В ході засідання було піднято питання реформування спрощеної системи оподаткування (ССО), а саме зменшення гранично допустимого річного обсягу доходу для платників єдиного податку ІІІ групи з 5 до 3 млн грн і обмеження перебування на ССО юросіб.
На обговорення було винесені 4 питання:
1) критерії перекваліфікації цивільно-правових відносин ФОПів платників єдиного податку з юридичними особами платниками ПнВК у трудові відносини;
2) зовнішньоекономічна діяльність платників єдиного податку ІІІ-IV груп;
3) кваліфікація закупівлі послуг у платників єдиного податку;
4)підвищення порогу обов'язкової реєстрації платниками ПДВ з 1 до 3 млн грн.
1) Розробники концепції ПнВК пропонують запровадити ряд критеріїв, за якими цивільно-правові відносини між ФОПами платниками ЄП та юрособами платниками ПнВК можуть бути перекваліфіковані у трудові.
Серед цих критеріїв:
- одержання ФОПом понад 85% усього задекларованого доходу від однієї особи;
- виконання ФОПом обов'язків, аналогічних обов'язкам посадових осіб юридичної особи; підпорядкування ФОПа робочому часу юридичної особи;
- відсутність у ФОПа власного приміщення; використання ФОПом матеріальної бази юридичної особи;
- наявність у минулому трудових відносин між юридичною особою та ФОПом, тощо.
Якщо до ФОПа одночасно можна застосувати 4 або більше критеріїв, виникає підстава перекваліфікувати господарські відносини у трудові. Критерії не застосовуватимуться тільки до ФОПів, які мають 10 і більше оформлених працівників.
"Названі критерії жодним чином не вплинуть на діяльність ритейлерів, які у своїй діяльності застосовують платників єдиного податку та через яких реалізують товар", - зауважила під час свого виступу Ірина Березинець.
У учасників засідання до розробників законопроекту виникло питання - як органи ДФС і Держпраці здійснюватимуть контроль із застосуванням зазначених критеріїв. Наприклад, контролюючий орган не має відомостей про контрагентів ФОПа і про їхню частку у сукупному доході цього ФОПа, тому не має відповіді на питання, чи є серед них юрособа, яка виплатила ФОПу понад 85% доходу.
Згідно з даними ф. 20-ОПП контролюючий орган отримує інформацію, що ФОП здійснює діяльність за адресою місця розташування торгівельного центру, в якому юридична особа (власник, великий орендар) здійснює аналогічну торгівельну діяльність, що і ФОП; всі орендарі/суборендарі дотримуються єдиного встановленого робочого часу, використовують матеріальну базу юридичної особи. В такій ситуації всі 4 критерії спрацювали.
"Запровадження критеріїв перекваліфікації цивільно-правових відносин ФОПів платників єдиного податку з юридичними особами платниками ПнВК у трудові створить додаткові підстави для проведення органами ДФС, Держпраці та інспекторами праці ОМС перевірок та можливості для посилення адміністративного тиску на бізнес", - сказав Дмитро Видолоб.
2) У разі здійснення зовнішньоекономічної діяльності та проведення контрольованих операцій між платником ЄП ІІІ або IV групи на користь нерезидента – платника ПнВК в сумі понад 10 млн грн., такий платник ЄП має сплатити ПнВК без реєстрації платником цього податку.
3) Закупівля послуг у пов'язаних осіб, у тому числі платників єдиного податку, є об'єктом оподаткування ПнВК – положення, яке не викликало зауважень учасників засідання.
4) Розробники ПнВК пропонують підняти поріг обов'язкової реєстрації платником ПДВ з 1 до 3 млн грн на рік, пояснюючи тим, що проти більшого підвищення заперечує МВФ.