• Посилання скопійовано

Коли і як Держфінмоніторинг може зупинити платіж?

Нагадаємо, що у ст. 23 Закону №361 передбачений порядок та строки зупинення фінансових операцій Держфінмоніторингом. А Мінфіном затверджений порядок прийняття Держфінмоніторингом рішень (доручень) щодо зупинення фіноперацій (наказ від 14.01.2021 р. №8). Як це діє на практиці?

Коли і як Держфінмоніторинг може зупинити платіж?

Відразу зазначимо, що і сам банк, як суб’єкт первинного фінмоніторингу, що здійснює або забезпечує здійснення фіноперацій, має право зупинити здійснення таких операцій, якщо вони є підозрілими, та зобов’язаний зупинити такі фіноперації у разі виникнення підозри, що вони містять ознаки вчинення кримінального правопорушення, визначеного Кримінальним кодексом України. Але на таких підставах фіноперація зупиняється лише на два робочі дні без попереднього повідомлення клієнта. 

Надалі Держфінмоніторинг може зупинити здійснення фіноперацій або видаткових операцій банком на строк до 7 робочих днів з обов’язковим повідомленням правоохоронних органів (ч. 1-3 ст. 23 Закону №361).

З моменту зупинення фіноперацій Держфінмоніторинг проводить аналітичну роботу щодо наявності ознак легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або наявності мотивованої підозри щодо зупиненої операції.

Правоохоронні органи протягом строку зупинення фіноперації (видаткових операції) здійснюють досудове розслідування. І за наявних обґрунтованих підозр у вчиненні кримінального правопорушення інформують про це Держфінмоніторинг протягом двох робочих днів з дня винесення судом ухвали про арешт майна.

Увага: зупинення платежу не означає, що ці кошти їх власник не може забрати з банку. Але така можливість зникне, якщо суд ухвалить арешт майна, зокрема, і коштів на банківських рахунках. 

У разі відсутності кримінального правопорушення правоохоронні органи інформують про це Держфінмоніторинг, а він, своєю чергою, скасовує рішення про зупинення фіноперації. 

 

А який строк зупинення фіноперацій?

Закон №361, вказуючи на строк моніторингу та зупинення фіноперацій у 30 робочих днів, так прописаний, що стосується фіноперацій, щодо яких є мотивовані підозри, і що, відповідно, має наслідком відкриття кримінального провадження.

Але відлік такого строку чітко не визначений Законом №361.

Тому Держфінмоніторинг у п. 2 розділу V Порядку №8 визначив, що строк зупинення відповідних фінансових операцій або зупинення видаткових фінансових операцій продовжується Держфінмоніторингом з наступного робочого дня після подання відповідного узагальненого матеріалу або додаткового узагальненого матеріалу за умови, що загальний строк такого зупинення не перевищуватиме 30-ти робочих днів

Проте на практиці він може бути більшим. Наприклад, якщо буде доведено, що має місце злочин, подальший строк зупинення фіноперації (понад 30 днів) залежатиме від правоохоронних органів й визначатиметься КПК України.

Проте, якщо до КПК не дійшло, пам’ятайте: 

  • для підозрілих операцій (які зупиняються за ініціативою суб’єкта первинного фінмоніторингу) строк зупинення не може перевищувати загалом 9 робочих днів (2 робочі дні для зупинення суб’єктом первинного фінмоніторингу та до 7 робочих днів – для Держфінмоніторингу);
  • лише мотивована підозра може продовжити цей строк до 30 роб. днів.

У разі непідтвердження підозр суб’єкта первинного фінмоніторингу Держфінмоніторинг у найкоротші строки скасовує рішення про зупинення та повідомляє суб’єкт перинного фінмоніторингу про подальше її поновлення (розділ IV Порядку №8).

 

Які фіноперації можуть бути зупинені за Порядком №8?

З огляду на п. 6 розділу І Порядку №8, Держфінмоніторинг приймає відповідні рішення або надає відповідні доручення стосовно таких фінансових операцій:

  1. фінансових (фінансової) операцій (операції), щодо яких (якої) отримано запит уповноваженого органу іноземної держави,
  2. підозрілих фінансових операцій, які зупинені суб'єктом або уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів, та про які повідомлено Держфнмоніторинг та правоохоронні органи;
  3. фінансових операцій, які зупинені суб'єктом первинного фінмоніторингу або уповноваженою особою Фонду у зв'язку з виникненням підозр, що вони містять ознаки вчинення кримінального правопорушення, визначеного Кримінальним кодексом України, з повідомленням Держфіномніторингу та правоохоронних органів;
  4. видаткових фінансових операцій, щодо яких виникли підозри, – із їх зупиненням на строк до семи робочих днів та повідомленням правоохоронних органів;
  5. відповідних фінансових операцій або видаткових фінансових операцій, щодо яких є мотивовані підозри – визначає Держфінмоніторинг та повідомляє правоохоронні органи.

Зауважимо, що терміни «підозрілі операції» та «мотивована підозра» у Законі №361 не наведені.

Загалом за приписами ст. 21 Закону №361 фінансові операції або спроба їх проведення незалежно від суми, на яку вони проводяться, вважаються підозрілими, якщо суб’єкт первинного фінансового моніторингу має підозру або достатні підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності або пов’язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.

Отже, щодо підозрілих фіноперацій рішення приймається саме суб’єктом первинного фінмоніторингу. Причому такий суб’єкт при визначенні підозрілості фіноперації має враховувати типологічні дослідження, підготовлені спеціально уповноваженим органом, та оприлюднені ним на своєму вебсайті, а також рекомендації суб’єктів державного фінансового моніторингу.

Саме тих документів наразі ми ще очікуємо... Адже на сьогодні відповідні рекомендації підготовлені лише НБУ.

А ось, коли йдеться про мотивовані підозри, то тут на вимогу ч. 9 ст. 23 Закону №361 Держфінмоніторинг проводить ретельну та детальну аналітичну роботу, збирає необхідну додаткову інформацію, обробляє, перевіряє, аналізує її та у разі, якщо за результатами такої перевірки виникають саме мотивовані підозри, готує і подає відповідний узагальнений матеріал правоохоронним органам.

Саме для такої аналітичної роботи й виділяється законом 30 робочих днів, в результаті чого й приймається рішення, чи мотивовані підозри підтверджуються і наявні ознаки кримінального правопорушення, чи ні. Тоді вже справа переходить на розслідування за підслідністю у відповідні правоохоронні органи.

Якщо підозри не підтвердились, то здійснення фіноперації фактично розблоковується, фіноперації поновлюються, про що Держфінмоніторинг повідомляє суб’єкт первинного фінмоніторигу.

 

Якщо зупинення фіноперацій вимагає іноземна держава 

Коли йдеться про виконання доручення з проведення фінмоніторингу за запитом уповноваженого органу іноземної держави, ситуація виглядає дещо інакше (розділ ІІ Порядку №8).

У разі надходження до Держфінмоніторингу запиту уповноваженого органу іноземної держави про зупинення або забезпечення проведення моніторингу фінансових (фінансової) операцій (операції) відповідної особи вказана інформація негайно обробляється та аналізується Держфінмоніторингом. 

Проте зміст доручення формулюється Держфінмоніторингом залежно від суті запиту уповноваженого органу іноземної держави. Тож і строк зупинення проведення або забезпечення проведення моніторингу таких фінансових (фінансової) операцій (операції) встановлюється Держфінмоніторингом відповідно до строку, визначеного у запиті уповноваженого органу іноземної держави.

Увага! Якщо на момент отримання доручення Держфінмоніторингу від уповноваженого органу іноземної країни фінансові (фінансова) операції (операція) вже проведені, суб'єкт або уповноважена особа Фонду не пізніше наступного робочого дня зобов'язаний забезпечити моніторинг таких фінансових операцій відповідної особи. Тобто в такому разі фінмоніторинг проводиться щодо особи, яка є учасником фіноперації та вказана у запиті органу іноземної країни в загальному порядку.

Отже, слід врахувати, що фінмоніторинг саме таких фіноперацій, які зацікавили держорган іноземної країни, може бути дещо довшим, ніж 30 робочих днів.

 

Обмін інформацією з Держфінмоніторингом

Рішення (доручення) Держфінмоніторингом до суб'єкта первинного фіномніторингу направляються в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційної системи. Адреси направлення інформації в електронній формі та структура файлів інформаційного обміну визначаються Мінфіном.

У разі виникнення неможливості електронного обміну інформацією відповідне рішення (доручення) направляються рекомендованим листом з повідомленням про вручення або за допомогою кур'єрського чи фельд'єгерського зв'язку.

Датою та часом отримання відповідного рішення (доручення) є дата та час, які зазначені на повідомленні про вручення, чи відмітка суб'єкта первинного фінмоніторингу про дату та час отримання рішення (доручення) Держфінмоніторингу, або дата та час, які зазначені кур'єром на обох примірниках рішення (доручення), або фельд'єгерем в реєстрі.

Аналогічна ситуація й з направленням повідомлень від суб’єкта первинного фінмоніторингу до Держфінмоніторингу – за відсутності можливості електронного документообігу документи направляються рекомендованим листом з повідомленням про вручення або за допомогою кур'єрського чи фельд'єгерського зв'язку. 

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»