За інформацією компаній-членів Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації, з 1 жовтня український експорт може опинитися під загрозою. Річ у тім, що під час перевезення товарів залізницею на західному кордоні вагони мають бути переставлені з широкої української колії (1520 мм) на вузьку європейську колію (1435 мм). Для цього використовуються спеціальні візки, які надаються перевізникам Укрзалізницею. Попри те, що ці візки вже зараз у дефіциті, Укрзалізниця має намір з 1 жовтня обмежити можливість користуватися ними для приватних власників вагонів, які вже отримали відмову у затвердженні планів перевезень на жовтень.
Натомість Укрзалізниця встановила вимогу використовувати лише вагони, що перебувають у її власності, оплата за які регулюється державним тарифом (входять до парку філії «Центр транспортної логістики») для перевезень в експортному напрямку. Це відбулося без попередження учасників ринку та попередніх консультацій. Як повідомляють учасники Асоціації, це рішення є раптовим, і воно суттєво впливає на можливість виконання плану експорту, який відіграє ключову роль у забезпеченні стійкості національної економіки завдяки стабільному надходженню валютних коштів.
«У поточних умовах, коли морські порти заблоковані та діють заборони на імпорт сільгосппродукції з боку сусідніх європейських держав, бізнес вкрай обмежений у виборі маршрутів для експорту власної продукції. Наявні маршрути мають обмежену пропускну здатність, а їх використання здорожчує вартість продукції. Через це собівартість продукції балансує на межі збитковості, а подекуди виробництво вже є нерентабельним для бізнесу. Будь-які обмеження, які запроваджуються всередині країни, створюють додаткові труднощі для компаній на тлі вже існуючих зовнішніх обмежень», – коментує Дар’я Січкар, менеджер Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації.
Зміна умов перестановки вагонів на європейську колію може вже найближчим часом призвести до суттєвого зниження обсягів експорту та, відповідно, зменшення валютних надходжень в економіку країни. Зважаючи на це, Асоціація звернулася до Віцепрем’єр-міністра з відновлення України – Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури та Голови правління АТ «Укрзалізниця» із проханням скасувати рішення про заборону використання візків для перестановки вагонів на європейську колію для власників приватних вагонів.
Сподіваємось, думку бізнесу буде враховано у цьому важливому для усіх експортерів питанні!