• Посилання скопійовано

Майно знищене пожежею: податкові наслідки з точки зору ДПСУ

Які наслідки щодо ПДВ та податку на прибуток виникають у власника обладнання (ОЗ), готової продукції та сировини (товарів) у разі їх списання внаслідок пожежі? Відповідь у свіжій ІПК від 04.03.2025 №1159/ІПК/99-00-21-03-02

Майно знищене пожежею: податкові наслідки з точки зору ДПСУ

Ситуація, яка виникла у платника

ТОВ орендує виробничо-складське приміщення. Внаслідок пожежі було знищено обладнання, готову продукцію та сировину. ГУ ДСНС факт пожежі підтвердило актом про пожежу. Тепер запитання:

  • чи нараховувати ПДВ при списанні знищеного обладнання, ТМЦ?
  • які документи потрібні для підтвердження факту знищення?
  • чи потрібно коригувати фінансовий результат до оподаткування за результатом списання ОЗ та ТМЦ?

 

Відповідь ДПС

Якщо товари придбавали з ПДВ для використання у господарській діяльності і вони були знищені внаслідок обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану, то нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ не потрібно. Такі товари не вважаються використаними в операціях, що не є господарською діяльністю 

Документами, що підтверджують факт знищення, є:

  • сертифікат ТПП України; 
  • акт, який засвідчує факт пожежі; 
  • витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення; 
  • інші документи.

Коригування фінансового результату у разі знищення або руйнування виробничих та невиробничих ОЗ проводиться відповідно до п. 138.1 та 138.2 ПКУ.

Також ДПС у коментованій ІПК зазначила, що ПКУ не містить додаткових вимог щодо коригування фінансового результату у зв’язку зі списанням за результатами інвентаризації запасів. Їх облік проводиться в загальному порядку.

 

Коментар редакції

ПДВ. Наразі є пряма норма ПКУ – п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Тому за наявності документального підтвердженні факту знищення майна внаслідок обставин непереборної сили у період дії воєнного стану можемо нею скористатися та не нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Проте є один нюанс: ця норма є тимчасовою і діє протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану. Так само і коментована ІПК може бути застосована тільки до подій, які мали місце у період воєнного стану.

ДПС чітко ідентифіковано перелік документів, що підтверджують факт знищення майна. Окремо додамо, що після отримання акта про пожежу підприємству також потрібно буде оформити результати інвентаризації та ліквідації ОЗ і ТМЦ. Цього буде достатньо.

Також звертаємо увагу, що ТПП України з метою спрощення процедури засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) на сайті ТПП України (www.ucci.org.ua) розмістила загальний офіційний Лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажору у зв’язку із запровадженням військового стану. Проте цей лист є дійсно загальним, тобто не може бути використаний та не є достатнім підтвердженням настання конкретної події (пожежі).

Порядок подання документів до ДПС про знищення ОЗ та ТМЦ ПКУ наразі не визначено. На практиці платники податків надають їх вже під час документальної перевірки (адже надання таких документів не вимагається і при поданні декларацій з ПДВ або з податку на прибуток). Але у податківців, як завжди, своя точка зору з цього приводу (щоправда, вони говорять лише про право, і це тільки порада).

У «ЗІР» (категорія консультації 101.27) вони кажуть, що платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу (або особисто платником податків, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису). 

Податок на прибуток. У зв’язку з ліквідацією ОЗ ТОВ потрібно буде застосувати різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів відповідно до ст. 138 ПКУ. Проводити інші коригування не потрібно, як і зазначили податківці в коментованій ІПК.

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»