За результатами роботи Експертної ради з питань підготовки Узагальнюючих податкових консультацій (УПК) при Мінфіні наказом Міністерства фінансів затверджено Консультацію щодо застосування окремих положень ст. 39 ПКУ, у тому числі під час коригування фінансового результату до оподаткування на підставі пп. 140.5.4, 140.5.5-1, 140.5.6 ПКУ.
У чому суть?
Консультація надає роз’яснення на питання, які стосуються:
– сировинних товарів та товарів, що мають біржове котирування;
– критеріїв визнання операцій реструктуризації бізнесу контрольованими;
– специфіки подання Повідомлення про укладання контракту на здійснення операцій з сировинними товарами;
– застосування 30% коригувань фінансового результату у випадках:
- надання документів, що підтверджують сплату нерезидентом податку на прибуток;
- здійснення операцій через комісіонера – резидента;
- підтвердження платником податку відповідності цін принципу «витягнутої руки» згідно з процедурою, встановленою статтею 39 Кодексу;
- встановлення невідповідності цін принципу «витягнутої руки».
В частині особливостей застосування положень щодо сировинних товарів та товарів, що мають біржове котирування, роз’яснено, що оскільки постанова КМУ від 09.12.2020 р. №1221, якою затверджено Перелік сировинних товарів, набула чинності з 1 січня 2021 року, норми Кодексу щодо контрольованих операцій з сировинними товарами застосовуються починаючи з 1 січня 2021 року. Крім того, зазначено, що якщо платник податків у період з 1 січня 2020 року по 22 травня 2020 року (включно) використовував норми Кодексу стосовно операцій з товарами, які мають біржове котирування, такий підхід може застосовуватись і надалі в період з 23 травня 2020 року по 31 грудня 2020 року (включно) при наявності належного обґрунтування використання методу порівняльної неконтрольованої ціни та біржових котирувань як джерела інформації у документації з трансфертного ціноутворення (ТЦУ).
Щодо критеріїв визнання операцій реструктуризації бізнесу контрольованими пояснюється, що підпункт, яким визначені господарські операції для цілей ТЦУ, не є вичерпним, а отже будь-які його уточнення, зокрема, щодо операцій реструктуризації бізнесу, не вважаються розширенням переліку операцій для цілей контролю трансфертного ціноутворення.
Щодо застосування 30% коригувань фінансового результату до оподаткування на підставі пп. 140.5.4, 140.5.5-1, 140.5.6 ПКУ надано роз’яснення стосовно:
- документу, що свідчитиме про сплату податку нерезидентом, організаційно правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, у відповідній державі у періоді здійснення операції;
- коригування фінансового результату, що здійснюється комітентом-резидентом, оскільки право власності на товар (роботи, послуги) переходить безпосередньо від такого комітента до покупця – нерезидента, або від постачальника (продавця) – нерезидента до комітента;
- обсягу інформації, який вважається достатнім для належного обґрунтування відповідності ціни або показника рентабельності принципу «витягнутої руки»;
- коригування, що здійснюється на розмір різниці між фактичною вартістю придбання або продажу товарів (робіт та послуг) та вартістю, розрахованою виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом «витягнутої руки», яке може бути як меншим за 30% вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг придбаних (реалізованих) у відповідних операціях, так і більшим.
Роз’яснення цих питань усуне неоднозначне трактування окремих норм податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
З текстом УПК можна ознайомитись за посиланням.