• Посилання скопійовано

Бізнес наполягає на повному перезавантаженні ДМС

Митниця є важливим джерелом наповнення бюджету нашої країни, але станом на зараз є однією зі сфер, де мають місце проблеми корупції, низької ефективності роботи органу, існування «сірих» схем та контрабанди

Бізнес наполягає на повному перезавантаженні ДМС

Голові ВРУ
Голові Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики
депутатам Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики
Міністру фінансів України

Члени Української Ради Бізнесу, до складу якої входить 116 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, наголошують на необхідності повного перезавантаження Державної митної служби та мінімізації «сірих» схеми на митниці, та звертаються до вас з таким:

Митниця є важливим джерелом наповнення бюджету нашої країни, але станом на зараз є однією зі сфер, де проблеми корупції, низької ефективності роботи органу, існування «сірих» схем та контрабанди – потребують комплексного підходу у їх вирішенні.

Відповідно до розрахунків економістів – схеми з ухиляння від сплати податків через неякісну роботу Митниці – завдають втрат держбюджету у 120 - 150 млрд грн на рік.

Ці схеми можливо умовно розділити на такі категорії:

  • Викривлене декларування (переміщення з приховуванням від митного контролю): митне шахрайство та корупційні схеми, особливістю яких є «вбудованість» до них працівників митниці, що дозволяє маніпуляції з даними звітних, дозвільних та супроводжувальних документів з метою заниження митної вартості, ваги, кількості, характеристик та якості товару, підміни кодів чи підкатегорії товару з метою уникнення/зменшення належних до сплати митних платежів.
  • Переміщення поза митним контролем (чорна контрабанда): незаконне переміщення товарів через митний кордон поза митним контролем. Йдеться або про перетин кордону поза митними постами обох країн, або про незаконне звільнення від митного контролю в пунктах пропуску через державний кордон України, зокрема поза часом роботи пунктів пропуску або без митного огляду за певну плату.
  • Зловживання пільгами: передбачає зловживання наданими міжнародними договорами та законодавством України пільгами, зокрема маскування ввезення промислових партій товарів на митну територію України під поштові та кур’єрські відправлення або під виглядом особистого імпорту або провозу особистих речей.
  • Перерваний режим: товар ввозиться до України (або вивозиться з неї) за митними режимами, що не передбачають сплату митних платежів (транзит; тимчасове ввезення або вивезення; митний склад; переробка на митній території або за межами митної території) та зникає або оформлюється фіктивне вивезення.

У квітні 2023 року народними депутатами профільного комітету ВРУ зареєстровано законопроєкт №6490-д, який був підтриманий ВРУ за основу і передбачає реальне перезавантаження Митниці. Проєктом передбачено перезавантаження ДМС комісіями з вирішальним голосом міжнародників – як для обрання директора ДМС, так і чітку процедуру переатестації всіх кадрів, яка б містила ключові запобіжники, зокрема щодо унеможливлення поновлення судами працівників, які не пройшли таку переатестацію. Такі підходи відповідають вимогам структурних маяків програми EFF та оновленому Меморандуму з МВФ.

Проєкт передбачає забезпечення публічного і прозорого порядку проведення незалежної оцінки ефективності діяльності Митниці, встановлення критеріїв ефективності роботи оновленої ДМС та їх постійного контролю.

При підготовці до другого читання у зазначеному законопроєкті всі процедури перезавантаження Митниці має бути повністю синхронізовано з процедурами нещодавно прийнятого проєкту про перезавантаження БЕБ, який також був у Меморандумі з МВФ, а саме:

  • нового керівника Митниці обиратиме комісія з 6 членів, з яких половина – міжнародні експерти з правом вирішального голосу. Комісія обирає 1 або 2 кандидатів, фінальне рішення щодо кандидата приймає Кабінет Міністрів;
  • переатестація всіх кадрів Митниці проводитиметься комісією, в якій 6 членів – від новообраного директора Митниці і 6 – від міжнародних партнерів, за пропозицією українського бізнес середовища;
  • встановлення гідних заробітних плат співробітникам ДМС;
  • гарантовано незалежність директора Митниці, на рівні НАБУ та НАЗК.

Разом з перезавантаженням ДМС важливо мінімізувати дискрецію та корупційні ризики при митних процедурах:

– оснастити всі митні пункти пропуску автомобільного та річкового/морського сполучення – повним набором сучасних засобів контролю (сканери, вагові комплекси, інтелектуальне фото та відео спостереження);

– налагодити автоматичний обмін інформацією щодо митної статистики та обміну інформацією стосовно митної вартості товарів із ключовими країнами-партнерами. Формально ці угоди існують, але у практичному аспекті – фактично не застосовуються. Причина цього – закладені механізми практичної реалізації угод не є ефективними та потребують аналізу ефективності, модифікації та вдосконалення;  

– вирішити проблеми, які виникають з визначенням митної вартості – запровадити аналітичну базу контролю митної вартості з використання наявних у ДПСУ програмних модулів щодо трансфертного ціноутворення, розірвати “замкнене коло” рішення-оскарження-рішення – забезпечити врахування митними органами правових позицій ВСУ;

– розробити та впровадити об’єктивні показники ефективності Митниці, створити дашборд для регулярної публікації КРІ.

Український бізнес закликає народних депутатів доопрацювати законопроєкт №6490-д до другого читання з урахуванням пропозицій, викладених вище, та реалізувати перезавантаження ДМС та супутні заходи якнайшвидше, створивши сучасну та ефективну митну службу, яка відповідатиме європейським стандартам.

З повагою
Бізнес-асоціації
Члени Української Ради Бізнесу

Джерело: Українська Рада Бізнесу

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024140
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 361
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6056
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459