Нагадаємо, що застосування РРО та платіжних терміналів регулюється різними нормативними документами:
- застосування РРО регулюється Законом про РРО та підзаконними актами, виданими на виконання цього Закону, зокрема: Порядками реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій, затвердженими наказом Мінфіну від 14.06.2016 №547, Положенням від 21.01.2016 №13, Вимогами від 18.02.2002 №199;
- застосування платіжних терміналів вимагається ч. 2 ст. 17 Закону про захист прав споживачів, ч. 29 ст. 38 Закону України від 30.06.2021 №1591-IX «Про платіжні послуги» та Постановою від 29.07.2022 №894.
Але практично завжди, коли торговець використовує платіжний термінал, він має обов’язок застосовувати при цьому і РРО, тож ці два пристрої працюють у тандемі.
Протягом тривалого часу у Положенні №13 було тільки дві згадки про платіжні термінали, що з’єднані або поєднані з РРО – у п. 4 розділу ІІ та п. 4 розділу ІІІ: рядки 11 – 18 фіскального та видаткового чеків заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного термінала, з’єднаного або поєднаного з РРО. Визначень таких терміналів не було, що давало перевіряльникам простір для зловживань.
Мінфін наказом від 22.11.2024 №601 (зареєстрований у Міністерстві юстиції 06.12.2024 за №1873/43218) вніс зміни до наказу від 21.01.2016 №13, а саме до:
- Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів,
- Порядку подання звітності, пов’язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок),
- Інструкції щодо заповнення Звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) за формою №ЗВР-1.
Їх приведено у відповідність до чинного законодавства, а саме до законів від 29 червня 2023 року №3173-ІХ , від 30 червня 2023 року №3219-ІХ, від 10 серпня 2023 року №3326-ІХ, а також Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 №375.
Цей наказ набере чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування. Станом на 23.12.2024 не опублікований.
І ось в результаті внесення змін до Положення №13 Наказом Мінфіну від 22.11.2024 №601, які ми аналізували тут, до цього Положення додано визначення платіжних терміналів, з’єднаних та поєднаних з РРО.
Тепер можна чітко визначити, з яким терміналом ми маємо справу:
а) з’єднаним з РРО,
б) поєднаним з РРО,
в) не з’єднаним та не поєднаним з РРО.
Це має припинити зловживання контролерів у частині класифікації терміналів та заповнення рядків чеків 12 – 17 (нумерацію рядків наводимо вже з урахуванням змін).
Нові редакції п. 4 розділу ІІ та п. 4 розділу ІІІ Положення №13 виглядають тепер так: рядки 12 – 17 фіскального та видаткового чеків заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного термінала, з’єднаного або поєднаного з РРО/ПРРО.
Це такі рядки:
12 – ідентифікатор еквайра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати;
13 – ідентифікатор платіжного пристрою;
14 – сума комісійної винагороди еквайра (у разі наявності);
15 – вид операції;
16 – реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки) у форматі, що дозволений правилами безпеки емітента або платіжної системи (для електронних платіжних засобів, що використовуються для здійснення операцій у платіжній системі), перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ»;
17 – напис «ПЛАТІЖНА СИСТЕМА» (найменування платіжної системи, платіжний інструмент якої використовується, код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі та/або код транзакції у платіжній системі, значення коду).
Ці рядки зазначаються у чеку тільки якщо виконуються дві умови одночасно:
- розрахунок відбувається платіжною карткою, а також разом з цим
- платіжний термінал з’єднаний або поєднаний з РРО/ПРРО.
Тільки в такому разі платіжний термінал автоматично передає РРО/ПРРО інформацію для заповнення цих рядків, і тоді вони обов’язково мають бути заповнені у фіскальних та видаткових чеках.
Якщо платіжний термінал не з’єднаний чи не поєднаний з РРО/ПРРО, ця інформація не може бути автоматично передана на РРО/ПРРО. Вручну її заповнити також не можна, адже оператор РРО/ПРРО не має доступу до цієї інформації і відповідно не може вручну внести її до чека. Зокрема, він не може знати формат реквізитів електронного платіжного засобу (платіжної картки), що дозволений правилами безпеки емітента або платіжної системи, адже у кожного ЕПЗ свій емітент або платіжна система.
Відповідно, якщо платіжний термінал не з’єднаний чи не поєднаний з РРО/ПРРО, заповнення рядків 12 – 17 фіскального та видаткового чеків не вимагається.
Втім, про це писали й податківці ще рік тому: «У такому випадку те, що розрахунковий документ не буде містити інформацію про використання електронного платіжного засобу, а така інформація буде міститись у надрукованому сліпі (квитанції) безпосередньо друкованим пристроєм POS-термінала, не буде призводити до порушення вимог щодо форми та змісту розрахункового документа». А тепер це затверджено нормативно.