
Як повідомив у своєму Телеграм-каналі Мельничук, 11 лютого під час чергового засідання Уряду було затверджено Правила торговельного обслуговування, що набирають чинності одночасно з набранням чинності Законом України №3153-IX «Про захист прав споживачів» (почне діяти після закінчення ВС).
Правила торговельного обслуговування визначають загальні умови до торговельного обслуговування та встановлюють умови здійснення суб’єктами господарювання торговельної та виробничо-торговельної діяльності, а також основні вимоги до торговельних приміщень.
Затвердженою постановою також визнано такою, що втратила чинність, постанову КМУ 15.06.2006 №833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів».
З текстом постанови КМУ від 11.02.2025 №144 можна ознайомитися тут.
Що буде за новими правилами?
Режим роботи торговельних приміщень встановлюється суб’єктом господарювання самостійно, крім торговельних приміщень, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, режим роботи яких встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Режим роботи закладу громадського харчування, який обслуговує споживачів на підприємствах, в установах та організаціях, встановлюється суб’єктом господарювання за домовленістю з їх адміністрацією.
Суб’єкт господарювання зобов’язаний дотримуватися встановленого режиму роботи.
У разі тимчасового припинення роботи торговельного приміщення для проведення санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання чи інших робіт суб’єкт господарювання зобов’язаний інформувати споживача не менш як за три дні до тимчасового припинення роботи, про дату та строк, протягом якого не здійснюватиметься діяльність.
Суб’єкт господарювання має забезпечити:
- відповідність торговельного приміщення гігієнічним вимогам та пожежної безпеки, а технічного стану торговельного приміщення та прилеглої до нього території, устаткування – вимогам нормативно-правових актів щодо зберігання, виробництва та продажу товарів, харчових продуктів та/або вироблених харчових продуктів, а також охорони праці;
- наявність куточка споживача, в якому розміщується інформація про найменування суб’єкта господарювання, його місцезнаходження, номери телефонів, офіційні вебсайти державних органів та органів місцевого самоврядування, що здійснюють захист прав споживачів, дату видачі та строк дії ліцензії (за наявності) на право оптової чи роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, яка ліцензується відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», або розміщення на будь-якому доступному місці QR-коду із зазначеною інформацією. У разі розміщення QR-коду, суб’єкт господарювання зобов’язаний на вимогу споживача надати для ознайомлення таку інформацію у паперовій формі;
- усунення перешкод для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
- відведення на майданчиках для паркування (за наявності) не менш як 10 відсотків загальної кількості (але не менш як одне місце) місць для безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують особи з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю (поблизу входу до будівель і споруд, але не далі ніж 50 м), з позначенням таких місць відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою з піктограмами міжнародного символу доступності відповідно до Правил дорожнього руху;
- супровід осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (на їх прохання), зокрема з порушеннями зору, слуху, осіб, які користуються технічними та іншими засобами реабілітації;
- позачергове обслуговування осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та осіб, які їх супроводжують;
- сповіщення про надзвичайну ситуацію через пристрої, адаптовані для сприйняття усіма особами з інвалідністю;
- доступність вебсайтів (за наявності) відповідно до вимог, визначених ДСТУ EN 301 549:2022 (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), IDT) «Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ».