• Посилання скопійовано

Місяць до закінчення економічного безвізу з ЄС: що буде після 5 червня?

За оцінками експертів, припинення дії нинішнього торговельного режиму, яке має статися через місяць – після 5 червня, і повернення до умов, що діяли до 2022, може коштувати «мінус» 3,3 млрд євро експорту та спричинити скорочення зростання ВВП на 2,5%

Місяць до закінчення економічного безвізу з ЄС: що буде після 5 червня?

Рівно місяць залишився до закінчення строку дії «економічного безвізу». Так неофіційно називають автономні торговельні преференції, надані Європейським Союзом улітку 2022 року в односторонньому порядку  у відповідь на розпочату росією повномасштабну війну, які забезпечили можливість торгувати з ЄС у режимі без мит і квот і стали дуже важливою підтримкою для нашої економіки.

Як зауважив Д. Гетманцев, це стосується на перший погляд невеликої групи – 30 позицій номенклатури аграрної продукції, але дуже важливих для нас у плані експорту та забезпечення валютних надходжень.

За оцінками експертів, припинення дії нинішнього торговельного режиму, яке має статися через місяць – після 5 червня, і повернення до умов, що діяли до 2022 року, може коштувати «мінус» 3,3 млрд євро експорту та спричинити скорочення зростання ВВП на 2,5%.

Щоб зрозуміти, який це може бути удар, слід нагадати, що аграрний експорт у березні становив 1,9 млрд євро, його частка у загальних обсягах становить близько 60%, а зростання ВВП у 2025 році прогнозувалося на рівні 2,7%.

Про проблему було відомо дуже давно, адже європейські партнери попереджали перед тогорічним продовженням «економічного безвізу» у червні 2024, що воно останнє, і тому треба відпрацювати довгострокову домовленість, яку можна буде запровадити влітку 2025 і аж до моменту вступу України до ЄС.

Отже, часу, щоб це зробити, було більш ніж достатньо, щоб не домовлятися в останню хвилину.

"Однак у відомства, відповідального за економічну та торговельну політику, ймовірно були більш важливі справи. Чи можливо там очікували, що це європейці чомусь повинні були демонструвати лідерство та виявляти ініціативу у питанні підтримки українського експорту, пропонуючи нам певні поступки та можливості", - зауважив Д. Гетманцев.

За останньою інформацією, Єврокомісія все-таки не планує продовжувати режим автономних торговельних преференцій після 5 червня, водночас має намір забезпечити плавний перехід до нової схеми, де умови лібералізації торгівлі будуть зафіксовані в угоді про вільну торгівлю між Україною та ЄС. Умови і деталі того, що пропонується, в т. ч. в якій частині залишаться автономні торговельні заходи, надані нам із початком повномасштабної війни, наразі невідомі.    

З огляду на процедурні моменти, часу на узгодження справді залишається обмаль. Пропозиція Європейської Комісії, хай би якою вона була, ще має пройти погодження і затвердження в інших європейських інституціях.

Наприклад, у травні за графіком Європарламент засідає з 5 до 8 травня, потім буде короткий пленарний тиждень 21-22 травня, а наступні засідання – вже у середині червня.

30 квітня ввечері було затверджено остаточний порядок денний на наступний тиждень, і скидається на те, що ми можемо встигнули встрибнути в «останній вагон потягу».

На денне засідання 8 травня одним з останніх питань включено таке: «Призупинення певних частин Регламенту ЄС 2015/478 щодо імпорту української продукції в Європейський Союз». Отже, певний шанс є.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/ЗЕД

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ЗЕД»