• Посилання скопійовано

Як зміниться реєстрація та використання РРО та КОРО: аналіз проекту

Які зміни будуть внесені у порядок реєстрації використання та скасування реєстрації РРО? Хто зможе не використовувати та не зберігати КОРО? Які зміни будуть введені щодо заповнення КОРО? Які функції буде покладено на ЦСО? Розглянемо все це у цій статті

Як зміниться реєстрація та використання РРО та КОРО: аналіз проекту

Нагадаємо, що 10 вересня Мінфін оприлюднив проект свого наказу щодо внесення змін до:

  • Порядку реєстрації та застосування РРО;
  • Порядку реєстрації та застосування РРО при здійсненні операцій з купівлі-продажу інвалюти;
  • Порядку реєстрації та ведення РК та КОРО;
  • Порядку опломбування РРО.

Наразі цей проект знаходиться на стадії обговорювання. Завантажити його можна тут>>

Тепер з’ясуємо, як саме планується змінити перелічені порядки.

 

Реєстрація та перереєстрація РРО

По-перше, заяву для реєстрації РРО зможуть подавати представники суб’єкта господарювання. Але представник суб'єкта господарювання може зареєструвати РРО за умови наявності документів, що посвідчують його особу та підтверджують надані йому повноваження.

За проектом заяви щодо реєстрації РРО можуть бути підписані представником та подані ним в електронній формі за наявності ЕЦП.

По-друге, для реєстрації РРО будемо подавати тільки заяву. Згідно зі змінами не потрібно буде подавати:

  • копію документа, що підтверджує факт купівлі або безоплатного отримання РРО у власність, іншого документа, що підтверджує право власності або користування РРО;
  • копію документа на право власності або іншого документа, що дає право на розміщення господарської одиниці, де буде використовуватися РРО;
  • копію паспорта (формуляра) РРО та копію паспорта модема (у разі застосування зовнішнього модема);
  • копію договору суб'єкта господарювання з ЦСО про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Але форму заяви № 1-РРО буде викладено у новій редакції. Всі її реквізити повинні бути заповнені в обов’язковому порядку.

До того ж заяву можна буде подати через Електронний кабінет платника податків.

 

Зміни у підставах для відмови у реєстрації РРО

Оскільки буде подаватися для реєстрації тільки заява, то підставу щодо відмови в реєстрації «документи подано не в повному обсязі» виключать.

Також зміниться підстава щодо ЦСО, оскільки наразі вже функціонує електронний реєстр ЦСО. Тому підставу «ЦСО не має права на технічне обслуговування та ремонт РРО у зв'язку з відсутністю договору з виробником (постачальником) такого РРО» замінять на «ЦСО не включено до Реєстру ЦСО РРО».

Замість документа на право власності або іншого документу, що дає право на розміщення господарської одиниці, де буде використовуватися РРО, з’явиться підстава щодо неповідомлення про господарську одиницю за ф. №20-ОПП, або за цим повідомленням відповідний об'єкт закритий чи не експлуатується. Тобто без подання форми № 20-ОПП не вдасться зареєструвати РРО. Втім, податківці і зараз відмовляють у реєстрації РРО за відсутності цієї форми, але тепер у них буде формальна підстава для цього.

Усе про касу і РРО – 
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Та ще з’являться нові підстави:

  • щодо договору між ЦСО та суб’єктом господарювання про технічне обслуговування та ремонт РРО в контролюючому органі відсутнє повідомлення ЦСО про його укладання, або згідно з таким повідомленням відповідний договір розірваний або припинений;
  • у контролюючому органі наявні відомості про РРО як про викрадений;
  • екземпляр моделі (модифікації) РРО, що реєструється, відсутній в реєстрі екземплярів реєстраторів розрахункових операцій;
  • суб’єкт господарювання є пов’язаною особою з ЦСО.

У разі відсутності підстав для відмови у реєстрації РРО податківці, як і зараз, не пізніше двох робочих днів з дня надходження реєстраційної заяви приймають рішення про можливість реєстрації РРО, формують та резервують фіскальний номер РРО в інформаційній системі ДФС. Але довідка про резервування фіскального номеру вже не буде видаватися суб’єкту господарювання. Вона буде надсилатися в електронному вигляді безпосередньо ЦСО. При цьому строк дійсності цієї довідки скоротиться до 3 робочих днів (наразі – 5 р.д.).

До того ж вводяться правила інформування ЦСО щодо закінчення робіт із введення в експлуатацію РРО.

Після закінчення робіт із введення РРО в експлуатацію ЦСО надсилає до контролюючого органу, де проводиться реєстрація РРО, примірник довідки про опломбування РРО та акта введення в експлуатацію РРО в електронному вигляді у строк, що не перевищує трьох діб від дати отримання від ДФС довідки про резервування фіскального номера.

Примірник довідки про опломбування РРО та акта введення в експлуатацію РРО  будуть вважатися надісланими ЦСО до ДФС у час та дату, що зазначені у квитанції про прийняття (реєстрацію) відповідного електронного документа. У разі ненадсилання ЦСО цих документів протягом 3 днів довідка про резервування вважається недійсною, а фіскальний номер скасовується. Відповідно ДФС на наступний день такого скасування інформує ЦСО. А він, своєю чергою, має припинити процедуру введення в експлуатацію РРО. Тож тепер все буде залежити від оперативної роботи ЦСО. 

Зверніть увагу! Також буде скорочено термін до 3 р.дн. з дати видачі довідки про резервування  фіскального номеру щодо переведення РРО у фіскальний режим.

Щодо реєстрації резервного РРО вводиться нове правило. Щодо кожної господарської одиниці, де буде застосовуватися резервний РРО, потрібно буде перед його реєстрацією подати повідомлення за ф. № 20-ОПП.

 

Перереєстрація РРО

Передбачається, що для перереєстрації потрібно буде подати тільки заяву за ф. №1-РРО з позначкою «Перереєстрація» та реєстраційне посвідчення. Перереєстрацією, як і реєстрацією, зможе зайнятися представник суб’єкта господарювання.

У главі 3 Порядку вводиться нова підстава для перереєстрації – зміна даних при перейменуванні вулиць. Строку для подання заяви на перереєстрацію РРО змінами не встановлюється. Також немає строків для видання нового реєстраційного повідомлення. Хоча з моменту видачі нового реєстраційного посвідчення попереднє реєстраційне посвідчення вважається таким, що втратило чинність.

 

Скасування реєстрації РРО

Деяких змін зазнають підстави для скасування реєстрації. Підставу щодо вичерпання строку служби РРО буде деталізовано у зв’язку з запровадженням реєстру ЦСО РРО. Зокрема, підставою буде вичерпання строку служби РРО, що вказаний у реєстрі екземплярів РРО, або у паспорті (формулярі) РРО, який не включений до такого реєстру та був зареєстрований у контролюючому органі до створення такого реєстру.

Наявність судового рішення про визнання недійсним договору оренди господарської одиниці вже не призведе до скасування РРО. Замість нього податківці будуть скасовувати реєстрацію РРО на підставі даних повідомлення за ф. №20-ОПП щодо закриття чи неексплуатації господарської одиниці відповідним суб’єктом господарювання.

Скасувати реєстрацію РРО можна буде за самостійним рішенням також через представника. Разом із заявою на скасування потрібно буде надавати тільки реєстраційне посвідчення. При цьому у заяві можна буде вказати про побажання отримати довідку про скасування в електронній формі.

А от при скасуванні реєстрації за рішенням ДФС довідка про скасування буде направлятися до ЦСО в електронній формі.

 

Порядок дій при виході з ладу РРО

За змінами на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням КОРО та РК  або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного РРО.

Суб’єкт господарювання може прийняти рішення про те, що у випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії. Але про це потрібно зазначити у реєстраційній заяві. У такому випадку суб’єкт господарювання має право не реєструвати та не зберігати КОРО та РК. Для таких РРО у реєстраційному посвідченні зазначається: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалась. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється». Такі суб’єкти господарювання не мають права здійснювати розрахункові операції у разі виходу з ладу РРО або тимчасової відсутності електроенергії.

Відтепер про вихід з ладу вашого РРО буде знати не тільки ЦСО при переданні його на ремонт, а й ДФС. За новою редакцією п. 9 розд. ІІІ Порядку №547 ЦСО зобов’язаний у довільній формі повідомити ДФС про вихід з ладу РРО. Це потрібно буде робити протягом двох діб після прийняття РРО на ремонт.

Окремо у розд. ІІІ Порядку № 547 буде деталізовано обов’язки суб’єкта господарювання щодо ведення РК та КОРО. А саме:

  • у разі незастосування РРО проводити розрахунки з використанням КОРО та РК з додержанням встановленого порядку їх ведення;
  • зберігати в господарській одиниці останню використану та поточну розрахункову книжку, що використовується на період виходу з ладу РРО, здійснення його ремонту або у разі тимчасового (але не більше 7 робочих днів) відключення електроенергії.

А тепер поговоримо про зміни у реєстрації, скасуванні та веденні КОРО та РК.

 

КОРО та РК

У порядку ведення РК  та КОРО буде змінено порядок їх використання. Пов’язано це з тим, що суб’єкт господарювання буде мати право не використовувати КОРО при виходу з ладу РРО за умови нездійснення в цей час операцій або застосування  резервного РРО. Але таке рішення потрібно буде прийняти відповідним наказом. При прийнятті такого рішення суб’єкт господарювання за власним бажанням має право, як зареєструвати КОРО, так й скасувати реєстрацію КОРО та припинити її застосовування. Скасувати реєстрацію КОРО можна буде також через представника.

Деяких змін зазнав процес реєстрації КОРО в ДФС. Як із РРО КОРО може бути не зареєстрована у разі, якщо про господарську одиницю не повідомлено через ф. №20-ОПП або згідно із цією формою цей об’єкт закритий чи не експлуатується.  До того ж заяву про реєстрацію КОРО відтепер можна буде подати в електронній формі.

Окремо вводяться правила перереєстрації КОРО у зв’язку зі зміною даних при перейменуванні вулиць. Як й з РРО, строку на перереєстрацію КОРО не вводиться. Але використовувати стару КОРО можна тільки до моменту виникнення змін у даних суб’єкта господарювання.

Наявність судового рішення про визнання недійсним договору оренди господарської одиниці вже не буде підставою для скасування КОРО. Замість неї податківці будуть скасовувати реєстрацію КОРО на підставі даних повідомлення за ф. №20-ОПП щодо закриття чи неексплуатації господарської одиниці відповідним суб’єктом господарювання.

У главі 4 Порядку ведення КОРО та РК внесуть уточнення щодо обов’язковості зберігання КОРО. Вона не повинна зберігатися суб’єктами господарювання, які прийняли рішення про її невикористання у разі виходу з ладу РРО. А для тих, які таке рішення не прийняли, КОРО має бути у господарській одиниці в обов’язковому порядку.

Порядок використання КОРО зміниться. Зокрема, буде виключено такі обв’язки щодо:

  • підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок КОРО;
  • щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо;
  • ведення обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі книги ОРО.

При цьому вводиться окремо правило зберігання щоденних Z-звітів у разі відсутності КОРО. У такому разі слід забезпечити збереження щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом 1095 к.дн. А от як бути інших суб’єктам господарювання, які ведуть КОРО та при цьому не будуть підклеювати Z-звіти до КОРО, проектом змін не вказано. Сподіваємося, порядок зберігання для них буде прописано вже у затвердженому наказі.

Форма КОРО зазнає змін. Замість трьох розділів у новій формі буде тільки два. Тому розрахункові квитанції, використані під час відключення електроенергії або в період ремонту РРО, будуть обліковуватися у розділі 2 КОРО.  А щоденні записи на підставі даних розрахункових квитанцій будуть здійснюватися в розділі 1.

До того ж у новій редакції передбачається викласти зміст РК та вводиться правило їх зберігання. Відповідно до змін використані КОРО та РК мають зберігатися відповідно до Закону № 265.

 

Порядок опломбування РРО

За змінами, у разі укладення, розірвання, припинення або внесення змін до договору між ЦСО та користувачем  про технічне обслуговування та ремонт РРО не пізніше дати набрання чинності відповідним правочином ЦСО повинен надіслати повідомлення за формою №3-ЦСО до ДФС за місцем реєстрації РРО. Таке повідомлення надсилається в електронній формі.

Також змінюється порядок передачі даних щодо введення в експлуатацію РРО.

Роботи з введення РРО в експлуатацію виконуються ЦСО відповідно до вимог експлуатаційних документів протягом трьох діб від дати отримання ЦСО довідки про резервування фіскального номера, надісланого до ЦСО ДФС.

Після закінчення робіт із введення РРО в експлуатацію представник ЦСО:

  •  робить запис в експлуатаційних документах;
  • заповнює у трьох примірниках акт введення РРО в експлуатацію. Перший примірник акта залишається в ЦСО, другий надається суб’єкту господарювання, третій ЦСО разом з довідкою про опломбування РРО надсилається в електронному вигляді до ДФС, де проводиться реєстрація зазначеного РРО.

Після опломбування ЦСО видає (або додає) суб’єкту господарювання довідку про опломбування РРО.

Вона складається у трьох примірниках, один з яких зберігається в ЦСО, що здійснив опломбування, другий надається суб’єкту господарювання, третій ЦСО надсилається до ДФС за місцем реєстрації РРО.

У всіх випадках, коли здійснюється опломбування, переопломбування або розпломбування РРО, до контролюючого органу за місцем реєстрації РРО ЦСО повинен направити в електронному вигляді примірник кожної складеної ЦСО довідки про опломбування.

У разі перереєстрації та наступного переопломбування РРО примірник довідки про опломбування ЦСО повинен направити до ДФС не пізніше наступного робочого дня з дня переопломбування.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»