Голова фінкомітету Ради Данило Гетманцев
дав інтерв'ю "Українським новинам". У ньому він, зокрема, відповів на декілька запитань стосовно оподаткування ФОПів.
Як ви думаєте, чи витримає наш бізнес підвищення мінімальної зарплати? Чи не призведе це до уходу в тінь частини бізнесу і ФОПів?
Я вважаю, що цей рівень мінімальної зарплати є абсолютно обґрунтованим. У середині наступного року 8 тис. гривень – це те, що насправді менше, ніж зарплати, які зараз реально виплачуються. Ми з вами можемо взяти Київ та будь-яке інше місто і побачити, що відбувається із зарплатами. На жаль, інфляція була дуже високою у 2022 році, хоча зараз вона сповільнюється, але вона все одно не мала. Тому всі економічні підстави для цього є. Підвищення мінімальної зарплати несе дуже важливу соціальну функцію. Найбільш соціально незахищені верстви населення, а це "бюджетники", одержують більше грошей. Причому найнижче оплачувані бюджетники в даному випадку. Також соціальний ефект має підвищення прожиткового мінімуму. Це теж ми робимо попри війну.
Якщо говорити про бізнес, то вони мають платити податки на зарплати. Тому давайте будемо чесними, йдеться не про підвищення зарплат у комерційних структурах, а про "відбілювання" зарплат. А хто взагалі сказав, що хтось має право платити зарплату "у чорну"? Ми ніби з вами знову в якомусь королівстві кривих дзеркал. Ми сприймаємо, що зарплата "в чорну" – це нормально. Але ж це ненормально. В принципі, "відбілювання" зарплат через підвищення мінімальної зарплати – абсолютно позитивний ефект, це те, що бізнес і повинен робити. Відверто вам скажу, ми заплющуємо очі на "чорні" зарплати зараз. Ми не вимагаємо від фіскальних та правоохоронних органів жодних дій, пов'язаних із "відбілюванням" зарплат. Це також правда, бо війна. Ми розуміємо, що всім важко, але такі справедливі рішення, які стосуються всіх, мені здається, абсолютно своєчасні.
Якщо брати окремо по ФОП, то їм підвищують оподаткування. Розповім на прикладі. У мене друг займається наданням послуг у сфері таргетування через ФОП, тобто повністю "у білу". Спочатку він платив 2% і все, потім правила змінюються і потрібно платити 5% та ЄСВ. Виходить у нього збільшилося вперше, потім вдруге і зараз збільшиться через мінімальну зарплату. З такими змінами як мають витримати ФОП?
Що таке ЄСВ? Це той страховий внесок, з якого обчислюється пенсія ФОП. Я не чув жодного випадку відмови від виплати пенсії. Виходячи з цього, обчислюється ЄСВ. Хочу звернути увагу, що під час війни податки не підвищили, хоча підвищення податків під час такої масштабної війни – це must have для будь-якої країни. Ми не підвищили податки, навіть ми їх зменшили на півтора роки. Наразі йдеться про те, щоб платити ЄСВ із 8 тис. гривень. Мені здається, це треба робити. А за рахунок чого сплачувати пенсії, фінансувати армію? Ми послідовно не підвищуємо ці податки, але, вибачте, з того, що ви заробляєте, треба платити "в білу". Ми під час війни займаємося детінізацією, і я вважаю, що це правильно.
Чи не бачите ризики, що буде відхід "в тінь"?
Я не бачу жодних ризиків. Будь-який закон, який так чи інакше пов'язаний був із підвищенням податків, супроводжувався коментарем про перехід "в тінь". Рік тому було ухвалено закон про оподаткування обмінників авансовим платежем податку на прибуток. Якщо у 2021 році, який був мирним, вони заплатили 7 млн. гривень, то зараз за 9 місяців вся галузь заплатила 256 млн. гривень. Супроводжувалося це все такими гаслами "Закриються", "Підуть у тінь", "Ринок звалиться". Іншого не було. Але як завжди виважене рішення мало виключно позитивний ефект. Так буде і зараз.
Стосовно запровадження схожої на польську модель оподаткування ФОПів, про яку ви розповідали. Чому саме на послуги буде найбільший податок? Ми розуміємо, що є зловживання, але одночасно ми караємо і реальний малий приватний бізнес.
Давайте за пунктами, про що йдеться. По-перше, ми не збираємося змінювати систему єдиного податку у війну. Друге, ми розуміємо, що система єдиного податку, яка працює зараз, перестала виконувати функцію підтримки малого бізнесу, а стала способом ухилення від податків великого бізнесу. Із цією системою нас до ЄС ніхто не візьме, давайте говорити правду. Вступ до ЄС буде пов'язаний із зміною цієї системи. Інше – це як цю систему міняти. І тут я не наполягаю на польській моделі чи словацькій, естонській. На жодній моделі я не наполягаю.
Я говорю, що Мінфін зараз уважно вивчає всі європейські моделі, переважно східноєвропейських країн і визначає найбільш прийнятну для нас. Бізнес від нас вимагає і, напевно, обґрунтовано, щоб наше оподаткування не відрізнялося від оподаткування ЄС. Я з цим абсолютно погоджуюсь. Ми повинні з вами уніфікувати наше оподаткування з системою оподаткування ЄС, це стосується і звичайної системи і спрощеної. За зразком, одна з країн, яка розглядається – це Польща. Чому я власне навів цей приклад? Мені здається, що це приклад країни, яка вдало пройшла шлях від небагатої держави до ТОП-30 заможних країн світу, яка пройшла цей шлях завдяки членству в ЄС і використання всіх переваг цього членства на свою користь. Їх шлях ми повинні повторити, але повторити швидше. Фактично Польща була на одному рівні з Україною в 1991 році, зараз немає що порівнювати. Вони в три чи чотири рази нас багатше. Або наздогнати Польщу нам потрібно 30 років без ефекту членства в ЄС. Це гарний приклад, який ми маємо наслідувати.
Тобто питання моделі оподаткування малого бізнесу безперечно не вирішене, а лише розглядається. Це питання, до вирішення якого треба підійти.