• Посилання скопійовано

Як влада планує допомогти бізнесу, що постраждав від війни?

За словами Шуляк, прямих масових компенсацій за кожен пошкоджений метр на кшталт єВідновлення, але для бізнесу, зараз не буде — бюджет обмежений. Але влада пропонує систему преференцій, яка дасть підприємцям схожий ефект — без прямих виплат

Як влада планує допомогти бізнесу, що постраждав від війни?

Олена Шуляк на порталі "LIVE новини" розповіла про те, як держава може реально допомогти бізнесу, що постраждав від війни. П'ять напрямів підтримки підприємництва в Україні.

Згідно з даними останнього звіту швидкої оцінки збитків і потреб України (RDNA4), прямі збитки Україні внаслідок російської агресії зросли до $176 млрд порівняно зі $152 млрд у попередньому звіті — RDNA3. Прямі втрати бізнесу станом на кінець 2024 року сягнули $86 млрд, і в більшості секторів ми бачимо додаткові 5–20% втрат. Бізнес робить усе можливе, щоб вистояти: релокує виробництва, децентралізує активи, інвестує в альтернативну енергетику, готує плани дій на випадок надзвичайних ситуацій. Але цього замало. Бізнес — це наші податки, наші робочі місця, спроможність громад і, зрештою, обороноздатність. Тому підтримка підприємців — це не "соціальна опція", а питання виживання держави.

Саме тому наприкінці літа ми запитали позицію провідних бізнес‑об’єднань — Української ради бізнесу, Європейської Бізнес Асоціації, Американської торгової палати, Спілки українських підприємців та інших щодо їх бачення вирішення проблемних питань. У відповідь отримали десятки сторінок конкретних пропозицій: де держава може допомогти вже сьогодні, а де — принаймні не заважати. Наразі ми проводимо серію зустрічей, звіряємо карти, групуємо і пріоритезуємо ці ідеї. Наступний крок — запуск Робочої групи на базі Комітету, який я очолюю, щоб разом із бізнесом напрацювати конкретні пропозиції для уряду і перетворити їх на дієві рішення.

 

Що зроблено і що працює

Почну з базового: у громад є ресурс. На їхніх рахунках — понад 200 млрд грн. Це не просто подушка безпеки на чорний день, це – інструмент підтримки економіки тут і тепер, коли кожна гривня мультиплікує стійкість. Ми закликаємо органи місцевого самоврядування цілеспрямовано "вкладатися" в малий бізнес — зменшувати податкове навантаження, адже саме він швидше за все відновлюється, утримує зайнятість і повертає місту життя.

У нас є програма 5‑7‑9%. Це база, але її потенціал ще далеко не вичерпано. Там, де місцева влада бере на себе частину відсоткової ставки, ставка для підприємця фактично знижується до 0%. Уже маємо 200+підтверджених кейсів. Для багатьох малих бізнесів іноді критично потрібні не десятки мільйонів, а 500 тис – 1 млн грн, щоб знову запалити світло в кав’ярні, барбершопі чи майстерні.

Третє — цифрова дерегуляція. Регуляторне середовище визначає інвестиційний клімат. Рух іде, але системної зміни ще бракує. Справжній прорив можливий лише через цифровізацію, яка прибирає людський фактор і маніпуляції: цифрова система просто працює. На центральному рівні вже створено багато сервісів, тепер місцевому рівню потрібно "зібратися" — автоматизувати процеси й підтягнути стандарти до амбіції бачити Україну серед топ‑5 цифрових держав.

Четверте — соціальна інфраструктура. Економіка — це не лише дороги. Це дитячі садки з укриттями, безпека і сервіси догляду, що дозволяють людям працювати. Дослідження з вибіркою понад 68 тис. респондентів показало: значна частина жінок не виходить на роботу саме через брак базових послуг. Якщо громада планує розвиток, вона має бачити зв’язок між садком і податковими надходженнями не на рівні гасел, а на рівні бюджетної математики.

П’яте — людський капітал. Після війни кадровий дефіцит стане викликом №1. Уже зараз потрібно переосмислювати освіту: більше практики, короткі прикладні курси, перекваліфікація для ветеранів і жінок, які змінюють професію. Наше завдання — підлаштувати освітню систему під реальні потреби відновлення.

І шосте — доступ до фінансування. Банки не дають проєктні кредити на ставках, із якими бізнес може працювати. Ми виносимо на обговорення рішення, які працюють без "великої каси": задіяти Фонд енергоефективності та Фонд декарбонізації для цільових програм відновлення постраждалих підприємств — під нульові або близькі до нульових ставки, з вимогою відбудови за стандартами енергоефективності та енергонезалежності. Це — про економію енергії, нижчу собівартість і стійкість.

 

Інвестор бачить потенціал, але очікує правил і безпеки

За результатами опитування Global Business for Ukraine та Європейської Бізнес Асоціації, 8 з 10 іноземних інвесторів цікавляться участю у відновленні України. Найпривабливіші напрямки — сфера послуг, будівництво й відновлення, інфраструктура/транспорт/логістика. Мотивація — перевага першопрохідця, зрозумілий ROI, гарантії, соціальний вплив, стабільне правове поле, механізми розподілу ризиків.

Але бар’єри теж названі чітко: безпекова ситуація (68%) і корупція/нестача прозорості (47%). Відповідь держави має бути симетричною: антикорупційні заходи, верховенство права, страхування ризиків, ефективні інституції, чіткі та стабільні правила. І саме тут держава і бізнес мають дійти спільного знаменника — від "білого списку" пріоритетних реформ до конкретних регуляторних змін по галузях.

 

Економічне бронювання: правила, які дають плановість

Окрема тема — економічне бронювання. Якщо її не вибудувати за чіткими й справедливими процедурами для справді критично важливих підприємств, бізнес опиниться на межі виживання. Сьогодні від бізнес‑спільноти ми чуємо кілька системних проблем: неможливість бронювання ФОПів, невизначеність після 6‑місячної броні, ліміт 50% від військовозобов’язаних, що створює страх за "другу половину" команди, 5–6 місяців очікування рішень і повернення документів без пояснень. Потрібне збалансоване політичне рішення, і ми його готуємо в діалозі з урядом. Бізнесу важливо активніше долучатися, щоб модель була реалістичною.

 

П’ять напрямів спільної роботи

На сьогодні є п’ять системних напрямів підтримки підприємництва, за якими на сьогодні має рухатись держава. Без їх реалізації бізнесу буде складно не лише бути успішним, а й загалом виживати. Відповідно, не буде податкових надходжень, без яких неможливий не лише розвиток економіки України, а й її стійкість. Йдеться про:

  1. Дерегуляцію через цифровізацію. Фокус — зменшення контакту "людина‑процес", прозорість і передбачуваність процедур;
  2. Соціальну інфраструктуру як умову зайнятості. Дитсадки з укриттями, послуги догляду, базова безпека — це не "соціалка", а фундамент для робочих місць;
  3. Людський капітал і перекваліфікація. Короткі практичні програми, інтеграція ветеранів, підтримка жінок, які змінюють професію;
  4. Доступ до фінансів. Масштабування програми 5‑7‑9%, здешевлення через місцеві бюджети, цільові програми Фонду енергоефективності та Фонду декарбонізації;
  5. Адресне відновлення МСБ. Програми малого відновлення з простими вимогами та швидкими циклами ухвалення рішень.

Паралельно продовжує роботу Рада коаліції: щотижневі тематичні наради керівників комітетів і міністерств, за підсумками яких уряд надає доручення профільним відомствам. Це — механізм, що зшиває центральний, регіональний і місцевий рівні в єдину систему рішень.

 

Як ми рухаємося далі

Наразі ми завершуємо збір і класифікацію пропозицій від бізнес-асоціацій (дерегуляція, податки, логістика, фінанси, енергетика, інфраструктура). Наступний крок — запустити робочу групу при Комітеті. До роботи будемо долучати представників профільних міністерств, бізнес‑об’єднань та експертного середовища. Завдання — підготувати пакет ініціатив для уряду.

Рубрика: Суспільство і життя/Економіка

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Економіка»