ВАСУ переглянув свою позицію з приводу тлумачення термінів позови «майнового характеру» та «немайнового характеру».
Нагадаємо, що оскарження рішень суб’єктів владних повноважень з моменту створення та початку дії адміністративних судів вважались позовами немайнового характеру.
В силу припису пп. 2 п. 3 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» КАС України до набрання чинності ЗУ «Про судовий збір» розмір судового збору визначався відповідно до пп.. "б" п. 1 ст. 3 Декрету КМУ "Про державне мито", а саме становив 0,2 н.м.д.г. із скарг за неправомірні дії органів державного управління і службових осіб, що ущемляють права громадян. Майновими вважалися позови про стягнення грошових коштів, розмір судового збору для яких розраховувався як 1 % від розміру таких вимог, але не більше 1700 гривень. (пп.3 п.3 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» КАС України)
З прийняттям ЗУ «Про судовий збір» ці положення втратили чинність, а отже це дало право ВАСУ переглянути своє ставлення до розрахунку судового збору при поданні позовів про визнання неправомірними та скасування рішень суб’єкта владних повноважень.
Таким чином, скажімо, якщо платник податків вважає, що рішення органу ДПС про нарахування грошових зобов’язань є не лише неправомірним, а й просить його скасувати, то на думку ВАСУ, такі рішення можуть породжувати підстави для змін майнового стану фізичної чи юридичної особи. Зокрема, реалізація таких рішень може призводити до зменшення або збільшення майна особи.
Відповідно оскарження такого рішення спрямоване на захист порушеного права у публічно-правових відносинах з метою збереження належного особі майна.
Отже, за практикою Європейського суду з прав людини (прикладом є рішення Європейського суду з прав людини від 14.10.2010 року у справі "Щокін проти України") вимога про визнання протиправним рішення суб’єкта владних повноважень, яке впливає на склад майна позивача, у тому числі шляхом безпідставного стягнення податків, зборів, штрафних санкцій тощо, є майновою.
Увага! З огляду на викладене, адміністративними позовами майнового характерує вимоги щодо протиправності рішень про визначення грошових зобов’язань платників податків, про зменшення суми бюджетного відшкодування з ПДВ, про стягнення адміністративно-господарських та інших штрафних санкцій тощо.
Таким чином, платники податків мають знати, що при поданні адмінпозовів до адмінсуду з наведеними вище позовними вимогам майнового характеру розмір судового збору становитиме:
1) від 107,30 грн до 2146 грн – для позовів про скасування рішень органів ДПС про нарахування грошових зобов’язань від 1 грн (для податкових вимог від 17 грн) до 214600 грн (1 % від суми позову, але не менше 0,1 мінімальної зарплати),
2) 2146 грн – для позовів про скасування рішень органів ДПС про нарахування грошових зобов’язань на будь-яку суму, що перевищує 214600 грн (1 % від суми позову, але не більше 2 розмірів мінімальних зарплат).
Залишилось відкритим лише одне питання – така кардинальна зміна позиції щодо нарахування судового збору окреслена Листом ВАСУ, тож як саме будуть діяти суди – наразі ще не відомо. Адже, скорiш за все по всіх аналогічних позовах, за якими наразі ще не відкриті провадження, платників податків «попросять» доплатити судовий збір.