на ст. 4 Закону №877.  Проте мусимо визнати, що перевірки з охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці активно проводились органами Держпраці під час карантину. Адже, у ч. 4, 5 ст. 2 Закону №877 посилання на перевірки у сфері охорони праці та промислової безпеки взагалі відсутні.

Окрім  того, Постановою КМУ від 20.05.2020 р. №383 затверджені Критеріїв ризику, у т.ч. у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, зайнятості населення. Визнання госпсуб’єкта таким, що відноситься до високого ступеня ризику, не підпадає під мораторій і таких госпсуб’єктів може бути перевірено органами Держпраці.

З критеріями оцінки ризиків можна ознайомитись за тут.

У разі, якщо госпсуб’єкт за всіма критеріями ризику набирає від 41 до 100 балів, його відносять до госпсуб’єктів з високим ступенем ризику. Втім, це стосується планових перевірок і вони здійснюються з дотримання вимог Закону №877. Тобто йдеться про планування перевірок на 2021 рік з офіційним оприлюднення плану на Інспекційному порталі (п. 3-5 Критеріїв ризику №383).

Але охорона праці, зрозуміло, це не єдине питання трудових відносин, яке контролює Держпраці. І якщо на початку карантину інспектори з праці припинили свої відвідування, то із ослабленням карантинних обмежень вони поступово повертаються до виконання своїх обов’язків. Повідомлення Держпраці про це ми наводили тут і тут.

 

Сфера ринкового нагляду

Мінекономіки у своєму роз’ясненні нагадує, що держнагляд (контроль) у сферах госпдіяльності підпадає під дію Закону №877 і про план переввірок — вся інформація на Інспекційному порталі.

Це дає можливість наперед дізнаватись про включення того чи іншого госпсубєкта для плану перевірок на 2020 рік.
Відповідно, переведення працівників на віддалену роботу, відмова від офісу, інші причини (зокрема, хвороба на COVID 19) не є безспірною підставою для перенесення перевірки. А відтак, не зважаючи на мораторій, деякі перевірки під час карантину все ж можливі.

До таких можливих перевірок варто віднести й перевірки Держпродспоживслужби   - проте, лише в частині здійснення ринкового нагляду, які були заплановані на 2020 рік. Всі інші сфери контролю служби, зокрема, ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, з контролю за цінами,  державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, сільськогосподарської продукції і продуктів харчування,  — під мораторієм.

Оскільки нові правила ринкового контролю діють з 26.03.2020 р, то детально ознайомитись з ними можна за тут.

Наразі ж можна сказати одне — додатково до Держпродспоживслужби контроль у сфері ринкового нагляду здійснюютьс також такі держоргани як ДСНС, Держпраці, Держархбудінспекція, Укртрансбезпека, Держлікслужба, ДМСУ, детально перелік наведений за посиланням.

Із секторальним планом ринкового нагляду Держпродспоживслужби по окремим видам товарів(продукції) можна ознайомитись за посиланням.

 

Перевірки гігієни та протиепідемічних правил — поза мораторієм

Держпродспоживслужба не припинила перевірки під час введення карантину у сфері санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб". За повідомлення веб-порталу управління Держпродспоживслужби проводять посилений контроль та проводять обстеження торговельних закладів, ринків, закладів громадського харчування, що здійснюють онлайн – доставку, аптеки, відділення банків щодо дотримання обмежувальних заходів та виконання основних профілактичних та протиепідемічних рекомендацій щодо дотримання ними введеного на території району карантину.

За результатами обстежень надсилаються інформаційні та рекомендаційні листи керівникам закладів з питань запобігання поширення коронавірусу,  виносяться попередження та складають  протоколи про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення карантину. Нагадаємо, штраф за порушення правил карантину передбачений у ст. 44-3 КУпАП  та складає: на громадян від 17 тис. грн до 34 тис. грн, на посадових осіб юросіб- від 34 тис. грн до 170 тис. грн.

Переважно на об’єктах, які можуть працюють під час карантину, перевіряють:

  • наявність засобів індивідуального захисту в працівників, у т.ч. під час обслуговування відвідувачів;
  • порядок застосування засобів індивідуального захисту;
  • наявність умов для миття рук працівників, створення умов для особистої гігієни працівників;
  • порядок та умови використання миючих та дезінфікуючих засобів для обробки виробничих поверхонь, які найчастіше контактують з руками людей і персоналу (камери схову в супермаркетах, візки, корзини, прилавки в магазинах тощо);
  • періодичність провітрення торговельного залу;
  • контроль за кількість відвідувачів, що можуть одночасна перебувати у торговельних залах;
  • умови продажу сипучих товарів, упаковок харчової та нехарчової продукції;
  • скарги госпсуб’єктів щодо перебування на внутрішньому ринку України, в обігу на онлайн-платформах підробленої продукції, тощо.

Окрім Держпродспоживслужби, відповідні повноваження щодо складення протоколів за порушення санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб", іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, наведених у ст. 44-3 КупАП, також надані й органам Нацполіції, посадовим особам, уповноважені на те виконавчими комітетами (а у населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчими органами, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад (абзац 2, 15 п. 1, п. 2 ст. 255 КупАП).

Щодо складення протоколів та варіанти поведінки — можна ознайомитись за тут.

Підсумуємо:

мораторій не поширюється на перевірки ФСС ТВП, сферу ринкового нагляду,  гігієни та протиепідемічних правил, а також на контроль за діяльністю госпсуб’єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв віднесені до госпсуб’єктів з високим ступенем ризику та у сфері регульованих цін. Ну й звісно на контроль держорганів, перелік яких ми навели на початку статті та про які прямо вказано у ч. 2 ст. 2 Закону №877. За всіма іншими сферами перевірок — мораторій до 31.07.2020 р.



Якщо офіс закритий, працівники на віддаленій роботі — чи буде перевірка?

Вище, окрім перевірок ФСС ТВП, ми поділили перевірки, які підпадають під мораторій за сферами держнагляду (контролю) та проведення яких підпадає під дію Закону №877.

І за приписи ст. 10 Закон №877 однією з підстав недопуску до перевірки — це суб’єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом.
На нашу думку, якщо на підприємстві організована віддалена робота та/або офіс закритий (у т.ч., припинення договору оренди), скористатись названою підставою для недопуску буде доволі складно.

З однієї сторони, віддалена робота прямо пов’язана з неможливістю отримувати кореспонденцію, а з другої — план перевірок розміщений на сайті ДРС (та органу, який таку перевірку запланував) і про проведення планової перевірки госпсуб’єкту відомо наперед. Тому відсутність працівників за юридичною адресою на сьогодні не є підставою для змін строків перевірки, її зупинення чи перенесення.

Тому, у разі, коли планова перевірка такі має бути проведена і сфера контролю не підпадає під мораторій, варто  зв’язатись з органом контролю та організувати умови для її проведення (зокрема, забезпечити наявність в офісі супроводжуючих). При цьому, зв’язок бажано тримати письмово.

Якщо підприємство не має можливості для проведення перевірки (офіс закритий), то велика ймовірність складення такі акту недопуску (створення перешкод)  для проведення перевірки. Проте, на думку автора, недопуск (створення перешкод) все має передбачати активні дії посадової особи підприємства чи ФОПа (його працівників). Тобто, перевіряючи прийшли, а їм відмовили у надані документів щодо предмету перевірки тощо. Закриті двері та відсутність в офісі працівників та офісного обладнання навряд чи підпадає під недопуск чи створення перешкод у проведенні перевірки. Втім, вирішувати це питання, скоріш за все, доведеться у суді.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»