
25 березня 2025 року ВРУ прийнято у другому читанні законопроєкт №10257 "Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо деяких питань адміністративної відповідальності за порушення митних правил, уточнення порядку виконання окремих митних процедур та усунення термінологічних неузгодженостей".
Як розповів Данило Гетманцев, законом, зокрема:
- передбачено розділення підходів для визначення розміру штрафу залежно від органу, яким він накладається. Так, якщо рішення у справі про порушення митних правил (далі – ПМП) приймається митницею – санкція статті передбачає сталий розмір штрафу, проте у статтях, за якими відповідне рішення приймає суд – розмір штрафу передбачає встановлення верхньої та нижньої межі, як того вимагає Конституційний Суд України;
- збережено підхід щодо визначення розмірів штрафів в окремих статтях (472, 482, 483, 484) залежно від вартості товарів, ТЗ, зважаючи на проєкт нового Митного кодексу ЄС, у разі прийняття якого такий підхід буде обов'язковим для всіх членів ЄС;
- змінено підходи щодо обов'язковості конфіскації товарів, ТЗ – відтепер за ст. 472, 484 рішення щодо конфіскації безпосередніх предметів ПМП приймається за ініціативою суду;
- врегульовується питання щодо звільнення від відповідальності волонтерів та інших осіб, якими до 01 квітня 2024 року передавалися для потреб ЗСУ та інших військових формувань автомобілі, які були ввезені в режимах транзиту або тимчасового ввезення, в тому числі як гуманітарна допомога, за умови документального підтвердження такої передачі;
- врегульовано строки розгляду скарг на постанови у справах про ПМП;
- надано право суб'єктам господарювання у разі наміру митниці прийняти несприятливе рішення підтверджувати свою позицію не лише запереченнями, але і поясненнями;
- розширено перелік органів, які мають право здійснювати митне оформлення військової техніки та інших товарів, що переміщуються з використанням Форми 302;
- надано право митному органу зупиняти надання тарифної пільги (преференції) до товарів, що походять з держави, з якою Україною укладений відповідний міжнародний договір про вільну торгівлю, поставляються одним і тим же експортером та по яким компетентним органом держави експорту надано відповідь про не підтвердження їх преференційного походження по попереднім поставкам за результатами перевірок, проведених за запитом Держмитслужби, до надходження результатів перевірок їх преференційного походження згідно з міжнародним договором про вільну торгівлю.