
Нагадаємо, що з 1 липня 2025 року в Україні стартував експериментальний проєкт для сімей з низькими доходами. Новий вид виплати запроваджено відповідно до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо надання базової соціальної допомоги, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2025 №371. Про це ми розповідали тут, а ще більше подробиць - у статті від редакції.
Зауважимо також, що 14 серпня Дія вже повідомила про початок бета-тестування нової послуги.
І ось Кабмін постановою від 13.08.2025 №986 вніс зміни до Порядку реалізації експериментального проекту щодо надання базової соціальної допомоги.
Зокрема, у Порядку уточнено, що виплати допомоги на дітей у багатодітних сім’ях будуть проводитися "за технічної можливості".
Під час звернення за призначенням базової соціальної допомоги через органи ПФУ (за технічної можливості) така допомога, призначена на сім’ю, може виплачуватися рівними частинами (із заокругленням до найближчого цілого числа, більшого за розрахункове) на кожну повнолітню особу з числа членів сім’ї за спільним бажанням усіх таких осіб (крім випадків звернення в електронній формі засобами мобільного додатка Дія.
Сім’єю вважаються особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки. Одинока особа також вважається сім’єю та має права члена сім’ї.
Уточнено, що до складу сім’ї включаються діти, у тому числі тимчасово влаштовані в сім’ю діти, які залишилися без батьківського піклування, віком до 18 років, а також повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (зокрема, в період між завершенням здобуття певного рівня освіти та зарахуванням для здобуття іншого рівня освіти за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), не мають власних сімей, — до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років незалежно від їх фактичного та/або задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування).
Базова соціальна допомога призначатиметься в автоматичному режимі програмними засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери у режимі реального часу на підставі:
- заяви про намір отримати базову соціальну допомогу, яка формується засобами Єдиної системи на основі запиту уповноваженого представника сім’ї, поданого засобами мобільного додатка Порталу Дія, та
- заяви про призначення базової соціальної допомоги, поданої уповноваженим представником сім’ї в електронній формі засобами мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
У разі відсутності в електронних інформаційних ресурсах, з якими здійснюється електронна інформаційна взаємодія, відомостей, необхідних для призначення базової соціальної допомоги, щодо уповноваженого представника сім’ї та/або членів його сім’ї рішення про призначення такої допомоги приймається засобами Єдиної системи на підставі заяви про намір та заяви про призначення, поданих у паперовій формі до органів Пенсійного фонду України. При цьому датою звернення вважається дата реєстрації запиту на формування заяви про намір.
Єдина система на основі запиту уповноваженого представника сім’ї формує заяву про намір та проводить розрахунок майбутнього (орієнтовного) розміру базової соціальної допомоги.
Під час розрахунку майбутнього (орієнтовного) розміру базової соціальної допомоги засобами Єдиної системи або інтегрованої комплексної інформаційної системи ПФУ перевіряються та підтверджуються такі відомості:
- з відомчої інформаційної системи ДМС через єдину інформаційну систему МВС — відомості про адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування);
- з Єдиного державного демографічного реєстру засобами центральної підсистеми єдиної інформаційної системи МВС — відомості про прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), стать, дату народження, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України або паспорта громадянина України для виїзду за кордон, або посвідки на постійне або тимчасове проживання; про адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання (перебування) — у разі відсутності відомостей у відомчій інформаційній системі ДМС;
- із Державного реєстру актів цивільного стану громадян — відомості про державну реєстрацію шлюбу, розірвання шлюбу, народження;
- із реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування — відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого ЄСВ та страховий стаж;
- із Державного реєстру фізичних осіб — платників податків — відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) та доходи уповноваженого представника сім’ї та членів його сім’ї, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа — підприємець, що обрала спрощену систему оподаткування;
- із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно — відомості про право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок);
- із Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, — відомості про знищення/пошкодження житлового приміщення (квартири, будинку);
- з Єдиного державного реєстру транспортних засобів засобами центральної підсистеми єдиної інформаційної системи МВС — відомості про наявність транспортних засобів;
- з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб — відомості про перебування на обліку як внутрішньо переміщеної особи;
- з Єдиної державної електронної бази з питань освіти — відомості про форму здобуття освіти щодо осіб, які досягли 18 років;
- з Єдиної системи — відомості про наявність інвалідності, про отримання базової соціальної допомоги, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, допомоги на дітей одиноким матерям, допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях, тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю;
Уповноважений представник сім’ї та всі повнолітні члени його сім’ї протягом 72 годин з моменту отримання повідомлення про майбутній (орієнтовний) розмір базової соціальної допомоги повинні підтвердити згоду з майбутнім (орієнтовним) розміром такої допомоги. Підтвердження згоди здійснюється шляхом накладення віддаленого кваліфікованого електронного підпису “Дія. Підпис” (“Дія ID”) або кваліфікованого електронного підпису, або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису уповноваженого представника сім’ї та кожного з повнолітніх членів його сім’ї, на сформовану засобами мобільного додатка Порталу Дія (Дія) заяву про призначення.
В оновлених додатках також уточнено правила щодо банківських рахунків, операцій з валютою та виплати допомоги рівними частинами через "Дія".
Постанова набере чинності з дня опублікування (станом на 18.08.2025 не опублікована).
Хто має право на допомогу та у якій сумі? Які документи треба подати? Чим відрізняються Заяви про намір та про призначення? Скільки чекати на призначення допомоги? Чи отримають її ті, хто за кордоном? Це разова виплата чи щомісячна? Читайте у цій статті.