15 жовтня 2014 року набув чинності Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" №1669-VII, ухвалений 2 вересня цього року.
Закон встановлює низку пільг економічного і податкового характеру для тимчасової підтримки громадян та підприємців, які перебувають у зоні проведення антитерористичної операції або вимушені були її залишити.
На які ж саме пільги можуть розраховувати вимушені переселенці?
Звільнення від сплати штрафних санкцій
У період проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14 квітня 2014 року громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися із зони АТО.
Банки, інші фінансові установи, а також кредитори зобов'язані скасувати зазначеним особам нараховані штрафні санкції за цей період.
Також законом скасовується пеня за несвоєчасне внесення платежів за житлово-комунальні послуги (водопостачання, газ, електро- і теплоенергія, водовідведення, утримання і експлуатація житла та прибудинкових територій, сміттєзбирання, ліфтове господарство) у період з 14 квітня 2014 року до моменту закінчення антитерористичної операції.
При цьому кошти у вигляді пені, стягнуті за цей період, зараховуватимуться у майбутні платежі за житлово-комунальні послуги.
Та щоб мати можливість уникнути необхідності сплати штрафних санкцій, переселенцям необхідно дочекатися рішення уряду щодо конкретних міст і сіл, які підлягають під дію закону. Після цього жителі населених пунктів, які увійшли до зони АТО, а також особи, які були змушені виїхати з них, мають звернутися до свого банку для уточнення боргових зобов'язань. У разі якщо фінансова установа відмовляється списувати штрафні санкції чи продовжує їх нараховувати, особа може через суд вимагати звільнити її від сплати штрафних санкцій, нарахованих з 14 квітня 2014 року.
Особливі умови для бізнесу
Законом запроваджується мораторій на проведення планових та позапланових перевірок підприємців, що здійснюють діяльність у зоні проведення АТО. Проте така заборона не стосується позапланових перевірок суб'єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабміном критеріїв віднесені до підприємств з високим ступенем ризику.
Окрім цього, закон визначає особливий порядок дії дозвільних документів, виданих суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність у зоні АТО. Зокрема, передбачається, що ліцензії та інші документи дозвільного характеру, строк дії яких закінчився у період проведення АТО, автоматично продовжують свою дію до її закінчення.
Також під час проведення АТО зазначені вище підприємці звільняються від плати за користування майном і земельними ділянками державної та комунальної власності.
Варто зауважити, що дія закону, а відтак і всі встановлені пільги для жителів і підприємств зони АТО, поширюється лише на період проведення антитерористичної операції і на шість місяців після її завершення. При цьому під "періодом проведення антитерористичної операції" слід розуміти час між датою набрання чинності указом Президента "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014 та датою набрання чинності указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або воєнних дій на території України.
Підтвердження форс-мажору
Протягом терміну дії цього закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення АТО, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Сертифікат видається протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю. Для представників малого бізнесу його видають безплатно.
Згідно із законом до форс-мажорних обставин, зокрема, належать: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна загроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії тощо.
Богдан ЛАВРЕНЮК