30 вересня 2020 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №4098-3 щодо перегляду ставок акцизного податку на пальне. Ним розкритиковано законопроєкт №4098, про який ми писали тут. Отже, у депутатів з'явився вибір, як змінити акцизні ставки.
Альтернативним законопроєктом передбачається розвиток системи акцизного оподаткування пального, ґрунтуючись на європейському законодавстві, основою якого у сфері енергетичних продуктів є Директива Ради 2003/96/ЄС від 27 жовтня 2003 року "Про реструктуризацію системи Співтовариства щодо оподаткування енергопродуктів та електроенергії" та Директива 2014/94/ЄС від 22 жовтня 2014 року "Про розгортання інфраструктури для альтернативних видів пального".
Відповідно до Директиви 2014/94/ЄС скраплений газ віднесено до альтернативних видів пального разом із природним газом, електроенергією, воднем, біопаливом, синтетичними та парафіновими видами пального, для збільшення частки використання яких кожна країна повинна створити особливий режим сприяння розвитку інфраструктури та оподаткування.
Що це означає на практиці?
Законопроєктом №4098-3 пропонується:
- встановлення співвідношення ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини на рівні 25%;
- запровадження механізму одночасної зміни ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини відповідно до встановленого 25% співвідношення у разі нерівномірного перегляду ставок на скраплений газ або на бензини;
- збереження у середньостроковому періоді (протягом 3 років у 2021 - 2023 роках) чинних ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини;
- поступове щорічне (з 2024 по 2031 рік) збільшення ставок акцизного податку на скраплений газ на 2 євро за 1000 літрів в рік (з 52 євро до 68 євро за 1000 літрів, що становитиме 100% від мінімального рівня ставки за Директивою ЄС) та бензини на 2,5 євро у 2024 році та на 8 євро за 1000 літрів в рік у 2025-2031 роках (з 213,5 до 272 євро за 1000 літрів, що становитиме 76% від мінімального рівня ставки на бензини за Директивою ЄС) зі збереженням встановленого співвідношення ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини на рівні 25%.
Згідно з текстом законопроєкту №4098-3 зростання ставок акцизного податку на пальне буде виглядати так:
Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД |
Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД |
Ставка акцизного податку у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) |
||||||||
з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2023 року |
з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року |
з 1 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року |
з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року |
з 1 січня 2027 року по 31 грудня 2027 року |
з 1 січня 2028 року по 31 грудня 2028 року |
з 1 січня 2029 року по 31 грудня 2029 року |
з 1 січня 2030 року по 31 грудня 2030 року |
З 1 січня 2031 року |
||
|
Бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2710 12 41 11 |
із вмістом не менш як 5 мас. % біоетанолу або не менш як 5 мас. % етил-трет-бутилового ефіру або їх суміші |
213,5 |
216 |
224 |
232 |
240 |
248 |
256 |
264 |
272 |
2710 12 41 12 |
||||||||||
2710 12 41 13 |
||||||||||
2710 12 41 31 |
||||||||||
2710 12 41 32 |
||||||||||
2710 12 41 33 |
||||||||||
2710 12 41 91 |
||||||||||
2710 12 41 92 |
||||||||||
2710 12 41 93 |
||||||||||
2710 12 45 01 |
||||||||||
2710 12 45 02 |
||||||||||
2710 12 45 09 |
||||||||||
2710 12 49 01 |
||||||||||
2710 12 49 02 |
||||||||||
2710 12 49 09 |
||||||||||
2710 12 41 14 |
інші бензини |
213,5 |
216 |
224 |
232 |
240 |
248 |
256 |
264 |
272 |
2710 12 41 15 |
||||||||||
2710 12 41 19 |
||||||||||
2710 12 41 34 |
||||||||||
2710 12 41 35 |
||||||||||
2710 12 41 39 |
||||||||||
2710 12 41 94 |
||||||||||
2710 12 41 95 |
||||||||||
2710 12 41 99 |
||||||||||
2710 12 45 12 |
||||||||||
2710 12 45 13 |
||||||||||
2710 12 45 99 |
||||||||||
2710 12 49 12 |
||||||||||
2710 12 49 13 |
||||||||||
2710 12 49 99 |
||||||||||
2710 20 90 00 |
інші нафтопродукти |
213,5 |
216 |
224 |
232 |
240 |
248 |
256 |
264 |
272 |
2710 12 51 10 |
із вмістом свинцю більш як 0,013 г/л |
213,5 |
216 |
224 |
232 |
240 |
248 |
256 |
264 |
272 |
2710 12 51 20 |
||||||||||
2710 12 51 90 |
||||||||||
2710 12 59 10 |
||||||||||
2710 12 59 20 |
||||||||||
2710 12 59 90 |
||||||||||
2711 12 11 00 |
Скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази |
52 |
54 |
56 |
58 |
60 |
62 |
64 |
66 |
68 |
2711 12 19 00 |
||||||||||
2711 12 91 00 |
||||||||||
2711 12 93 00 |
||||||||||
2711 12 94 00 |
||||||||||
2711 12 97 00 |
||||||||||
2711 13 10 00 |
||||||||||
2711 13 30 00 |
||||||||||
2711 13 91 00 |
||||||||||
2711 13 97 00 |
||||||||||
2711 14 00 00 |
||||||||||
2711 19 00 00 |
||||||||||
2901 10 00 10 |
Бутан, ізобутан |
52 |
54 |
56 |
58 |
60 |
62 |
64 |
66 |
68 |
При цьому, як і зазначалось, збереженням встановленого співвідношення ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини на рівні 25%. Для цього пальне поділять на дві групи:
Перша група, коди УКТ ЗЕД |
Друга група, коди УКТ ЗЕД |
2710 12 41 11, 2710 12 41 12, 2710 12 41 13, 2710 12 41 31, 2710 12 41 32, 2710 12 41 33, 2710 12 41 91, 2710 12 41 92, 2710 12 41 93, 2710 12 45 01, 2710 12 45 02, 2710 12 45 09, 2710 12 49 01, 2710 12 49 02, 2710 12 49 09, 2710 12 41 14, 2710 12 41 15, 2710 12 41 19, 2710 12 41 34, 2710 12 41 35, 2710 12 41 39, 2710 12 41 94, 2710 12 41 95, 2710 12 41 99, 2710 12 45 12, 2710 12 45 13, 2710 12 45 99, 2710 12 49 12, 2710 12 49 13, 2710 12 49 99, 2710 20 90 00, 2710 12 51 10, 2710 12 51 20, 2710 12 51 90, 2710 12 59 10, 2710 12 59 20, 2710 12 59 90 |
2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 |
Що буде до 2031 року згідно з коментованим законопроєктом?
Дотримання відношення розміру акцизних ставок на рівні 25% до 31 грудня 2030 року буде виглядати таким чином.
Розмір найбільшої ставки акцизного податку другої групи ставок має дорівнювати 25% розміру найменшої ставки акцизного податку першої групи ставок.
У разі внесення змін до розміру ставок акцизного податку, відповідно до яких розмір найбільшої ставки акцизного податку другої групи ставок не буде дорівнювати 25% розміру найменшої ставки акцизного податку першої групи ставок, до ставок акцизного податку першої групи ставок або ставок акцизного податку другої групи ставок застосовується підвищувальний коефіцієнт, що визначається за формулою, встановленою у підпункті 215.3.4 ПКУ:
К = МаксСтавка2гр х 4 / Ставка1гр,
де МаксСтавка2гр – найбільша ставка акцизного податку другої групи ставок;
Ставка1гр – відповідна ставка акцизного податку першої групи ставок, розмір якої не перевищує чотирикратний розмір найбільшої ставки акцизного податку другої групи ставок.
Водночас підвищувальний коефіцієнт не застосовується до ставки акцизного податку першої групи ставок, розмір якої дорівнює чотирикратному розміру найбільшої ставки акцизного податку другої групи ставок.
Що пропонується з 2031 року?
З 1 січня 2031 року дотримання цього відношення доповниться умовою: якщо розмір найменшої ставки акцизного податку першої групи ставок перевищує чотирикратний розмір найбільшої ставки акцизного податку другої групи ставок, до кожної ставки акцизного податку другої групи ставок, розмір якої не перевищує 25% розміру найменшої ставки акцизного податку першої групи ставок, застосовується підвищувальний коефіцієнт, що визначається за формулою:
К = МинСтавка1гр / 4 / Ставка2гр, де
МинСтавка1гр – найменша ставка акцизного податку першої групи ставок,
Ставка2гр – відповідна ставка акцизного податку другої групи ставок, розмір якої не перевищує 25% розміру найменшої ставки акцизного податку першої групи ставок.
Підвищувальний коефіцієнт не застосовується до ставки акцизного податку другої групи ставок, розмір якої дорівнює 25% розміру найменшої ставки акцизного податку першої групи ставок.
Величина підвищувальних коефіцієнтів, що визначаються відповідно до цього підпункту, застосовується у формі десяткового дробу з шістьма знаками після коми та не пізніше наступного робочого дня з дня набрання чинності законом, яким встановлюються ставки акцизного податку першої та/або другої групи ставок, оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.