• Посилання скопійовано

Перевірки бізнесу: для кого діє мораторій у 2021 році?

У грудні 2020 року ситуація з перевірками кардинально змінилась – мораторій на контроль у сфері госпдіяльності усіх держорганів, крім ДПС, за Законом №530 скасований. Щодо податкових перевірок мораторій триває, проте і він діє не для всіх випадків. До кого можуть завітати з перевіркою у 2021 році, розповімо далі

Перевірки бізнесу: для кого діє мораторій у 2021 році?

Нагадаємо, що з 10.12.2020 р. Законом №1071 виключена норма пп. 4 п. 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №530, яка передбачала заборону проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Проте це не стосується податкового контролю — точніше, тут зміни незначні, проте про них варто сказати напочатку.

 

Мораторій на перевірки органами ДПС продовжує діяти!

Нагадаємо, що за приписами п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ запроваджений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Винятки з цього правила складають:

1) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;

2) документальних позапланових перевірок  у разі ліквідації/реорганізації, а такою бюджетного відшкодування (пп. 78.1.7 та 78.1.8 ПКУ);

3) фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкоголю та тютюну; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ.

Не будемо забувати й про нові критерії відбору платників податків для проведення перевірок -  Мінфін наказом від 07.09.2020 р. №548 (зареєстрований в Мін'юсті 29.10.2020 р. за №1064/35347) виклав у новій редакції Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків.  Про це ми писали тут.

Втім, ДПС продовжує активно унормовувати свою діяльність в частині відновлення  перевірок. Зокрема, ДПС вже розробила проект постанови КМУ, яким пропонується скоротити строки дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності цією постановою, в частині дії мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок. Поки цю постанову Уряд не затвердив. Але все ще попереду.

Окреме питання з реорганізацією самої ДПС: з 01.01.2021 року ДПС діє у складі єдиної юридичної особи. Натомість, обласні структурні підрозділи органів ДПС у надалі мають ті ж самі повноваження, що й до реорганізації.

Відповідно до п. 20.4 ПКУ керівник ДПСУ має право надавати посадовим (службовим) особам територіальних органів повноваження на виконання певних функцій, передбачених ПКУ, законодавством про державну службу та іншими законами. І перелік таких делегованих повноважень визначається положенням про ДПСУ, яке затверджується КМУ, та положеннями про відповідний територіальний орган ДПС. Насьогодні такі  положення про територіальні органи ДПС вже затверджені, а сам перелік делегованих повноважень визначений постановою КМУ від 06.03.2019 р. №227.

Тож, ситуація для платників податків в частині повноваження органів ДПС з прийняття наказів, складення/підписання направлень та безпосереднє проведення перевірок, а також прийняття податкових повідомлень-рішень не змінюється.

Для інформації! Поки ми в очікуванні повної чи часткової відміни мораторію на проведення податкових перевірок, ті, хто потрапив до плану-графіку перевірок на початок дії карантину, мають пам’ятати: інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ, та на станом на 18.03.2020 р не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого КМУ.

Відтак, всі платники податків, які були у плані-графіку, оприлюдненому станом на 18.03.2020 р, автоматично доповнять план-графік планових перевірок після завершення карантину.

 

Перевірки держнагляду (контролю) за госпдіяльністю

Повний мораторій на проведення органами держнагляду (контролю) планових заходів скасовано, проте насьогодні залишаються окремі винятки.

Зокрема, про колізію Законів №530 та 533 в частині встановлених заборон на перевірки у сфері госпдіяльності ми писали тут.

 

Чим насьогодні керуються органи держнагляду (контролю) у сфері госпдіяльності?

Як показують активні роз’яснення окремих держорганів, при призначенні та проведенні перевірок у сфері госпдіяльності останні керуються наступною нормою п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону №533:

Тимчасово, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), але не раніше 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

за діяльністю суб’єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;

у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

 

Окреслимо, як органи контролю виконують цю норму з огляду на вже оприлюднені плани перевірок на Інспекційному порталі.

 

1. Державна служба України з питань праці.

Відповідно до роз'яснень Держпраці останні прямо вказують на скасування карантинного мораторію на перевірки, принаймні, щодо госпсубєктів з високим ступенем ризику.

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці затверджені Постановою КМУ від 20 травня 2020 р. №383.

 

Увага! Мінекономіки затвердило нові форми документів, що складаються при здійсненні інспекторами Держпраці заходів державного нагляду та контролю з питань праці. 

 

2. Державна служба України з надзвичайних ситуацій.

Вочевидь, роз’яснення щодо обмеженого карантинного права на проведення перевірок за Законом №533 підтримали й органи ДСНС (Лист Мінекономіки №3632-06/73643-03 від 11.12.2020 р.).

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки Державною службою з надзвичайних ситуацій затверджені Постановою КМУ від 5 вересня 2018 р. №715.

У річному плані перевірок пожежної безпеки ДСНС 2021 зазначені такі сфери державного нагляду і контролю:

  • провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, що підлягає ліцензуванню.
  • додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки: причому, як свідчить сам перелік госпсуб’єктів, переважно, це підприємства з високим ступенем ризику, втім можна побачити й підприємства з середнім ступенем ризику.

 

3. Органи Пенсійного фонду України.

Нагадаємо, що фактично мораторій на перевірки у період дії карантину (у т.ч. й у 2021 році) встановлений фактично двома законами — Законом №533 та Перехідними положеннями ПКУ.

Щодо контролю за сплатою ЄСВ, то приписами п. 9-12 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464 установлений окремий мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період з 18.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ.

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження госпдіяльності у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органами Пенсійного фонду України затверджений постановою КМУ від 17.07.2019 р №632.

Як показує Інспекційний портал, перевірки провадження госпдіяльності у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування стосуються всіх госпсуб’єктів з високим, середнім та незначним ступенем ризику.

Основні питання таких перевірок:

  1. подання госпсуб’єктом недостовірних відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового держсоцстраху,
  2. невиконання госпсуб’єктом господарювання приписів щодо усунення порушень, виявлених під час попередніх планових/позапланових заходів контролю,
  3. порушення строків подання або неподання звітності органам ПФУ платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування.

 

4. Державна екологічна інспекція України.

Держекоінспекція затвердила план перевірок на 2021 рік щодо сфери охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорона природних ресурсів госпсуб’єктів як з високим, так і з середнім і незначним ступенем ризику.

Критерії ризику (видів порушень) для відбору госпсубєктів до перевірок, зокрема:

  • недотримання режиму використання прибережних захисних смуг уздовж морів, пляжних зон прибережних захисних смуг,
  • порушення умов дозволу на спеціальне використання, а саме недотримання лімітів забору та використання води,
  • порушення умов транспортування відходів, передачі відходів, а також порушення вимог щодо поводження з відходами,
  • порушення умов скидання зворотних вод у водні об’єкти.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України (ст. 35 Закону №1264). Тож, мораторій за Законом №530 має поширюватись й на цю сфері держнагляду.

 

5. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба)

Щодо Держпродспоживслужби, то її повноваження розширені за останні кілька років.

Скажімо, якщо йдеться про перевірки в частині держнагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства, то вони за Законом №533 виведені з-під мораторію. Тож, цей вид перевірок Держпродспоживслужбою запланований на 2021 рік для госпсубєктів з високим, середнім чи незначним ступенем ризику.

В частині держнагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, що також виведені з-під мораторію за Законом №533, то з початку карантину урядом запроваджено державне регулювання цін на деякі види товарів шляхом їх декларування на сайті Держпродспоживслужби. Тому і тут під планові перевірки потрапили госпсуб’єкти з високим,  середнім та незначним ступенем ризику. Основним критерієм відбору госпсуб’єктів до перевірки є неналежне формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. А правила застосування цього критерію затверджено постановою КМУ від 12.12.2018 р. №1064.

Якщо згадати про сферу захисту прав споживачів, то тут перевірки, як правило, стосуються лише тих госпсуб’єктів, у яких протягом останніх 5 років виявлені порушення законодавства у цій сфері — зокрема, реалізація споживачеві небезпечної, простроченої продукції, ненадання споживачеві необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця. Втім, як показує Інспекційних портал та перелік відібраних до перевірки госпсуб’єктів - переважно це стосується розгалужених торгівельних мереж (мережі магазинів харчової та нехарчової продукції).

 

Перевірки у сфері ринкового нагляду — теж поза мораторієм

Оскільки ми зачепили такий орган контролю як Держпродспоживслужбу, то згадаємо про другу категорію перевірок (дві категорії перевірок наведені в роз’ясненні Мінекономіки).

І наразі ми говоримо про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції.

Справа в тому, що контроль у цій сфері здійснюють 7 органів згідно з переліком видів продукції, що підлягає контролю.

Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, затв. Постановою КМУ від 28.12.2016 р №1069.

Серед таких органів є Держпраці, ДСНС, Держпродспоживслужба. Усі вони, з одного боку, перебувають під мораторієм для більшості з їхніх сфер контролю, але можуть здійснювати будь-які перевірки у частині ринкового нагляду.

Наостанок додамо, що з переліком органів держнагляду (контролю), які вже запланували перевірки на 2021 рік, можна ознайомитись за посиланням.

За цим посиланням можна знайти і перелік госпсубєктів, щодо яких заплановані планові заходи. А за сферою державного нагляду і контролю можна визначитись із критеріями відбору таких субєктів до перевірки (натиснувши на активне посилання сфери контролю), і побачити ступінь ризику, для кого віднесений той чи інший госпсубєкт.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024166
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 528
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9836
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460