Вона передбачає створення електронних реєстрів накладних та введення електронної акцизної марки. Споживачеві це дасть можливість перевірити автентичність товару за допомогою смартфона.
У той же час, незважаючи на спробу автоматизувати систему, паперова акцизна маркування збережеться, як і процедури - від замовлення марки до реалізації готової продукції. Учасники ринку вважають, що реалізація пропозицій тільки ускладнить їх діяльність, а основна мета ініціативи - боротьба з нелегальним обігом підакцизної продукції - так і залишиться недосягнутою.
Стежити стане простіше
Державна фіскальна служба розробила зміни до Податкового кодексу, що передбачають удосконалення процедури адміністрування акцизного податку. Документ зараз знаходиться на узгодженні в уряді. Суть пропозицій зводиться до створення електронної системи контролю за обігом підакцизних товарів. В автоматичному режимі буде відбуватися адміністрування акцизного податку. Також передбачається створення єдиного реєстру електронних накладних та введення електронної акцизної марки.
Таким чином, як припускають в ДФС, буде відслідковуватись рух продукції і марок, обсяги виробництва і реалізації, повнота нарахування та сплати податку. Як результат, може бути знижений рівень тіньового обігу тютюнових виробів, алкоголю і нафтопродуктів.
При цьому споживачі підакцизних товарів зможуть самостійно за допомогою смартфона визначати автентичність продукції, що купується.
Нагадаємо, електронна система адміністрування вже працює в Україні - з 1 липня по ПДВ. Вона також передбачалася як механізм контролю за фіктивним формуванням податкового кредиту та боротьби з податковими ямами. Однак поки що автоматизація процесу більшою мірою негативно позначилася на бізнесі, так як передбачає вимивання оборотних коштів і ручне втручання в систему.
Також законопроект передбачає відповідальність платників за порушення реєстрацію електронних накладних в реєстрі - 10% від суми акцизу з відповідних обсягів товарів, зазначених у накладній. Крім цього, розбіжність даних в накладній і декларації, як і скарга на постачальника, який не склав електронну накладну і не зареєстрував документ в системі, може стати приводом для проведення документальних позапланових перевірок.
Плануються штрафи за порушення реалізації підакцизної продукції без оформлення накладної в електронній системі - в обсязі акцизного податку. Система авансування збережеться, гроші будуть перераховуватися на спецрахунки, відкриті в Держказначействі автоматично.
Незважаючи на те, що законопроект передбачає введення електронної марки, по суті вона залишиться паперової. Нововведенням буде те, що на неї буде наноситися унікальний ідентифікатор. З його допомогою ДФС планує оперативно визначати ідентичність марки і легальність походження підакцизної продукції. Як буде виглядати цей унікальний ідентифікатор і яку інформацію він буде містити, має визначити Кабмін.
Не всім до смаку
Ідея з електронною маркою не нова. Ще міністр доходів і зборів Олександр Клименко намагався впровадити ТАКУ систему на законодавчому рівні. Зокрема, учасники тютюнового ринку традиційно наполягають на застосуванні цифрової технології Codentify. Таким чином, як стверджують компанії, можливо відслідковувати переміщення сигарет по ланцюжку постачань: виробник-оптова торгівля-роздрібна торгівля.
"Технологію тютюнові компанії частково використовують кілька років. Найбільші виробники тютюнової продукції заявляли, що готові взяти на себе витрати, пов'язані з імплементацією Codentify", - заявив директор відділу корпоративних питань JTI Україна Олександр Когут.
Однак ця система підходить тільки для контролю за сигаретами, інші виробники підакцизних товарів не зовсім до неї готові. Та й самі контролюючі органи так і не знайшли основна відповідь на питання, яким чином Codentify допоможе посилити контроль за нелегальним ринком.
В той же час і запропонована ДФС система не є переходом на цифрові технології контролю сплати акцизу і обігу підакцизної продукції.
"Останній з представлених варіантів передбачає додаткові "захисні елементи" на паперових марках, введення нових процедур електронної реєстрації партій марок, нову звітність і закладів реєстрів за аналогією з системою Росалкогольрегулювання ЄДАІС", - наголосив менеджер з питань фіскального регулювання "Філіп Морріс Україна" Олексій Калініченко.
У процесі обговорення законопроекту, ДФС не навів жодного аргументу, як запропонована система зможе зменшити нелегальну торгівлю, додав він.
Разом з тим, наприклад, дані досліджень TNS показують, що на тютюновому ринку, де міжнародні виробники добровільно використовують свою систему для відстеження промислових партій продукції, рівень нелегальної торгівлі скоротився з 8,5% в 2013 р. до 1,9% у 2015 р. (статистика не враховує тимчасово окуповані території Криму і Донбасу, - ред.).
"Графічний елемент на акцизній марці, штрих-код на упаковці можуть бути легко підроблені. Крім того, передбачена в законопроекті система зажадає установки на виробництві нового обладнання, для чого потрібні чималі кошти", - підкреслив співрозмовник РБК-Україна в "Імперіал Тобакко Україна".
Генеральний директор асоціації "Укргорілка" Володимир Остапюк додав, що учасникам ринку вже було представлено більше п'яти проектів електронної марки. Однак у виробників так і немає фінального розуміння, яка концепція цієї марки, скільки вона буде коштувати і як вона буде працювати.
"Сподіваємося, що процедура узгодження введення електронної акцизної марки буде проходити прозоро, і вона дійсно стане додатковим інструментом у боротьбі з тіньовим ринком алкоголю", - резюмував Остапюк.
Відзначимо, що, за оцінками компаній, нелегальний обіг на алкогольному ринку перевищує 40%.
"Я, як виробник, плачу акцизний податок в повному обсязі ще до початку виробництва - при покупці спирту. Якби збирали акциз в кінці - під час покупки товару - тоді зрозуміла система контролю, а так, що ДФС буде контролювати? - висловив обурення один з представників алкогольного ринку. - З усього, що продається на полиці офіційно, давно сплачено акциз. Нелегальний товар не продається в мережах, а з-під поли, в лінійній роздробі або в селі у магазині, але робота "в полях" їх мало цікавить, бігати по магазинах і штрафувати не хочеться".
Якщо дивитися глобально, то виробники алкоголю не надто хочуть змінювати систему, так як це лише ускладнить роботу легальним компаніям. Наприклад, говорить один з учасників ринку, електронна акцизна накладна є заміною товарно-транспортної накладної. Суть залишається незмінною.
"Навіщо це потрібно, не зрозуміло. Буде сміттєва база даних для ДФС, тобто виписується документ на кожну партію товару, а вона від виробника дробиться, і в результаті - ще один документ один і той же товар, а потім ще і ще, і як з нього можна щось відстежити - питання", - обурився представник компанії.
Втім, якщо система буде безкоштовною для виробника, що навряд чи, то компанії будуть готові прийняти будь-який варіант.
Запитань більше, ніж відповідей
Директор асоціації "Виноградарі та винороби України" Сергій Михайлечко також упевнений, що введення цієї системи жодним чином не вплине на боротьбу з тінню. Нелегальні виробники клеять підроблену марку, так що їм завадить просто не вносити дані в базу, здивувався він.
"Нова система електронного адміністрування тільки ускладнить роботу легального виробника, який буде змушений витрачати час на внесення даних в базу, і до того ж зіткнеться з низкою ситуацій, здатних надовго затримати партію на проміжному етапі реалізації, - пояснив Михайлечко. - Наприклад, невідомо, з якими наслідками зіткнуться виробник і постачальник у разі пошкодження однієї пляшки, на яку виписана накладна, при транспортуванні партії, або в разі здійснення повернення з якихось причин між постачальниками. Немає ясності в тому, як буде працювати система".
За словами співрозмовника РБК-Україна в "Імперіал Тобакко Україна", всі базові процеси в системі - від замовлення марок до реалізації готової продукції - залишаються незмінними.
"Єдиним істотним нововведенням є запровадження електронних акцизних накладних, проте внесення даних в систему на всіх рівнях ланцюжка поставок буде відбуватися в ручному режимі", - пояснив учасник тютюнового ринку. - При цьому роль людського фактора не тільки не мінімізується, а й навпаки - збільшується порівняно з нинішнім станом. Система залишається вразливою для проявів корупції".
Директор з корпоративних зв'язків EfesUkraine Валентин Бойницький сподівається, що в законопроекті уряд передбачить виключення для виробників пивної галузі. Система не повинна поширюватися на ринок пива, так як проблеми тіньового обігу на ньому немає.
"Для нас акцизна марка, як паперова, так і електронна, - це надмірне регулювання. У марки є певна функція - вирішувати ряд проблем. Проблема тіньового обороту актуальна для ринку міцних спиртних напоїв, в першу чергу, горілки і тютюнових виробів. Підпільних цехів по розливу пива, як і потоку контрабанди на ринок України немає", - зазначив Бойницький.
У ДФС розраховують, що в першій половині 2016 р. нова система зможе заробити в Україні. За словами глави ДФС Романа Насирова, запропонований його відомством варіант - європейська практика. У чистому вигляді електронну марку використовують лише деякі країни, у більшості випадків - це паперовий варіант з електронним ідентифікатором. У той же час, запевнив Насиров, паперова марка з ідентифікатором стане перехідним варіантом для впровадження електронної версії.
"Ми півроку витратили на те, щоб знайти, розробити варіант, і піти від паперової марки повністю. На жаль, поки не знайшли. Це буде перехідний період", - заявив Роман Насиров.