
Міністерство оборони України розповідає, що з 1 листопада 2025 року в Україні починають діяти нові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації. Вони спрямовані на підвищення прозорості, боротьбу з корупцією, спрощення процесу та перехід до цифрової системи оформлення.
Зміни до постанови Кабінету Міністрів України №560 передбачають автоматичне продовження відстрочок, цифрову форму як основний спосіб оформлення, а також перенесення подання паперових документів до Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).
«Нові правила оформлення і продовження відстрочок роблять процес максимально прозорим. Водночас ми прибираємо зайві папери та звернення, щоб ТЦК могли зосередитись на завданнях мобілізації. Понад 600 тисяч відстрочок продовжаться без додаткових дій громадян і черг у територіальних центрах», – наголосив Міністр оборони України Денис Шмигаль.
«Автоматичне продовження та цифровий формат усувають ризики зловживань і заощаджують час. Понад 80% відстрочок вже доступні для оформлення онлайн, більшість з них буде продовжуватись автоматично на основі даних, які вже є в держави. Сервіс подання документів на відстрочку буде доступний у будь-якому зручному ЦНАПі», – зазначила Оксана Ферчук, заступниця Міністра оборони з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
Міноборони пояснює, що змінилось та як діяти військовозобов’язаному, який має право на відстрочку.
Ключові зміни
1. Автоматичне продовження
Всі відстрочки, підстави для яких можна підтвердити в державних реєстрах або які не можуть змінитися з часом, будуть продовжуватись автоматично. Це робить процес прозорим, без потреби повторно збирати документи і подавати заяву.
Відстрочки автоматично продовжуються для таких категорій:
- люди з інвалідністю;
- тимчасово непридатні до служби;
- батьки трьох і більше дітей до 18 років;
- батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
- батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто доглядає за батьком або матір’ю з інвалідністю (своїми або чоловіка/дружини);
- жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
- студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
- наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки;
- люди, чиї близькі родичі загинули або зникли безвісти під час бойових дій чи під час дії воєнного стану;
- родичі Героїв України, відзначених посмертно за мужність під час Революції Гідності;
- особи, незаконно позбавлені волі через агресію РФ;
- військові, звільнені з полону.
2. Оформлення онлайн у Резерв+
9 типів відстрочок вже можна оформити онлайн у застосунку Резерв+. Послуга доступна для таких категорій:
- люди з інвалідністю;
- тимчасово непридатні до служби (за наявності постанови ВЛК в електронному вигляді);
- батьки трьох і більше дітей до 18 років в одному шлюбі;
- батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
- батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
- жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
- студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
- наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки.
Перелік буде розширюватись. Ще два типи відстрочок з’являться в застосунку найближчим часом. Отримати їх зможуть:
- ті, хто доглядає за батьком або матір’ю з інвалідністю (своїми або чоловіка/дружини);
- батько або мати, які самостійно виховують дитину до 18 років.
3. Оформлення офлайн у ЦНАП
Для тих, чий тип відстрочки ще не цифровізований, а також для тих, хто не користується смартфоном або має паперові документи й недостатньо даних у державних реєстрах, з 1 листопада можна подати заяву про відстрочку в будь-якому зручному Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП).
У такому разі адміністратор ЦНАП отримує та сканує документи й передає їх у електронній формі до відповідного ТЦК та СП для ухвалення рішення. Тобто ЦНАП є фронт-офісом приймання документів на послугу, а результат ухвалює ТЦК та СП.
4. Осучаснення паперових довідок
З 1 листопада 2025 року паперова довідка про відстрочку з мокрою печаткою не потрібна. Тепер основним підтвердженням відстрочки є електронний військово-обліковий документ у застосунку Резерв+.
Якщо немає можливості скористатися застосунком, можна роздрукувати паперову версію. Отримати файл для друку можна:
- у застосунку Резерв+;
- через портал Дія;
- за потреби – звернутися за роздруківкою військового документа до ТЦК та СП (або ЦНАП, якщо йдеться саме про документ з відстрочкою).
До кінця жовтня ТЦК та СП приймають заяви за старим порядком. З 1 листопада подати заяву про відстрочку можна тільки через Резерв+ або ЦНАП.
Як оформити відстрочку?
Заяви подаються через застосунок Резерв+ або в ЦНАП (залежно від категорії відстрочки). 80% відстрочок можуть бути оформлені через мобільний застосунок Резерв+. З 1 листопада 2025 року ТЦК та СП більше не прийматимуть від громадян заяви про відстрочку.
Якщо ви подали заяву за старою процедурою й ще не отримали результат про рішення, все одно повідомте відповідний ТЦК та СП.
Як подати заяву про відстрочку, якщо не користуюсь Резерв+ або не зміг оформити в застосунку?
Поцікавтесь, чи запроваджена послуга у вашому ЦНАП, та зверніться до адміністратора згідно з графіком роботи установи.
Як дізнатись, чи отримав відстрочку, якщо не користуюсь Резерв+?
Адміністратор ЦНАП повідомить вас про результат розгляду заяви та зможе роздрукувати електронний військово-обліковий документ з відміткою про відстрочку.
Якщо у відстрочці відмовлено і вам потрібен офіційний документ про це, він надійде на вашу електронну пошту або його можна отримати у ТЦК та СП з мокрою печаткою.
Як відбуватиметься автоматичне продовження?
Якщо ви вже оформили відстрочку і вона підпадає під автопродовження – нічого робити не потрібно. До кінця жовтня користувачі Резерв+, які мають відстрочку, отримають сповіщення про автопродовження.
Зверніть увагу: якщо система не зможе підтвердити підставу (наприклад, через розірвання шлюбу або відсутність ваших даних у державних реєстрах), відстрочка не буде продовжена. Якщо все ж маєте підстави для відстрочки, спробуйте актуалізувати інформацію про себе в реєстрах.
Що робити, якщо відстрочка мала автоматично продовжитись, але цього не сталося?
Ймовірно, у державних реєстрах не знайдено підтвердження підстав для продовження. У такому разі спробуйте актуалізувати інформацію про себе в реєстрах онлайн.
Увага! Усі новини про застосунок «Резерв+» (з них понад 50 тільки з початку 2025 року) читайте за посиланням.