Таку заяву зробила Ніна Южаніна, Голова Комітету з питань податкової та митної політики, коментуючи 18 зауважень Міністерства фінансів України до проекту Закону "Про Національне бюро фінансової безпеки України" (реєстр. №8157).
За її словами, бажання Уряду контролювати орган, що має в своїй підслідності у тому числі розслідування в частині витрачання коштів з Державного бюджету України зрозуміло, адже за певних обставин діяльність будь-якого з міністерств чи відомств одного дня може стати об'єктом розслідування НБФБ, оскільки відповідно до бюджетного законодавства вони є розпорядниками бюджетних коштів.
«Залежність Бюро від Кабміну дозволить впливати на прийняття рішень Директором і щонайменше «не виносити сміття з хати» – замовчувати про можливі прецеденти, а то й блокувати слідчі дії. Саме тому орган, до повноважень якого належатиме розслідування злочинних схем із розкраданням коштів на вході та виході з Державного бюджету – НБФБ, не може підпорядковуватися розпоряднику таких коштів, а це кожне з Міністерств і відомств та Кабінет Міністрів загалом. Цей конфлікт інтересів не дозволить Бюро працювати ефективно», – наголосила Голова Комітету.
На її переконання, в Мінфіну було достатньо часу для того, щоб налагодити роботу податкової міліції – внести необхідні зміни в діюче законодавство, змінити підходи, провести реформування, натомість орган перетворили на деструктивний елемент системи, а його спеціалістів на вигнанців.
«Міністерство фінансів України довело свою неспроможність здійснювати ефективне управління, про що яскраво свідчать купи безпідставних кримінальних проваджень, що не мають судової перспективи, і використовуються виключно як важіль впливу на бізнес задля блокування його роботи чи навіть здирництва. Відтак віддати НБФБ на поталу Мінфіну – обректи його роботу на провал», – підкреслила Н.Южаніна.
Вона акцентувала, що формат підзвітності Бюро українському парламенту та Президенту України, запропонований в законопроекті, є єдиним прийнятним варіантом, адже конструкція підзвітності НБФБ побудована за аналогією з НАБУ з урахуванням помилок, які були допущені під час запровадження антикорупційного бюро.
«Ми використали ту саму модель, вдосконаливши процес підбору, призначення та звільнення Директора, й у такий спосіб мінімізували вплив з боку влади на його роботу та прийняття ним рішень», – роз’яснила народний депутат.
Н. Южаніна назвала зазначену модель підзвітності «наріжним каменем» заснування єдиного незалежного органу з протидії економічним злочинам, тим концептуально важливим питанням, в якому авторський колектив не піде на жодні поступки».
Що стосується решти зауважень Мінфіну до законопроекту, конструктивні з них на рівні з пропозиціями громадських об’єднань та бізнес-спільноти, будуть опрацьовані між першим і другим читанням. Зокрема створення глосарію, що надавав би вичерпне визначення певних термінів, вже здійснюється авторським колективом законопроекту.
Голова Комітету впевнена, саме законопроект №8157 має бути прийнятий за основу, адже від альтернативних проектів Законів (№8157-1, №8157-2), його вирізняє чіткий алгоритм започаткування та подальшої роботи майбутнього органу, що є запорукою його успішного втілення в життя.
Вона розповіла, що авторський колектив законопроекту провів колосальну роботу – вивчив та адаптував під українські реалії успішний досвід низки європейських країн, прорахував ефективність застосування тих чи інших нових підходів, врахував інтереси всіх сторін – держави, бізнесу та суспільства в цілому. А тому не дивно, що ці напрацювання в тому чи іншому вигляді використали автори альтернативних законопроектів, адже досвід, чітке уявлення про те, як має працювати цей орган, а також однозначність виписаних в Законі положень обумовить його якісне та ефективне впровадження.
«Законопроект розроблено на основі єдиної збалансованої концепції створення нового правоохоронного органу, діяльність якого базується на сучасних методах кримінального аналізу. Саме тому розривати та розтягувати його на різні шматки не можна. Напівміри у цьому випадку не можливі, інакше знов вийде не реформа, а косметичний ремонт заради піару, як і намагається зробити Мінфін. Більш того, погоджуюсь, що реформування системи протидії економічній злочинності – справа не проста, тому й законопроект не легкий для сприйняття. Однак чим більше зацікавлених та небайдужих українців – бізнесменів, експертів, науковців та пересічних громадян ознайомлюються з його змістом та усвідомлюють наслідки його впровадження, тим більшу підтримку він отримує у суспільстві. Ми, як автори це відчуваємо щодня», – підсумувала Н.Южаніна.
На сьогодні концепцію роботи майбутнього органу вже представлено понад тисячі представникам бізнесу та громадськості, серед яких члени Європейської бізнес-асоціації, Американської торговельної палати в Україні, Торгово-промислової палати України, Спілки українських підприємців, ініціативної групи БiзнесHelp!, ВГО «Асоціація платників податків України», Громадської ради при Державній фіскальній службі України, а також підприємцям та громадським діячам Дніпровщини, Львівщини та Харківщини. Починаючи з наступного тижня проекту Закону "Про Національне бюро фінансової безпеки України" почнуть розглядати в Комітетах Верховної Ради України.
***
Читайте також:
Президент вніс до ВРУ законопроект щодо створення нацбюро фінбезпеки.
Чим депутати замінять податкову міліцію: п’ять варіантів.
Податкова мутація: Рада готова затвердити новий фінконтроль- що буде?