Верховною Радою України прийнято за основу проєкт Закону №4187 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтримки розвитку вітчизняних галузей надрокористування».
Метою законопроекту є створення прозорої, зручної та зрозумілої системи користування надрами, зменшення надмірного державного впливу на галузь, підвищення конкуренції та легалізація відносин у сфері користування надрами.
Законопроектом пропонується обмежити право бути надрокористувачем для громадян держави-агресора або юридичних осіб, які зареєстровані на території держави-агресора, юридичних осіб, кінцевим бенефіціаром яких є громадяни держави-агресора, фізичних та юридичних осіб, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції».
Проектом передбачається подання документів та звітності у електронній формі через електронний кабінет, у тому числі для ініціювання нових ділянок для винесення на електронні аукціони.
Геологічне вивчення пропонується замінити на комплексний (наскрізний) спецдозвіл строком від 3 до 20 років, у рамках якого дозволяється поєднувати розвідку корисних копалин з їх видобутком.
На рівні закону встановлюється вичерпний перелік випадків надання спеціального дозволу без проведення аукціону, які нівелюють ризики зловживань та гарантують логічну спадковість для інвесторів.
Законопроектом під час проведення експертизи та оцінки ресурсів та запасів корисних копалин за заявою користувача надрами пропонується дозволити використання рамкової класифікації викопних енергетичних і мінеральних запасів і ресурсів (РКООН-2009), класифікація Комітету з міжнародних стандартів звітності по запасах твердих корисних копалин (CRIRSCO), Система управління вуглеводними ресурсами (PRMS) та інші міжнародні стандарти.
Проектом передбачається встановити чіткий та вичерпний перелік випадків, коли можливо анулювати дозвіл на користування надрами, а також випадків його тимчасового зупинення у разі:
- виникнення внаслідок проведення робіт, пов’язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров’ю людей;
- виключно за результатами проведення заходів державного геологічного контролю центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у разі невиконання в установлений строк приписів щодо усунення порушення вимог угоди про умови користування ділянкою надр та програми робіт.
При цьому, надрокористувачу надається 20 календарних днів після зупинення дії спеціального дозволу для зупинки проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт.
Проектом пропонується встановити право власника спеціального дозволу на користування надрами продавати, використовувати у вигляді застави або в інший спосіб відчужувати права, надані йому спеціальним дозволом на користування надрами, іншій юридичній чи фізичній особі, в тому числі передавати їх до статутних капіталів створюваних за його участю суб'єктів господарювання, а також вноситись як вклад у спільну діяльність, з переходом прав та обов’язків до нового власника спеціального дозволу. Таке право має певні обмеження для суб’єктів державного сектору економіки та підприємств в управлінні держави з метою унеможливлення ризику спекуляцій.
Законопроектом передбачається скоротити удвічі список документів у пакеті на надання спецдозволу, а також скасувати:
- гірничий відвід, крім об’єктів, розробка яких здійснюється підземним способом (шахтами та рудниками);
- введення Державною службою геології та надр України в дію протоколів експертизи Державної комісії України по запасах корисних копалин;
- спеціальний порядок передачі розвіданих родовищ у промислову розробку між підприємствами;
- погодження Державною службою геології та надр України проектів розробки родовищ корисних копалин;
- погодження (замінюється на інформування) органів гірничого нагляду річного плану розвитку гірничих робіт;
- погодження обласними державними адміністраціями, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення надання надр у користування для видобування підземних вод і розробки родовищ торфу.
Законопроектом пропонується унормувати на рівні закону:
- випадки, у яких спеціальний дозвіл надається без проведення аукціону;
- визначення початкової ціни спецдозволів на ділянках надр без затверджених запасів (неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за гектар/кілометр ділянки надр за рік користування);
- визначення вартості вторинної та первинної державної геоінформації;
- правила доступу до первинної геологічної інформації, що є державною власністю;
- порядок внесення нововиявленої корисної копалини до спецдозволу;
- порядок надання спецдозволів на користування надрами;
- порядок використання координат у системі WGS 84;
- порядок анулювання права користування надрами;
- порядок обмеження, тимчасового зупинення користування надрами;
- повноваження органу державного геологічного контролю та органу державного гірничого нагляду.
Законопроектом з метою врегулювання на законодавчому рівні питання щодо підвищення економічного рівня життя громадян України, а також з метою безпосередньої реалізації права власності Українського народу на надра враховано положення, що стосуються впровадження економічного паспорту українця та в рамках законопроекту полягають у наданні громадянам України права на отримання частини доходу держави від рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин. Розмір та порядок отримання громадянами України частини від такого доходу встановлюватиметься окремим законом.
Законопроект передбачає внесення ряду змін до Кодексу України про надра, Земельного кодексу, Гірничого Закону України, законів України «Про нафту і газ» та «Про регулювання містобудівної діяльності».