Для чого потрібна ІПК зараз та чого вона буде варта з 2021 року?
На сьогодні перша та найважливіша функція ІПК, внесеної до бази податкових консультацій, – це звільнення від сплати штрафів/пені, якщо платник податків діяв відповідно до наданих органом ДПС роз’яснень. Податкові зобов’язання можуть донарахувати під час документальної перевірки (чинна до 31.12.2020 р. включно норма першого та другого абзаців п. 53.1 ПКУ).
Інша, не менш важлива функція ІПК, – це використання її висновків під час перевірки та оскарження її результатів. Адже, якщо висновки в акті суперечать наданій з відповідних питань ІПК, то скасувати наслідки перевірки (рішення про нарахування штрафів/пені) буде значно легше. Не кажучи вже про оскарження ІПК в суді як превентивні заходи, що може призвести до отримання нової ІПК з врахуванням висновків суду. А це позбавить платника податків повторно доказувати ті самі обставини в суді вже за результатами майбутньої податкової перевірки.
На жаль, з 01.01.2021 р. норми першого та другого абзаців п. 53.1 ПКУ скасовуються. Натомість ІПК стане складовою матеріалів податкової перевірки та може бути визнана обставиною, яка слугуватиме для незастосування штрафу/пені, якщо платник податків діяв відповідно до наданої йому ІПК. Про це зазначено у приписах п. 86.7 та у п. 112.8 ПКУ (в редакції з 01.01.2021 р.). Водночас ІПК й надалі визнається правовим актом індивідуальної дії, що прямо впливає на порядок та строки її застосування.
Здавалося б, новий статус ІПК працюватиме з 01.01.2021 р. та має поширюватись лише на ІПК, видані (датовані) після 01.01.2021 р. Але перехідних положень щодо цього в ПКУ немає. І спеціальних правил для ІПК, виданих до 01.01.2021 р., не передбачено.
Тут варто врахувати, що податкові перевірки за попередні звітні періоди мають враховувати норми, які діяли у цих періодах.
Відповідно ІПК, видані щодо госпоперацій, які проводились саме до 31.12.2020 р., та відповідно до таких ІПК мають звільняти платника податків від штрафів/пені незалежно від того, коли такі перевірки проводяться (до 31.12.2020 р. чи після 01.01.2021 р.).
І лише ІПК після 01.01.2021 р. матиме новий статус складової матеріалів перевірки і може бути (а може і не бути) врахована органом ДПС.
Чи саме так вважатимуть податківці та чи підтримають таку позицію суди – покаже час.
У будь-якому разі ми вважаємо, що ІПК завжди буде цінною для платника податків, адже:
- вона покаже, чи дійсно є практична проблема у застосуванні тої чи іншої норми ПКУ,
- якщо проблема є, то чи є усталена практика її вирішення, чи проблема нова або потребує ретельного вивчення органами ДПС чи навіть внесення змін до чинного законодавства,
- якщо проблема нова або потребує різних підходів залежно від специфіки госпоперацій, платник податків матиме час для вироблення власної позиції або індивідуального підходу, або виправлення ситуації під висновки органу ДПС.
Тож, отримавши ІПК, платник матиме позицію органу ДПС щодо питань, які стали приводом для її отримання.
Алгоритм дії для отримання ІПК
При складанні звернення за ІПК платник податків має вчинити такі дії.
Крок 1. Скласти письмове звернення
Здавалося б, що може бути простіше – написати до органу ДПС запит на ІПК. Для нього навіть не існує типової або рекомендованої форми (принаймні, встановленої нормативно). Але насправді тут треба бути уважним. Для того, щоби не отримувати відмову у наданні консультації у вигляді цитати зі закону, платник податків має подбати про правильне складення такого звернення.
Основні вимоги для запиту наведені у п. 52.1 ПКУ. Проте головне – це зазначити, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин).
Наприклад, ТОВ на єдиному податку здійснює продаж товарів через інтернет-магазин та виставляє рахунки з оплатою виключно на банківський (поточний) рахунок ТОВ. Жодні системи інтернет-банкінгу не застосовуються, оплати на карту фізособи чи ФОПа також відсутні. Чи має ТОВ застосовувати РРО згідно зі ст. 2 Закону про РРО?
Тобто обставини мають бути чіткі та конкретні з посиланням на норму чинного законодавства, яка потребує роз’яснення. Хоча навіть це не гарантує, що отримана відповідь вам сподобається або буде містити інформацію, яку ви ще не знали і не зазначили в своєму запиті.
Крок 2. Визначитись, кому саме адресувати звернення
ІПК у письмовій та електронній формі мають надати ДПСУ та її територіальні органи. При цьому, ми вже знаємо, що в лавах ДПС відбувається процес переходу до ДПСУ як єдиної юрособи. Про це ми писали тут.
І оскільки фіскальне представництво ДПС буде зосереджено в обласному центрі – Головному управлінні, то звертатись для надання ІПК слід буде або до Головних управлінь області, або безпосередньо до ДПСУ.
Крок 3. Направити запит поштою з повідомленням про вручення або через Електронний кабінет платника.
Як швидко ІПК надаються під час карантину?
Нагадаємо, що відповідно до п. 52-8 підрозділу 10 розділу XX ПКУ (в редакції Закону від 13.05.2020 р. №591-IX) на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Тобто теоретично мав би діяти не лише мораторій на податкові перевірки, а й мораторій щодо надання ІПК. Проте карантин триває, заходи контролю то посилюються, то пом’ягшуються, і податківці поступово повертаються до роботи в звичайному режимі.
На сьогодні, не зважаючи на карантин та обмежувальні заходи, база ІПК продовжує поповнюватись. А це означає, що органи ДПС все ж таки надають ІПК на звернення платників податків, хоча при цьому звичайні строки розгляду звернень можуть не дотримуватися.
Складені та зареєстровані ІПК – у вільному доступі на порталі ДПС
Нагадаємо, що ІПК реєструються в Реєстрі, який є електронною базою даних, розміщуються на офіційному вебпорталі ДПС у знеособленому вигляді та не повинні містити найменування (прізвище, ім’я, по батькові) платника податків, код згідно з ЄДРПОУ та податкову адресу платника податків.
Внесення відомостей про ІПК в електронній формі та створення їх електронного архіву надає повну можливість перегляду ІПК у форматі «doc» без застосування електронного підпису на вебпорталі ДПС.
Головний податковий орган забезпечує вільний, цілодобовий і безоплатний доступ до відомостей, що містяться в Реєстрі ІПК. Інформація в Реєстрі ІПК має бути актуальною та поповнюється (оновлюється) щодня.
Важливо: у разі скасування ІПК у судовому порядку така консультація підлягає виключенню з Реєстру.
ІПК має індивідуальний характер та призначена лише для запитувача
Нагадаємо, що ІПК має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ПКУ) Ця норма залишиться без змін і після 01.01.2021 р.
При цьому варто пам’ятати, що платник податків:
- не має права використовувати ІПК, надану іншому платнику податків, для звільнення від штрафів/пені до 31.12.2020 р.,
- може використовувати ІПК, надані іншим платникам податків, при складенні письмового чи електронного звернення до органу ДПС за отриманням «власної» ІПК,
- після 01.01.2021 р. використовувати для оскарження матеріалів перевірки лише ІПК, отриману таким платником податку. Адже саме така, видана конкретному платнику ІПК може бути визнана обставиною (п. 112.8 ПКУ), яка після 01.01.2021 р. має бути врахована органом ДПС як підстава для звільнення від штрафу.
ІПК, як містить цитату з закону чи суперечить закону, оскаржується в суді
Як показала практика, складення ІПК органами ДПС, подекуди їх консультації містять замість відповіді лише посилання на норми закону. Звісно, це не відповідь (якщо ви не питали саме про те, якою нормою закону регулюється ваше питання, а просили цю норму прокоментувати).
У будь-якому разі платнику податків надано право оскаржити до суду, як правовий акт індивідуальної дії, податкову консультацію контролюючого органу як у випадку, коли ІПК містить лише цитати зі закону, так і у разі, якщо вона, на його думку, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Наслідки такого звернення: визнання судом такої податкової консультації недійсною, що є підставою для надання органом ДПС нової ІПК з урахуванням висновків суду, яка замість скасованої вноситься до Реєстру ІПК у строки для надання ІПК органами ДПС.
Загалом практика судів вказує на те, що обов`язковими складовими письмової податкової консультації є:
- опис питань, що порушуються платником податків;
- обґрунтування застосування норм законодавства з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків;
- висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.
Якщо платник не побачив в отриманій ІПК всіх наведених вище складових, у т.ч. визначених у п. 7 Порядку №523, можна одразу звертатись до суду.
Увага! Чинні норми ПКУ не дають можливість оскаржити ІПК в адміністративному порядку до ДПС. Адже ст. 56 ПКУ вказує на можливість оскарження рішень та дій органів ДПС, натомість ІПК – це правовий акт індивідуальної дії та може бути оскаржений виключно до суду.