29 серпня на засіданні Уряду буде презентовано проєкт постанови «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану». З моменту її прийняття зміняться правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги, а інформацію про неї буде оцифровано в автоматизованій системі.
Зміни напрацьовані Міністерством соціальної політики спільно з громадськими організаціями та волонтерами під час публічних обговорень.
Основна зміна, яка торкнеться учасників процесу та громадян, – це впровадження доступного електронного інструменту обліку гуманітарної допомоги. За допомогою вебплатформи «Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги» організації-отримувачі, які збираються ввезти гуманітарну допомогу, зможуть зареєструватись, авторизуватись на сайті, сформувати та подати декларацію. Декларація шляхом інформаційного обміну прямуватиме на митницю. Система автоматично присвоюватиме декларації унікальний код. За цим кодом митники пропускатимуть вантаж.
«Ми повинні зберегти декларативний принцип ввезення гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану. Нашим завданням є максимально спростити процес ввезення таких вантажів. Але кожен з нас повинен розуміти, хто і які товари ввозить як гуманітарну допомогу та кому вона розподілена. Найкращим інструментом для цього стає зручна електронна система, за допомогою якої можна зареєструватись отримувачем, подати декларацію, відобразити розподіл», – розповів заступник міністра соціальної політики Назар Танасишин.
Організації, які ввозять гуманітарну допомогу, подаватимуть публічні звіти після її розподілу. Достатньо вписати в систему: коли і де (без вказання персональних даних осіб) роздали вантаж, скільки залишилося. Такий механізм покаже шлях гуманітарної допомоги від донора через отримувача до набувачів та гарантуватиме прозорість процесу, а вся інформація про вантаж завжди буде у волонтерів під рукою в електронному кабінеті.
Крім того, постанова скасовує гарантійні листи. Це означає, що гуманітарна допомога для військових ввозитиметься без додаткового бюрократичного навантаження. Інформація про такі вантажі буде закрита для загалу з міркувань безпеки.
Прозора та зручна цифрова система обліку гуманітарної допомоги сприятиме довірі між всіма учасниками процесу.
З метою опрацювання проєкту проведено консультації та узгоджувальні наради з представниками Мін’юсту, Мінекономіки, Мінфіну, МОЗ, НАЗК, Держмитслужби та Держекспортконтролю, проведено публічні консультації з представниками організацій громадянського суспільства, представниками міжнародних неурядових організацій, що здійснюють ввезення гуманітарної допомоги. За їх результатами проєкт акта доопрацьовано в частині виключення переліку категорій товарів, які визнаються гуманітарною допомогою без здійснення процедури визнання таких товарів гуманітарною допомогою, врегульовано питання місця подання паперової версії декларації та строку припинення статусу гуманітарної допомоги, визначено термін запуску системи – 15 листопада 2023 року.
Міністерство соціальної політики запрошує волонтерів долучитися до тестування доопрацьованої «Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги».