Не секрет, що половину своїх доходів українці витрачають на їжу. При цьому експерти зазначають, що така ситуація склалася через кореляції високих цін на продукти і низьких зарплат. Але крім їжі у наших співвітчизників є й інші обов'язкові статті витрат, на які витрачається чимало грошей, а тому доводиться економити на чомусь іншому. Сайт «Сьогодні» дізнавався, на що українці витрачають найбільше, а де намагаються економити.
Витрачають на їжу, шкідливі звички та сплату комуналки
Найбільша частина витрат цілком очікувано припадає на харчування. Так, за даними Державної служби статистики, за перший квартал цього року українці в середньому витратили на їжу 42,1% своїх доходів – майже 212 млрд грн.
На другому місці за витратами розташувалися рахунки за газ, світло, електроенергію тощо, за це українці віддали 11,6% доходів – 58,3 млрд грн. Слідом ідуть витрати на транспорт – 9,5%, або ж 47,7 млрд грн.
Не особливо відстають витрати на алкогольні напої та тютюнові вироби, яких українці в першому кварталі цього року скупили на 37,9 млрд грн – 7,6% від загальних доходів.
Досить сумна статистика з іншими витратами: так, найменше грошей українці віддають за освіту – лише 6 млрд грн, що становить 1,2%. Трохи більше, але теж небагато, витрачають на ресторани і відпочинок – 14,5 млрд грн (2,9%) і 16,1 млрд грн (3,2%) відповідно.
Такі показники не дивні, адже, згідно з дослідженнями різних організацій, українці намагаються економити саме на відпочинку, вечерях в ресторанах або кафе, походах у кіно або театр, тобто саме на культурній частині дозвілля.
Про що говорить раптове падіння Індексу споживчої довіри
За перші три місяці 2018 року Індекс споживчої довіри в Україні впав на 3 пункти і зараз становить лише 58 пунктів (за шкалою від 0 до 200). Якщо індекс перевищує 100 пунктів – це значить, що в країні переважають оптимістичні настрої, якщо ж показники нижче 100 – це переважання песимістичних настроїв.
«Споживачі залишаються обережними у витратах, оскільки рівень їхньої впевненості є найнижчим в Європі. Однак навіть в умовах споживчого песимізму бізнес з оптимізмом дивиться в майбутнє, і ці тенденції створюють ґрунт для розвитку: бізнес відходить від тактики виживання і замість цього використовує можливості для стійкого розвитку конкуренції», – зазначає Вайос Діморагас, Генеральний директор Nielsen в Україні та Білорусі.
Варто зазначити, що це перше погіршення споживчих настроїв за останні півтора року, адже, починаючи з третього кварталу 2016 року, індекс в Україні зріс з 50 до 61 пункту.
Чому ж індекс впав? Справа в тому, що Індекс споживчої довіри розраховується за трьома показниками: оцінка споживачами перспектив на ринку праці в найближчий рік, рівня фінансового благополуччя в найближчий рік і готовності витрачати гроші в даний момент. В Україні ж два з трьох показників знизилися в порівнянні з четвертим кварталом 2017 року зросла тільки оцінка перспектив на ринку праці, що і викликало падіння індексу.
До того ж, згідно з дослідженнями, абсолютна більшість українців (95%) продовжує вважати, що в країні криза. Зростання песимістичних настроїв помітне і по тому, що в 2017 році тільки 66% наших співвітчизників не вірили в те, що країна зможе перемогти кризу в найближчий рік, а зараз в це вже не вірять 77% українців.
Економлять на одязі, розвагах і хорошій техніці
Оскільки більшість наших співвітчизників впевнена, що в країні дійсно істотна криза, прагнення економити гроші цілком зрозуміло. За статистикою компанії Nielsen, 71% українців продовжує економити.
Так, найбільше громадян економлять саме на одязі – 49%. Трохи менше українців – 47% – намагаються економити на газі та електриці. 46% вважають за краще купувати дешевші продукти харчування, а 42% українців економлять на розвагах поза домом. Така ж кількість не поспішає оновлювати свою техніку, надаючи перевагу старішим моделям гаджетів, які стоять на порядок дешевше, ніж новинки.
До речі, у 28% наших співвітчизників вільних грошей після обов'язкових платежів, придбання їжі тощо просто не залишається. Ті, у кого вільні гроші все ж залишаються, вважають за краще витрачати їх на одяг і відпустку – 31% і 27% відповідно. Цікаво зазначити, що 21% українців відкладають гроші, що залишилися на чорний день, а ось 20% – погашають борги.
Нагадаємо, раніше повідомлялося про те, що восени через неясність з отриманням траншу МВФ, зниженням золотовалютних резервів і необхідністю виплат за зовнішніми боргами гривня, ймовірно, почне знецінюватися. І депозити в твердій валюті стануть вигіднішими.
Анастасія Іщенко