• Посилання скопійовано

Суть і наслідки впровадження електронної контрольної стрічки в РРО

Які наслідки впровадження електронної контрольної стрічки в реєстратор розрахункових операцій?

Суть і наслідки впровадження електронної контрольної стрічки в РРО

Податкове законодавство України знаходиться у постійному та активному процесі реформування. Черговою зміною у галузі стало запровадження електронної контрольної стрічки у реєстраторах розрахункових операцій.

Відповідна норма була включена до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» ще наприкінці 2010 року. Так, відповідно до оновленої статті 3 вказаного Закону суб'єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій з контрольною стрічкою в електронній формі, повинні подавати до органів державної податкової служби електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків. Користувачі тих РРО, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, повинні надавати інформацію про обсяг розрахункових операцій, яка міститься в фіскальній пам'яті таких реєстраторів.

Початком практичної реалізації вказаних новацій стало прийняття Міністерством фінансів України наказу від 08 жовтня 2012 року №1057 «Про затвердження Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних та Порядку передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв'язку до органів державної податкової служби». Наказ набув чинності після офіційного опублікування, а саме з 05 листопада 2012 року. Вказані Вимоги та Порядок визначають загальні технічні вимоги до реєстраторів розрахункових операцій, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, модемів для передачі звітної інформації та основні принципи функціонування системи зберігання і збору даних реєстраторів розрахункових операцій для державної податкової служби.

Суть нововведень полягає в тому, що електронна контрольна стрічка, яка повинна містити електронні копії всіх фіскальних чеків і звітів, буде передаватися до податкових органів через модем - пристрій для передачі копій розрахункових документів і звітів по дротових або бездротових каналах зв'язку.

Суть нововведень

З приводу новацій Державна податкова служба видала роз'яснення від 29 листопада 2012 року «Запровадження РРО з контрольною стрічкою в електронній формі» та лист від 03 грудня 2012 року №10322/0/71-12/22-1317/1317 «Щодо надання звітності про використання РРО до органів ДПС по дротових або бездротових каналах зв'язку».

У цих документах наголошується, що запровадження електронної стрічки реєстраторів розрахункових операцій не вводить додаткових обов'язків для суб'єктів господарювання, а лише змінює старий порядок подання звітності. Так, замість подання звітності на паперових носіях 1 раз на місяць, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця, передбачено подання в електронному вигляді по дротовим або бездротовим каналам зв'язку. Основною метою прийняття зазначених норм проголошується створення комфортніших умов для суб'єктів господарювання.

Зазначається, що для суб'єктів господарювання існує два способи виконання вимог щодо електронної стрічки:

а) придбання реєстраторів розрахункових операцій нового покоління, що створюють контрольну стрічку в електронній формі та містять вбудовані модеми;

б) другий - доопрацювання існуючої касової техніки та приєднання до неї відповідних модемів для передачі звітної інформації.

Необхідно зауважити, що наказом Міністерства доходів і зборів №82 від 26.04.2013 «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій» затверджено оновлений реєстр РРО. У нього включені моделі реєстраторів, внесених відповідними наказами ДПС України та рішеннями Державної комісії з питань електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України. Користувачам касової техніки при її придбанні або заміні фіскали радять обов'язково звертатись до Центрів сервісного обслуговування або виробників реєстраторів розрахункових операцій щодо проведення ними відповідного доопрацювання.

Доводиться до відома, що 09 листопада 2012 року Державна податкова служба України погодила розроблений Національним банком України документ «НСМЕП. Супутні проекти. Технологія зберігання і збору даних РРО для ДПС. Протокол передачі інформації» (НСМЕП - Національна система масових електронних платежів). Оскільки в основі системи зберігання і збору державною податковою службою даних від реєстраторів розрахункових операцій покладено технологію Національного Банку України, то відповідно виробникам та центрам сервісного обслуговування реєстраторів розрахункових операцій з технічних питань виробництва нової та обслуговування доопрацьованої касової техніки необхідно звертатись у першу чергу саме до Національного Банку України. Крім того, необхідну інформацію можна отримати на офіційному веб-сайті Державної податкової служби України, де в тому числі розміщено контактну інформацію про представників Національного банку України, відповідальних за даний напрямок роботи.

Одним із компонентів системи зберігання і збору даних від реєстраторів розрахункових операцій є інформаційний еквайер - учасник Національної системи масових електронних платежів, який надає суб'єктам господарювання послуги з технічної підтримки, інформаційного обслуговування згідно з технологією зберігання і збору даних реєстраторів розрахункових операцій та отримує від Національного Банку України висновок про відповідність вимогам та правилам роботи, визначеним Нацбанком. Підключення реєстраторів розрахункових операцій суб'єктів господарювання та їх первинну реєстрацію в Системі зберігання і збору даних від реєстраторів розрахункових операцій проводитимуть Центри сервісного обслуговування.

Податківці рекомендують провести переобладнання (заміну) касової техніки до 01 липня 2013 року. Така дата пояснюється тим, що хоча введення електронної стрічки РРО обов'язкове з 01 січня 2013 року, санкції за невиконання даної норми будуть застосовуватися лише після спливу шести місяців. А саме в разі неподання до органів державної податкової служби звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій по дротових або бездротових каналах зв'язку суб'єкти господарювання повинні будуть сплатити штраф у розмірі у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто 170 гривень). Основним завданням податкових органів у першому півріччі 2013 року, за твердженням О. Клименка (на дату видачі роз'яснень - голова Державної Податкової служби), буде проведення роз'яснювальної роботи та створення необхідних умов для подання суб'єктами господарювання звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій по дротових або бездротових каналах зв'язку за технологією Національного Банку України. Результати проведеної роз'яснювальної роботи будуть оцінюватись за кількістю звернень та скарг суб'єктів господарювання.

Фактично дані будуть передаватися до податкової наступним чином. Процесор РРО формує пакет даних, які підлягають передачі, та за допомогою модуля безпеки захищає його від підміни, модифікації та перегляду. Модем встановлює з'єднання з інформаційним еквайером та передає набір даних. Еквайер перевіряє цілісність набору даних та зберігає його у незмінному (захищеному від перегляду) вигляді у базі даних інформаційного еквайера до отримання підтвердження про успішний прийом даних від програмно-апаратного комплексу податкової. Еквайер надсилає реєстратору розрахункових операцій підтвердження про отримання та успішне зберігання набору даних.

У разі невдалого виконання операції (порушення цілісності набору даних під час передачі, неможливість зберігання інформації у базі даних тощо) інформаційний еквайер повертає до РРО код помилки. Залежно від коду помилки РРО повторює спробу передачі негайно або через визначений час згідно з регламентом передачі даних.

Практичні наслідки

У проведених на початку 2013 року прес- та онлайн-конференціях співробітники податкових органів зазначають, що запровадження даного сервісу надасть платникам податків безліч переваг.

По-перше, зменшить витрати на друкування та зберігання контрольних стрічок. Витрати на придбання спеціальних модемів до касового апарату компенсуються витратами на придбання кілометрів паперової касової стрічки, приблизно 2 гривні за один рулон.

По-друге, спростить формування та подання звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій, адже система автоматично формуватиме звіти. Це дозволить зекономити час, оскільки використання сучасної касової техніки дозволить не подавати щомісяця звітність до органів податкової служби.

По-третє, електронне звітування надасть можливість дистанційного контролю за суб'єктами господарювання, що здійснюють розрахунки у готівковій формі, та дозволить ще більше зменшити кількість перевірок таких платників. Вказаний сервіс знизить корупційні ризики за рахунок зменшення прямого спілкування представників бізнесу зі співробітниками контролюючих органів.

По-четверте, нововведення дозволить мінімізувати розбіжності між первинною документацією і поданими даними звітності.

Попри такі оптимістичні прогнози виникають деякі питання щодо нового проекту.

Переоснащення касової техніки відповідно до нових вимог призведе до додаткових витрат суб'єктів господарювання. Адже, по-перше, потрібно придбати новий РРО (приблизно 2000 гривень) або модем (приблизно 300 гривень). По-друге, говорячи про оптимізацію витрат, податківці замовчують те, що послуги інформаційного еквайера - організації, яка надаватиме користувачам послуги з технічної підтримки та інформаційного обслуговування, навряд чи будуть безоплатними. Адже еквайер стає фактично посередником на шляху передачі даних від користувача РРО до податкової, забезпечуючи технічну підтримку нової системи звітування. На сьогодні відомо тільки те, що один з операторів мобільного зв'язку розробив спеціальну сім-карту «РРО-звіт» для передачі даних. Отже, теоретично одна структура буде обслуговувати 280 тисяч зареєстрованих РРО (кількість зареєстрованих РРО станом на 21 січня 2013 року).

Відкритим є також питання щодо захисту даних від викрадення, спотворення тощо. Реєстратори розрахункових операцій повинні бути обладнані модулем безпеки - спеціалізованим пристроєм у вигляді картки або плати, який захищає дані від втручань. Планується, що доступ до наданої податковим органам інформації є мінімальним і втручання, в тому числі користувачами, у роботу РРО не передбачається. У прийнятих нормативних документах прописані відповідні гарантії безпеки. Але у час глобальної інформатизації немає таких електронних фортець, які неможливо було б завоювати. В будь-якому випадку висновки щодо надійності технічних елементів системи можна буде робити лише після її цілковитого впровадження.

Джерело: ЮРЛІГА

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»