• Посилання скопійовано

Перевіряти бізнес по-новому: що прийняла Рада 12 листопада?

Парламент у першому читанні прийняв чотири проекти законів із пакету "державного нагляду"

Перевіряти бізнес по-новому: що прийняла Рада 12 листопада?

Перший - законопроект №2531а, який був внесений  Кабінетом міністрів.

Документом передбачається "відкрити" систему державного нагляду із можливістю вільного доступу через мережу інтернет до бази перевірок та їх результатів. Також контролюючі органи матимуть право повідомляти підприємців про перевірки електронною поштою.

Такий підхід, безумовно, вдосконалить відносини у сфері державного нагляду - через впровадження простих, зрозумілих в прозорих правил проведення перевірок.

Дуже важливим у цьому законопроекті є те, що застосовуватиметься єдиний підхід до адміністративних стягнень за порушення, що практично виключає корупційні дії з боку перевіряючих.

Документом також передбачається підвищити  відповідальність посадових осіб органів державного нагляду.

Другий - законопроект №2418а - зменшує кількість контролюючих органів, які не керувалися основними принципами державної політики у сфері державного нагляду, звужує повноваження і обмежує їх втручання в господарську діяльність.

Цей законопроект вимагає конкретизувати підстави для здійснення перевірок та встановлює чіткі строки їх проведення - 10 днів, а для малого підприємництва – 5 днів.

Для планових перевірок періодичність буде встановлюватися відповідно до ступеня ризику провадження діяльності (високий – раз на 2 роки, середній – раз на 3 роки, незначний – раз на 5 років).

Третій законопроект, за який проголосували народні обранці - №3153Про нього "ДК" уже писав тут >>>

Він передбачає, що позапланові перевірки відповідно до закону можуть проводитися за дозволом Кабміну, за бажанням підприємця, за рішенням суду та за дозволом Державної регуляторної служби.

Документом також запроваджується мораторій на здійснення планових перевірок до 30 червня 2016 року. Не буде це правило розповсюджуватися на планові заходи Державної ветеринарної та фітосанітарної служби в частині перевірки безпечності та якості харчових продуктів.

До зазначеного терміну уряд повинен затвердити Стратегію та програму реформування системи державного нагляду.

Норми закону також залишають чинними мораторій на перевірки суб’єктів господарювання з обсягом доходу до 20 млн гривень.

Такий підхід не нестиме адміністративного навантаження на малий бізнес та, що головне, поверне державі функцію контролю за якістю і безпечністю продукції та усіх видів робіт і послуг, а громадянам – гарантований Конституцією захист своїх прав у разі їх порушення.

Четвертий законопроект - №2422а - передбачає внести зміни до деяких законів з техногенної та пожежної безпеки, захисту прав споживачів, санітарно-епідеміологічного нагляду, архітектурно-будівельного контролю аби встановити окремі норми щодо державного нагляду у цих сферах.

У разі прийняття у другому читанні доопрацьованих попередніх трьох проектів законів, які визначають основні принципи та функції у системі державного нагляду, особливого значення для реформування цієї сфери на рівні закону він не має.

Історія питання

Півтора роки тому уряд ухвалив рішення заборонити проведення перевірок протягом другого півріччя 2014 року. Отримавши схвальні відгуки на це рішення з боку бізнесу, Кабмін продовжив дію мораторію для всіх підприємств до 30 червня 2015 року.

В цей період перевірки здійснювались винятково за наявності урядового дозволу, за заявкою суб’єкта господарювання, згідно з рішенням суду або згідно вимог Кримінального процесуального кодексу України.

У той же час мораторій на перевірки було встановлено до кінця 2016 року, але для підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік.

За даними Державної регуляторної служби України, під час мораторію кількість планових перевірок скоротилася в 72 рази, а позапланових – у 2 рази в порівнянні з тим часом, коли мораторій не діяв (січень – червень 2014 року).

Наслідки дії мораторію

Водночас, за час дії такого мораторію українці стали свідками численних скандалів.

По-перше, це незаконне використання корисних копалин - нелегальний видобуток бурштину. По-друге, це масове отруєнням дітей у дитячих садочках. По-третє, це численні скарги громадян на неякісну харчову продукцію, незадовільний санітарний стан в закладах громадського харчування тощо.

Лише у 2014 році до Держспоживінспекції надійшла значна кількість скарг про порушення прав споживачів - 39,8%. Вони стосуються якості непродовольчих товарів, продуктів харчування та якості послуг, що надаються.

Більше того - у зв'язку з відсутністю контролю з боку держави за виробництвом харчових продуктів виник ризик обмеження експорту української продукції на ринки ЄС.

Тобто лібералізація державного контролю так само призводить до доволі складних наслідків, пов'язаних із здоров’ям людей, охороною навколишнього середовища тощо.

Тож, як бачимо, постійно триваючий мораторій на перевірки не завжди э дієвим засобом зменшення адміністративного навантаження, а навпаки він також може бути легальним механізмом порушення конституційних прав українців.

Олеся Помаз,

експерт з питань регуляторної політики Інституту суспільно-економічних досліджень (ІСЕД)

Джерело: Економічна правда

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024167
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 532
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20247 0066
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460