Європейська Бізнес Асоціація розповідає, що у ВРУ було зареєстровано низку законопроєктів (зокрема, №11343, 11344, 11343-1, 11344-1), які спрямовані на запровадження пільгових режимів для відновлення енергетичної інфраструктури України.
Так, документами пропонується внесення змін до Податкового кодексу України та Митного кодексу України. Зокрема, йдеться про скасування ввізного мита та ПДВ на енергетичне обладнання до 2025 року. Що є, безумовно, важливою ініціативою.
Однак, проаналізувавши вказані законопроєкти, експерти Європейської Бізнес Асоціації наголошували, що норми, прописані в даних законопроєктах все ж не повністю вирішують питання відновлення енергетичної інфраструктури з кількох причин. Зокрема, через потребу у розширенні переліку обладнання та суб’єктів господарювання, які можуть скористатися пільгами при ввезенні товарів, що дозволило б значно пришвидшити процес відновлення енергетичної інфраструктури. Своєю чергою, це також зменшило б фінансове навантаження на підприємства, мало б дозволити зекономити час та ресурси, сприяло б швидшому відновленню енергетичних об’єктів та стабілізації енергопостачання в країні.
Мало того, створення сприятливих умов для ввезення товарів, необхідних для будівництва енергетичних об’єктів, але які не виробляються в Україні, залучить додаткові інвестиції в енергетичний сектор , який суттєво втратив інвестиційну привабливість через зміну правил гри щодо «зеленого» тарифу та воєнні ризики через повномасштабне вторгнення. Інвестори будуть більш зацікавлені вкладати кошти в проєкти, які мають пільгові умови ввезення матеріалів та обладнання, що знизить загальні витрати на реалізацію проєктів та підвищить їх привабливість, зокрема обсяг потрібних інвестицій та строки окупності, а також пришвидшить введення в експлуатацію нових об’єктів генерації, що є нагальною проблемою сьогодення в Україні – в умовах знищеної генерації і нагальних потреб її відновлення і децентралізації.
Водночас варто збільшити терміни звільнення від оподаткування суб’єктів господарювання до 01 січня 2027 року, або через 1 рік після завершення дії військового стану в Україні. Такої ініціативи тексти законопроєктів поки що не мають. Це ґрунтується на фактичній тривалості організації логістики закупівлі обладнання та має сприяти безперешкодному ввезенню необхідних товарів та технологій на активний період відновлення, повоєнного відновлення і розвитку. Окрім того, враховуючи значні строки постачання зазначеного обладнання з країн ЄС та Китайської Народної Республіки, а також черги щодо виробництва складного обладнання через обмежену його пропозицію, збільшення терміну звільнення від оподаткування дозволить забезпечити стабільний потік необхідних ресурсів та забезпечить скоріше відновлення пошкодженої енергетичної інфраструктури та пришвидшення будівництва нових об’єктів генерації.
Водночас депутати прийняли рішення перенести норми стосовно пільг для альтернативної енергогенерації до інших законопроєктів, №11258 та №11259 (про розмінування), та 16 липня 2024 року вони були проголосовані в цілому.
Попри те, що прийняття цих проєктів Законів несло важливу мету щодо посилення енергетичної безпеки країни і стимулювання розвитку відновлюваних джерел енергії, в результаті проголосовані тексти не містять відповідні положення для розвитку галузі вітроенергетики, зокрема положення щодо коду УКТЗЕД 8502 31 00 00 (Електрогенераторнi установки та обертовi електричнi перетворювачi: – iншi електрогенераторнi установки: – вiтроенергетичнi) і, відповідно, основне обладнання, необхідне для побудови вітроелектростанцій, не буде звільнено від оподаткування, як цього потребує існуюча ситуації в енергетиці країни.
Зауважимо, що за своєю природою та технологією будівництва вітроелектростанції є децентралізованими об’єктами електроенергетики. Відстань між вітротурбінами одної електростанції становить зазвичай від 800 метрів, що робить такі електростанції важкою та дорогою ціллю для ворога, адже ураження однієї вітротурбіни може призвести до втрати до 8 МВт потужності, на відміну від теплових електростанцій, де ураження одного об’єкта – це часто втрата від 200 МВт.
Таким чином, побудова вітроелектростанцій відповідає стратегії країні з розбудови децентралізованої енергосистеми з відновлювальних джерел енергії, є більш безпечною та важкою ціллю для ворога і водночас наближує Україну до виконання зобов’язань перед Європейським Союзом щодо цілей зеленого переходу та декарбонізації.
Враховуючи вищезазначене, бізнес-спільнота Європейської Бізнес Асоціації наголошує на необхідності запровадженні пільг і для розвитку вітрової енергетики України. Зокрема, варто передбачити можливість і для стимулювання будівництва вітроелектростанцій та розвитку вітрової генерації в країні шляхом включення відповідних кодів до інших, як варіант, альтернативних законопроєктів (лопаті, редуктори, частотні перетворювачі, генератори, обладнання для контролю та розподілу електричного струму має відповідно такі коди: 8483 4021 00, 8501 64 0000, 8503 00 99 00, 8504 40 90 00, 8537, 8502 31 00 00).