2 травня 2023 року Верховна Рада України прийняла в першому читанні проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо імплементації норм європейського законодавства у національне законодавство України шляхом імплементації окремих положень acquis ЄС у сфері аудіовізуальної реклами (Європейської конвенції про транскордонне телебачення, Директиви Європейського парламенту та Ради 2010/13/ЄС про аудіовізуальні медіапослуги від 10 березня 2010 року зі змінами, внесеними Директивою (ЄС) 2018/1808 від 14 листопада 2018 року) та до деяких інших законів» №9206.
Європейська Бізнес Асоціація та Американська торговельна палата в Україні від імені бізнесу вітають євроінтеграційні прагнення нашої держави та цілком підтримують ті ініціативи, які корелюються з європейським законодавством та пришвидшують наше наближення до ЄС. Водночас, попри важливу євроінтеграційну складову Законопроєкту №9206, у текст до другого читання було внесено поправку, яка передбачає внесення змін щодо заборони видимого розміщення продукції тютюнової галузі у місцях роздрібної торгівлі.
Так, зокрема, поправка може мати негативні економічно-соціальні наслідки для країни. Адже існує ризик прискорення зростання тіньового ринку тютюнових виробів, який вже перевищує 20% і позбавляє бюджет 22 млрд грн на рік, через скорочення легальних точок продажу (особливо у невеликих населених пунктах, де значно нижчий рівень залученості контролюючих органів) та спрощення реалізації незаконної продукції (наприклад, поза касою) поряд із легальною. Адже тіньовий бізнес як не дотримувався законодавчо встановлених правил роботи, сплати податків, так, найімовірніше, не буде дотримуватись і нових правил щодо розміщення продукції.
Водночас для прозорого бізнесу реалізація зазначеної ініціативи зумовить додаткові витрати – як для великих торговельних мереж, так і малого та середнього бізнесу, що, за підрахунками експертів бізнесу, нараховує близько 50 тис. підприємств – через необхідність залучення інвестицій у переобладнання місць торгівлі та скорочення рентабельності у зв’язку зі зменшенням асортименту продукції.
Варто зауважити, що, крім цього, профільне законодавство Європейського Союзу (а саме Директива Європейського Парламенту і Ради 2014/40/ЄС від 3 квітня 2014 року, яку Україна зобов’язалася імплементувати в рамках Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 27 червня 2014 року), не передбачає такої заборони на видиме розміщення продукції у точках продажу. Тому, до прикладу, за даними компаній, у переважній більшості країн ЄС, а також США, Японії, Швейцарії, попри діючі обмеження щодо реклами тютюнових виробів, не запроваджено заборону презентації такої продукції у місцях реалізації.
Враховуючи зазначені аргументи та потенційні негативні наслідки для бізнесу й держави, бізнес-спільнота Європейської Бізнес Асоціації та Американської торговельної палати в Україні звертається до Верховної Ради України з проханням відхилити вищезазначену поправку до Законопроєкту №9206.