
Відмовили в послузі чи просять принести паперові документи, хоча вони вже є в державних реєстрах – стикалися з такою ситуацією і не знали, що робити? В Україні діє Закон «Про адміністративну процедуру». Він покликаний захищати права громадян у відносинах з органами держвлади та місцевого самоврядування, зокрема у ЦНАПах.
Міністерство цифрової трансформації України розповідає, що Закон закріплює в Україні європейський підхід: держава має бути партнером громадянина, а не контролером. Її завдання – допомагати людям реалізовувати свої права. Для цього закон дає зрозумілі інструменти: від права бути почутим і отримати чітке обґрунтування рішення – до можливості швидко оскаржити неправомірні дії чи рішення органу.
Розповідаємо далі, які права має кожен громадянин під час отримання адмінпослуг і як ними скористатися:
У мене вимагають паперовий документ, який є в Дії. Чи це ОК?
Ні. Орган не має права вимагати від вас документи, які вже є в публічних реєстрах. Наприклад: свідоцтво про народження, витяг про місце проживання чи картка платника податків. Посадовець повинен самостійно отримати ці дані з реєстрів.
Мені відмовляють у послузі. Чи повинні мені пояснити причину?
Обов’язково. Будь-яке негативне рішення повинно містити зрозуміле обґрунтування. Якщо його немає, таке рішення можна легко скасувати при оскарженні.
До того ж перед ухваленням негативного рішення орган зобов’язаний дати вам можливість пояснити позицію, надати документи або докази.
Як дізнатися, куди подавати скаргу?
Орган зобов’язаний вказати в рішенні порядок оскарження: куди звертатися і в які строки.
Крім того, дія рішення за вашим клопотанням зупиняється на час розгляду скарги (за винятками, визначеними спеціальними законами).
Українці, знайте свої права під час отримання адмінпослуг і користуйтеся ними. Діліться цією інформацією з близькими – разом зробимо державні сервіси справді зручними та доступними.