Це – вже сімдесят дев’ятий (сьомий цього року та тридцять другий з початку війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена виключно зовнішньоекономічній діяльності. У ньому ми пишемо про те, що цікавого та корисного сталося у сфері ЗЕД за більше ніж місяць. А саме:
- зауважимо, що з 4 вересня 2025 року діють нові ставки експортного мита на ріпак та сою;
- розповімо, що готуються нові правила заповнення актів наданих послуг;
- повідомимо про оприлюднення Єврокомісією роз’яснень для банків ЄС щодо платежів українським компаніям з прифронтових регіонів;
- роз’яснимо, які документи є підтвердженням експорту робіт або послуг у сфері ЗЕД;
- з’ясуємо, як довести реальність господарських операцій з іноземними юрособами.
Гарного вам читання!
З 4 вересня діють нові ставки експортного мита на ріпак та сою за Законом №4536
Для деяких змін Законом №4536 передбачено спеціальні строки набрання чинності. Як от для нових мит на:
- насіння ріпаку (кользи) – з дня, наступного за днем опублікування Закону (тобто з 4 вересня 2025);
- соєві боби – з дня, наступного за днем опублікування Закону, але не раніше 1 вересня 2025 року (тобто також з 4 вересня 2025).
Починаючи з 1 січня 2030 року ставка вивізного (експортного) мита на олійні культури, види яких визначені ст. 1-1, щороку буде зменшуватися на 1 відсотковий пункт до значення 5 відсотків.
Редакція «Дебет-Кредит» також зробила найповніший аналіз усіх змін за
Законом №4536 і виклала його у 18 статтях. Переглянути їх можна
тут.
Нові правила заповнення актів наданих послуг чи скасування їх зовсім?
У ВРУ
зареєстровано два законопроєкти, спрямовані на спрощення оформлення первинних документів з надання послуг:
- Законопроєкт №14023 від Д. Гетманцева. Згідно з ним під час оформлення акта наданих послуг такі реквізити, як посада, прізвище та підпис зі сторони замовника не будуть обов’язковими, якщо таке оформлення акта передбачено договором і вартість послуг буде оплачена у безготівковій формі. Це не поширюватиметься на вимоги до оформлення первинних документів з надання послуг, оплачених за рахунок бюджетних коштів, для яких зберігаються чинні вимоги до оформлення первинних документів.
- Законопроєкт №14023-1 від Уряду. Пропонується надати можливість зазначати в первинних документах, що підтверджують надання послуги, оплаченої в безготівковій формі, інформацію про тільки одну особу –відповідальну за здійснення господарської операції і правильність оформлення постачання послуг (виконавця). Зокрема йдеться про: посаду, прізвище та підпис. Первинний документ, що підтверджує надання послуги та оплачений у безготівковій формі, визнаватиметься дійсним за умови наявності обов’язкових реквізитів, визначених законом, і може не містити підпису та даних представника замовника послуги.
Зауважимо, що напередодні реєстрації цих проєктів Свириденко
повідомила, що Уряд зовсім планує скасувати обов’язкове підписання Акта виконаних робіт для оплати послуг у безготівковій формі.
23 вересня
було проведено робочу групу щодо спрощення оформлення первинних документів. На ній вирішено підтримувати законопроєкт №14023, який, на відміну від урядового проєкту, надає суб’єктам господарювання право передбачити при укладенні договору спрощений порядок оформлення первинних документів з надання послуг.
Які документи є підтвердженням експорту робіт або послуг у сфері ЗЕД?
ДПС у Запорізькій області
розповідає, що у разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених НБУ. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав – з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Таким чином, документами, що підтверджують експорт робіт, послуг у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є
документи, що засвідчують їх надання, зокрема акт виконаних робіт (наданих послуг), рахунок (інвойс) тощо.
Єврокомісія оприлюднила роз’яснення для банків ЄС щодо платежів українським компаніям з прифронтових регіонів
Дія.Бізнес
розповідає, що Європейська комісія опублікувала інформаційний бюлетень для банків країн ЄС, спрямований на спрощення міжнародних платежів для
підприємств, що працюють у Запорізькій, Херсонській, Донецькій та Луганській областях, які перебувають під контролем Уряду України.
Перекази на користь таких компаній можуть здійснюватися у звичайному режимі.
У платіжних документах потрібно детально вказувати місцезнаходження підприємства (місто та поштовий індекс у полях SWIFT MT-103 або ISO 20022).
Для підтвердження підконтрольності території рекомендовано використовувати:
- перелік тимчасово окупованих територій на сайті Мінрегіону;
- перелік підприємств м. Запоріжжя на сайті Запорізької ОДА.
І наостанок - аналітика від редакції
Як довести реальність господарських операцій з іноземними юрособами? Суб’єкти ЗЕД, будьте уважні! Нереальна госпоперація – це не лише та операція, якої не було (яка відбувалася лише за документами). Донарахування податку може виникнути, якщо податківці доведуть, що операція мала на меті уникнення оподаткування або застосування зниженої ставки податку
. Коментар до
Постанови ВС від 18.03.2025 у справі №500/1744/24 наведено
тут.
Наразі це все.
Більше новин на тему зовнішньоекономічної діяльності ви знайдете тут, а консультацій – ось тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»