"Омелян подивився на дороги і вирішив запустити Ryanair в Україну", — з такого жарту про себе почав прес-конференцію щодо приходу ірландського лоукоста Ryanair в Україну міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Україна – 34-та країна для Ryanair. За словами Омеляна, перемовини з компанією тривали ще з 2011 року, проте остаточно вдалося домовитися тільки у 2017.
На конференції у середу, 15 березня, міністр разом з комерційним директором компанії Ryanair розкрили деталі щодо напрямків та цін компанії на рейси з України.
Напрямки і аеропорти
Так, з жовтня українці зможуть літати за 4 напрямками з Києва та 7 напрямками зі Львова – до Польщі, Англії, Данії, Німеччини та Нідерландів. Літатиме Ryanair з аеропорту "Бориспіль" та аеропорту Львів ім. Данила Галицького.
Загалом новина про "Бориспіль" була неочікуваною, оскільки перед цим в українських ЗМІ пройшла новина про те, що в коді сайту авіакомпанії була знайдена згадка про аеропорт Жуляни.
Правда, незабаром гендиректор "Борисполя" Павло Рябікін повідомив, що ще не підписав договір про співпрацю з Ryanair.
"Зараз підписаний тільки протокол про наміри з Міністерством інфраструктури про досягнення умов для польотів Ryanair в Україну", — повідомив він.
З Києва можна буде потрапити в два міста Великобританії — в Лондон (5 разів на тиждень) та Манчестер (3 рази на тиждень), до столиці Швеції Стокгольм (4 на тиждень) та у нідерландське місто Ейндховен (3 рази на тиждень).
Зі Львова ірландський лоукост запустить рейси в Берлін, Краків, Вроцлав, Будапешт, Лондон, Ейндховен та Меммінгем (неподалік від Мюнхена). З наступного літа авіакомпанія планує запустити рейси зі Львова в Італію та Іспанію.
До речі, до Берліна та Вроцлава зі Львова можна потрапити і на WizzAir. А запропонований компанією англійський напрямок важко назвати привабливим для пересічного українця з двох причин. По-перше, візу Великобританії складно отримати. По-друге, вона коштує від 110 євро.
На противагу є Ейндховен — другий за завантаженням аеропорт Нідерландів. З нього можна пересісти на інші бюджетні напрямки, яких зараз нема в Україні. І за ті ж самі 10-30 євро полетіти в Іспанію або Італію, наприклад.
Цінова війна
"Щоб відсвяткувати появу наших нових маршрутів в Україні, ми пропонуємо спеціальну ціну на квитки – всього від 19,99 євро", — зазначив О'Брайан на прес-конференції.
Якщо подивитися на ціни Ryanair в інших країнах, то середня ціна на квитки становить 33 євро. За окремими напрямками ціни можуть доходити і до 10 євро.
Утім, за словами авіаційного експерта Сергія Хижняка, українцям не слід сподіватися на квитки по 9-10 євро.
"Мінімальний час перельоту з України в Європу становить 2-3 години, а собівартість таких рейсів відрізняється від собівартості рейсів всередині ЄС, які, як правило, коротші", — каже він.
З іншого боку, з приходом Ryanair цікаво, як зміняться ціни на авіаційному ринку в цілому.
Гендиректор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький вважає, що з сьогоднішнього дня на ринку почнеться цінова війна.
"При цьому треба розуміти, що якщо інші перевізники приймуть виклик Ryanair і вплутаються в цю війну, то може вийти яскрава сутичка, яка дуже швидко закінчиться. Є такий вислів "Поки товстий сохне, сухий здохне", — сказав він.
"У ірландської компанії в цьому сенсі дуже великий запас міцності. Ryanair минулого року заробила більше грошей, ніж вся українська авіація. Це означає, що МАУ в такому випадку доведеться змінювати концепцію розвитку", — додав він.
Експерт в сфері транспорту та інфраструктури Олександр Кава вважає, що ціни будуть знижуватися на тих маршрутах, де посилиться конкуренція.
"Вихід додаткових перевізників на нові маршрути завжди посилює конкуренцію і призводить до зниження цін. Але, з іншого боку, не варто переоцінювати рівень цін лоукостів, оскільки у них дуже агресивна цінова і маркетингова політика — вони популяризують свої мінімальні тарифи, але при цьому середній у них не значно відрізняється від тарифу традиційних перевізників", — каже експерт.
"Як показує досвід, дешеві тарифи є на тих ринках, де велика дисперсія тарифів. Тобто, грубо кажучи, якщо собівартість одного крісла на маршруті з Києва до Парижа - 150 євро, а ви продаєте 20 квитків по 10 євро, то це означає, що ви повинні стільки ж квитків продати за максимальним тарифом, який буде вже 290 євро. Без максимальних тарифів не буває мінімальних", — заявив Кава.
Декілька слів про МАУ
Те, що Ryanair обрала "Бориспіль", виглядало дивним ще й через те, що там базується головний українській авіаційний монополіст МАУ, який недолюблює лоукост. WizzAir теж, коли заходив на ринок, обрав "Бориспіль", але обслуговувався там недовго.
Крім того, на багатьох напрямках, де у МАУ немає конкурентів, ціни на квитки значно вище, ніж там, де конкуренти є. Тому прихід нових компаній, а особливо лоукостів, означає, що доведеться знижувати ціни.
Проте на сьогоднішній прес-конференції комерційний директор компанії Ryanair Девід О’Брайан обмовився, що компанія подумує про те, щоб почати співпрацювати з МАУ.
"Ще одна неофіційна тема, яка нас затримала, це потенціал для співробітництва між Ryanair та МАУ для забезпечення зв'язків між Заходом та Сходом", — сказав О'Брайан.
За словами колишнього глави Державіаслужби та менеджера компанії МАУ Дениса Антонюка, саме МАУ більше всіх виграє від приходу Ryanair.
"Ryanair прокричить в Європі, що в Україні безпечно та дешево. Лоукости голосно прокричать усім нашим сусідам, що через Київ в Європу дешево, а це Гомель, Вороніж, Баку, Алмати, усі на Київ і Львів і тут МАУ усі карти в руки", — написав Антонюк.
Чи будуть ще лоукости?
Певний час здавалося, що прихід такої великої лоукост компанії як Ryanair неможливий, особливо після 2014 року, коли почалася війна на сході та економічна криза.
"Український ринок володіє досить слабкою платоспроможністю, низькою мобільністю населення (кількість перельотів на рік – Ред.), низькою туристичною привабливістю. На тлі всіх цих факторів лоукостери, які широко представлені на платоспроможних і стабільних ринках Північної і Західної Європи, поглядають на Україну з деяким побоюванням", — каже авіаційний експерт Андрій Ярмак.
Проте, відзначає Ярмак, зараз намітилася певна економічна стабільність, аеропорти стали активно працювати над залученням авіакомпаній, що не могли не помітити лідируючі лоукости Європи.
Українська авіація дійсно почала виходити з кризи значно швидше, ніж інші сектори економіки. Минулого року вітчизняні компанії змогли збільшити кількість пасажирів на 30,9% до 8,25 млн осіб та кількість транзитних пасажирів на 20,9% до 12,9 млн осіб.
"Чому зараз виходить Ryanair? Тому що ринок другий рік зростає, так, він зростає з низької бази — після 30% спаду, але те зростання, яке зараз є, воно вражає. Ця компанія побачила потенціал і вирішила зайти", — каже Хижняк.
Потенціал побачила не тільки Ryanair. Перед цим про відкриття нових рейсів заявила і WizzAir.
"Ще один лоукост за твердженням міністра веде перемовини щодо відкриття авіакомпанії в Україні. Крім того, в цьому році, наприклад, повертається до України Alitalia, інші перевізники збільшують присутність в Україні. Все це - добра тенденція", — зазначає адвокат та експерт в авіаційному праві Андрій Гук.
При цьому, майже всі опитані ЕП експерти сходяться на одній думці: для того, щоб лоукости приходили, українці повинні літати. Для того, щоб українці літали, уряд має докласти зусиль для підвищення платоспроможності населення.