• Посилання скопійовано

Бюджетні витискання

Під час багатогодинної історії з постатейним голосуванням за новий КПК українські парламентарії приділили трохи часу і затвердженню "соціальних змін" в держбюджет-2012. Оновлений кошторис державних фінансів України передбачає зростання доходів і видатків більш ніж на 33 млрд грн. Отримати ці гроші в Кабміні мають намір в основному від збільшення фіскальних надходжень внаслідок економічного зростання і детінізації. Таке джерело фінансування дійсно може принести додаткові кошти до держбюджету. Але без посилення практики податкового та митного адміністрування тут навряд чи обійдеться. Так що бізнесу доведеться сплатити і цей соціальний рахунок.

Мільярдні пошуки Кабміну

Як і просили в Кабінеті міністрів, зміни до державного бюджету України на поточний рік Верховна Рада затвердила в експрес-режимі. Минулого четверга 271 депутатська картка проголосувала у першому читанні і в цілому урядовий законопроект №10317, розроблений і поданий до парламенту для коригування - з урахуванням соцініціатив влади - фінансового плану країни. А в понеділок на офіційному сайті глави держави з’явилося повідомлення про підписання документа Віктором Януковичем.

Отже, вже легалізовані зміни до держбюджету-2012 збільшують дохідну і видаткову статті на 33,35 млрд грн.: до 366,167 і 391,356 млрд грн. відповідно. Можливість такого підвищення доходів в уряді пояснюють зростанням (в I кварталі 2012) економічної активності, внутрішнього попиту і збільшенням позитивного результату діяльності українських суб’єктів господарювання. Так, чиновники КМУ підрахували, що в січні-березні цього року зростання надходжень в держскарбницю за імпортним ПДВ склало близько 123% відносно АППР. З урахуванням цього в уряді визнали, що прогноз щодо податкових надходжень по цьому каналу в цілому за рік можна збільшити на 14 млрд грн.

Аналогічний підхід був застосований і до очікувань щодо податку на прибуток. За планами Кабміну, позитивний фінансовий результат компаній і підприємств в 2012 зросте на 14,7%. Даний показник, на думку авторів правок до держбюджету, дозволяє розраховувати на отримання (загалом по 2012 р.) додаткових 3,4 млрд грн.

Що стосується податку на додану вартість з українських товарів, робіт і послуг, то і тут передбачається збільшити обсяг стягуваних сум. Хоч і не настільки істотно, як у випадку з ПДВ на ввезені товари, але все ж. Від внутрішнього різновиду даного податку Кабмін має намір отримати додаткові надходження у поточному році у розмірі 2,6 млрд грн. Обґрунтування дається зовсім нехитре, а саме: "позитивні тенденції в розвитку економіки".

Єдиний канал фінресурсів від обов’язкових платежів, за яким прогнозується деяке збіднення, - це акцизні перерахування до спецфонду держбюджету від виробленої в Україні продукції. За даним напрямком Кабмін планує зменшення надходжень на 1,2 млрд грн., що пояснюють продовженням ще торішньої тенденції щодо зниження обсягів споживання вітчизняних нафтопродуктів. Втім, провалу тут не буде, пообіцяли в Кабміні. Активний імпорт цих товарів дозволяє урядовцям прогнозувати збільшення відповідних акцизів на таку ж суму.

В цілому, підвищення доходів загального фонду держбюджету-2012 на 28,8 млрд грн., за запевненням авторів законопроекту №10317, буде забезпечено за рахунок трьох основних джерел. Появу додаткового 21 млрд грн. зумовлять економічне зростання і детінізація. Ще 6 млрд додадуть премії за підписання угод про розподіл продукції. Нарешті, 1,8 млрд грн. принесуть індексація та плата за адміністративні послуги.

Чимала частина з суми додаткових доходів повинна бути направлена на фінансування соціальних ініціатив Президента, оголошених ним минулого місяця. На ці цілі передбачені 18,2 млрд грн., половину з яких запланували витратити на підвищення пенсій. Здешевлення іпотечного кредитування, за рахунок погашення різниці між "соціальною ставкою" 2-3% і ринковою вартістю таких кредитів, має обійтися бюджету в 1 млрд грн. А для компенсації втрат від знецінення грошових внесків в Ощадбанку СРСР - у вигляді так званої "тисячі Януковича" - на поточний рік вирішено виділити 6,15 млрд грн.

Презентуючи ці правки в головний фінансовий документ країни, в уряді підкреслювали - нові соцвидатки не спричинять за собою збільшення граничного розміру дефіциту держбюджету. Незмінними також передбачається залишити й основні прогнозні макропоказники для України на поточний рік. (Держбюджет-2012 розроблявся і ухвалювався в кінці минулого року з урахуванням передбачуваного розміру чистого дефіциту не більше 1,67% від ВВП. Стеля дефіциту фінансів держсектора при цьому планувалася на рівні 2,5% від того ж показника. Реальне зростання внутрішнього валового продукту в 2012 р. було спрогнозоване на позначку 3,9% при річній інфляції 7,9%.)

З неурядової точки зору

Коментуючи зміни в закон про держбюджет, економіст ІК "Трійка Діалог Україна" Ірина Піонтковська пов’язує можливості Кабміну сформувати додаткові доходи держбюджету з певними особливостями бюджетного планування-2012: "На етапі верстки бюджету уряд заклав досить консервативний показник зростання доходів, залишивши можливість підкоригувати його за результатами I кварталу. Що, в результаті, і відбулося".

За її словами, відкориговане зростання доходів бюджету (при незмінному фіскальному режимі - тобто без істотних змін в базі і ставках оподаткування) практично збігається із збільшенням номінального ВВП. Останнє в 2012 р. очікується на рівні 11-12%. З урахуванням цього планове зростання доходів бюджету цілком могло бути збільшеним без особливого ризику для його виконання з початкових 6,4% до 11-12%. "А це еквівалентно близько 20 млрд грн. додаткових доходів", - констатує економіст.

Правда, виявилося, що цієї суми недостатньо для задоволення всіх нових потреб по видатковій частині. "Хоча на додаткові соціальні витрати її вистачило б цілком", - відзначає І.Піонтковська, додаючи, що неподаткові надходження сьогодні спрогнозувати складно. При цьому вона зазначає: є ризик того, що дохідна частина буде недовиконана. І тоді уряду доведеться або шукати додаткові джерела фінансування (наприклад, у вигляді приватизаційних надходжень та/або позапланових запозичень), або притримувати витрати.

Аналітик ІК Concorde Capital Віталій Ваврищук вважає, що переглянутий план дохідної частини держбюджету - вкрай оптимістичний. Доходи бюджету в I кварталі поточного року дійсно трохи перевищили план, визнає він. Однак на сьогодні, на його думку, немає жодних гарантій, що така позитивна динаміка збережеться до кінця 2012 року. "Зараз ризики того, що уряд вийде за встановлену планку дефіциту 25 млрд грн., дуже високі. Не виключено, що уряду доведеться знизити фінансування незахищених статей витрат, щоб не допустити зростання дефіциту, як це часто бувало у попередні роки", - коментує В.Ваврищук.

Головний економіст ІК Dragon Capital Олена Белан каже, що очікуване урядом зростання бюджетних доходів на 16% р/р відповідає показнику I кварталу, але перевищує прогнозовані в її компанії темпи збільшення номінального ВВП-2012 (+10%, до 1450 млрд грн.). Вона теж сумнівається, що в цілому по року темпи зростання доходів вдасться втримати на даному рівні без додаткових заходів з наповнення бюджету. "Ми оцінюємо реалістичне зростання доходів на 10% р/р (до 345 млрд грн.). При такому показнику пропоноване владою підвищення видаткової частини може викликати збільшення дефіциту сектору держуправління до 3,5% ВВП (6,3 млрд дол), порівняно з нашим поточним прогнозом 3,0% від ВВП (5,5 млрд дол). А це спричинить за собою потреби в додатковому фінансуванні", - вважає експерт.

Підвищення соціальних витрат посприяє деякому зростанню споживання, підтримуючи тим самим економічне зростання. Але без певних негативних впливів, на думку експерта, не обійдеться. Адже ці витрати можуть негативно вплинути на динаміку показників інфляції, поточного рахунку (в результаті збільшення імпорту) та державного боргу. "Крім того, запропоновані зміни навряд чи отримають схвалення МВФ, підтверджуючи нашу думку про те, що відновлення фінансування з боку Фонду можна чекати тільки до кінця цього року", - підкреслює О. Белан.

Примітно, що ще до офіційного представлення змін до держбюджету, одразу після оголошення соцініціатив влади, керівники контролюючих відомств обіцяли - посилення тиску на бізнес, з метою знайти додаткові кошти, не буде. Про це, зокрема, заявляли в Державній податковій службі. Але сьогодні вже ясно: з такими заявами фіскальні чиновники дещо поспішили. Серед можливих джерел формування додаткових доходів загального фонду держбюджету увагу деяких експертів звертає на себе не стільки прогнозоване в КМУ економічне зростання, скільки термін "детінізація".

Аналітик ІГ "Арт Капітал" Олег Іванець каже, що темп збільшення реального ВВП в перші місяці цього року практично в 2,5 рази менший, ніж для IV кварталу минулого. "В уряді, звичайно, можуть демонструвати оптимізм. Але його не поділяють вже не тільки недержавні експерти, але і в тому ж Нацбанку, де зростання економіки країни в 2012 очікують на рівні нижче потенційного", - констатує він. (За інформацією НБУ, зростання реального ВВП України в січні-лютому поточного року сповільнилося до 2% в річному вирахуванні, порівняно з 6,5% за АППР. У 2011 внутрішній валовий продукт країни, за даними Держстату, виріс на 5,2% - прим. автора).

Разом з тим експерт припускає, що Кабмін цілком зможе забезпечити надходження додаткового фінресурсу до бюджету в запланованих обсягах. Але переважно за рахунок посилення методів податкового адміністрування. "Саме це і потрібно, вважаю, розуміти під зазначеною "детінізацією". В принципі, сам процес виведення підприємницької діяльності з тіні - явище позитивне. Але в реаліях нашої країни воно супроводжується жорстким адміністративним тиском фіскальних органів на компанії. В результаті з бізнесу вимиваються кошти, які могли б піти на розвиток. У той же час держава має намір використовувати кошти на соціальні ініціативи, тобто фактично "проїсти". Такий підхід здатний лише погіршити і без того далеко не райдужні перспективи зростання української економіки в найближчому майбутньому", - резюмує О. Іванець.

Сергій Кукін

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»