• Посилання скопійовано

Законопроект про протидію тиску на бізнес - уже в Раді

Уряд передав на розгляд Верховної Ради остаточну редакцію проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо протидії тиску з боку правоохоронних та контролюючих органів на підприємців та заборону надмірного та неконтрольованого застосування сили під час слідчих дій

Законопроект про протидію тиску на бізнес - уже в Раді

Документ зареєстровано У Верховній Раді під №7275 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення дотримання прав учасників кримінального провадження та інших осіб правоохоронними органами під час здійснення досудового розслідування".

Коментуючи необхідність ухвалення документа, Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман підкреслив, що проблема силових атак на підприємства стала однією з головних, і ділові кола неодноразово скаржилися на це.

«Я вважаю, що всіх треба поставити перед законом. І цей документ не дозволить нікому чинити беззаконня щодо підприємців»,  - сказав Володимир Гройсман.   «Маю надію, що спільно з Президентом та Парламентом ми зможемо вже до кінця року ухвалити запропоновані зміни».

 

Передісторія

У вересні поточного року в Києві пройшла велика нарада за участі Президента України, Прем’єр-міністра, народних депутатів та керівництва Генеральної прокуратури.  Однією з ініціатив, проголошених під час зустрічі, стала ініціатива «Маски-шоу-стоп»,  покликана покласти край будь-яким проявам тиску силових органів на підприємців. Як підкреслював Прем’єр-міністр Володимир Гройсман, тиск на чесний бізнес, який працює відповідно до законодавства, сплачує податки, створює продукт і забезпечує робочі місця – неприпустимий.

Продовженням цього діалогу став законопроект про протидію тиску на бізнес, розроблений спільно Міністерством юстиції, Міністерством внутрішніх справ, Секретаріатом Кабінету Міністрів, Офісом бізнес-омбудсмена та іншими відомствами.

 

Ключові новації документа 

Як зазначено у пояснювальній записці, законопроект спрямований на вирішення проблемних питань та підвищення рівня захисту суб’єктів господарювання під час досудового розслідування кримінального провадження. Зокрема, пропонується:

 

1) Надати право заявнику отримувати витяг з ЄРДР щодо його заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, а також встановити обов’язок слідчого, прокурора надати такий витяг через 24 годин з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення.

На думку Уряду, запропоновані зміни нададуть можливість заявникам оперативно отримувати підтвердження факту початку досудового розслідування за їх заявами чи повідомленнями про кримінальні правопорушення, або ж оскаржувати бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР встановленому законом порядку.

 

2) Надати право особі, по відношенню до якої (в тому числі її майна) здійснюються процесуальні дії, та яка не є стороною кримінального провадження, заявляти клопотання про здійснення кримінального провадження у розумні строки та оскаржувати, зокрема, порушення таких строків.

Запровадження зазначених змін надасть можливість особам, яким тривалий час не вручено повідомлення про підозру, однак стосовно яких фактично здійснюються процесуальні дії, захищати свої права та законні інтереси.

 

3) Запровадити обов’язкову відеофіксацію проведення такої слідчої дії як обшук,  а також під час розгляду клопотань слідчим суддею за виключенням вирішення питання про проведення негласних слідчих (розшукових) дій. При цьому відеозапис, забезпечений слідчим, прокурором є невід’ємним додатком до протоколу обшуку.

Разом з тим передбачено право сторони захисту самостійно здійснювати відеофіксацію проведення обшуку. Водночас такі особи попереджаються про їх обов’язок не розголошувати відомості досудового розслідування без письмового дозволу слідчого, прокурора, а також про відповідальність за розголошення таких відомостей. При цьому проектом Закону пропонуються відповідні зміни до статті 387 ККУ, якою передбачено кримінальну відповідальність за розголошення даних оперативно-розшукової діяльності, досудового розслідування.

Крім того, запропоновані зміни до статті 236 КПК передбачають право особи, у житлі чи іншому володінні якої проводиться обшук, користуватися правовою допомогою адвоката на будь-якій стадії  його проведення.

 

4) Передбачити обов’язок сторони обвинувачення обґрунтовувати необхідність вилучення оригіналів документів або їхніх копій, а також передбачити заборону вилучення електронних інформаційних систем та обов’язок сторони обвинувачення робити копії необхідної інформації без вилучення техніки, на якій вона зберігається, із залученням спеціаліста.  

Виготовлені належним чином копії такої інформації прирівнюються до оригіналу з метою забезпечення їх доказової сили, що також дозволить у значній мірі захистити інтереси суб’єктів господарювання, які потерпають від фактичного блокування своєї діяльності внаслідок необґрунтованого вилучення комп’ютерної техніки та серверного обладнання в рамках кримінального провадження.

 

5) Доповнити перелік підстав для закриття кримінального провадження. Зокрема, кримінальне провадження закривається у разі наявності не скасованої постанови слідчого, прокурора  про закриття кримінального провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 9 частини першої статті 284 КПК, у кримінальному провадженні щодо того ж діяння, що розслідувалось з дотриманням вимог щодо підслідності.

 

6) Встановити додаткові гарантії захисту особи, у житлі чи іншому володінні якої здійснено обшук із застосуванням відеофіксації, від розголошення відомостей про особисте та сімейне життя чи обставин, які принижують гідність особи. Пропонується встановити, що з метою підготовки до судового розгляду суд розглядає клопотання учасників судового провадження про здійснення судового розгляду у закритому судовому засіданні, та вирішує це питання згідно з вимогами статті 27 КПК.

 

7) Розширити повноваження КМУ у сфері здійснення контролю з метою узагальнення відомостей про порушення прав чи законних інтересів осіб правоохоронними органами та підготовки керівникам цих органів обов’язкових до розгляду рекомендацій.

 

Коли запрацюють ці зміни?

Передбачається, що Цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування (крім норм в частині застосування під час судового розгляду відеозаписувальних технічних засобів, які наберуть чинності з 1 січня 2019 року).

****

UPD 16.11.2017

Стоп "маски-шоу": прийнято закон про протидію тиску на бізнес

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»