• Посилання скопійовано

Обовʼязок маркетплейсів звітувати до ДПС про доходи користувачів: законопроєкт від Мінфіну

Мінфін оприлюднив законопроєкт, яким планується встановлення обов’язку для операторів цифрових платформ здійснювати збір певної інформації про користувачів таких цифрових ресурсів та щороку подавати до ДПС звіт про доходи

Обовʼязок маркетплейсів звітувати до ДПС про доходи користувачів: законопроєкт від Мінфіну

Улітку минулого року ми вже розповідали, що в Україні планується встановлення обов’язку для операторів цифрових платформ, таких як онлайн-сервіси, що пропонують послуги таксі, оренди нерухомості, маркет-плейси та застосунки для продажу товарів і надання послуг, здійснювати збір певної інформації про користувачів таких цифрових ресурсів та щорічно подавати до Державної податкової служби України звіт про доходи, які вони отримують від здійснення визначених видів діяльності.

І ось 7 березня 2025 року Мінфін оприлюднив проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи".

Як зазначено у пояснювальній записці, розроблено законопроєкт з метою забезпечення запровадження в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, та з метою гармонізації національного податкового законодавства з правом Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку, що сприятиме виконанню міжнародних зобов’язань України як країни-кандидата на членство в ЄС та ОЕСР.

 

Які зміни пропонують внести до ПКУ?

ПКУ пропонують доповнити новою статтею «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи». Нею визначено основні вимоги до встановлення підзвітними операторами платформ підзвітних продавців та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди DPI.

Цією статтею та іншими змінами до ПКУ передбачено встановлення/визначення:

1) термінів, пов’язаних з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи (статтю 14 Кодексу доповнено визначеннями термінів «платформа»,  «оператор  платформи»,  «підзвітний  оператор  платформи», «підзвітний продавець», «винагорода» та ін.). Запропоновані законопроєктом визначення термінів, пов’язаних з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи, відповідають положенням розділу І Модельних правил ОЕСР та Директиві DAC 7. Положення розділу І Модельних правил ОЕСР є обов’язковими та мають бути імплементовані юрисдикцією, що приєднується до Багатосторонньої угоди DPI;

2) обов’язку для підзвітних операторів платформ:

  • застосовувати заходи належної комплексної перевірки з метою виявлення підзвітних продавців серед користувачів платформи;
  • подавати до ДПС звіти про доходи підзвітних продавців, які вони отримують від здійснення звітної діяльності. Так, підзвітні оператори платформи зобов’язані щороку до 31 січня подавати до контролюючого органу звіт про доходи підзвітних продавців. Звітним періодом вважається попередній календарний рік;
  • подати заяву про взяття їх на облік у ДПС протягом 60 календарних днів після встановлення оператором статусу підзвітного оператора платформи; видів діяльності, що є звітною діяльністю, а саме: надання в оренду нерухомого майна (у тому числі житлової та комерційної нерухомості, а також будь-якого іншого нерухомого майна та місць для паркування); особисті послуги; продаж товарів; надання в оренду транспортних засобів;

3) чіткого переліку інформації, що подаватиметься підзвітними операторами платформ до ДПС в звіті про доходи підзвітних продавців;

4) відповідальності для операторів платформ за порушення вимог щодо виявлення підзвітних продавців та подання звітності для автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи;

5) вимог щодо зберігання документів, що підтверджують здійснення підзвітним оператором платформи заходів належної комплексної перевірки (не менше 5 років з дня, наступного за граничним строком подання звіту про доходи підзвітних продавців, для складення якого використовуються або якого стосуються зазначені документи).

Запропоновані норми поширюватимуться як на підзвітних продавців- нерезидентів, так і на підзвітних продавців-резидентів України, отже ДПС отримає інформацію про доходи резидентів України, які отримують дохід від здійснення звітної діяльності через операторів цифрових платформ. ДПС матиме в своєму розпорядженні значний обсяг податкової інформації, яку буде використано для контролю за своєчасністю та повнотою декларування активів та доходів, що підлягають оподаткуванню, виявлення незадекларованих активів та доходів, а також для боротьби з ухиленням від сплати податків.

З метою стимулювання виведення з тіні значної частки доходів фізичних осіб законопроєктом запропоновано дозволити фізичним особам – підзвітним продавцям цифрових платформ користуватися пільговим режимом оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи.

Концепцією оподаткування доходів таких фізичних осіб передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів у розмірі 5% та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ.

У  зв’язку  з  цим  ПКУ  запропоновано  доповнити  новою  статтею «Оподаткування доходів підзвітних продавців від здійснення звітної діяльності через цифрові платформи».

Зокрема, передбачено, що право на оподаткування доходів від здійснення звітної діяльності за ставкою 5% має платник податку-резидент, який досягнув 18 років та відповідає одночасно усім таким вимогам:

  • платник податку має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності, та повідомляє кожного підзвітного оператора платформи, з яким укладено договір щодо надання доступу до платформи, про номер (реквізити) поточного рахунку, через який здійснюються розрахунки під час здійснення звітної діяльності;
  • здійснює розрахунки під час здійснення звітної діяльності виключно у грошовій формі – готівковій або безготівковій – з використанням поточного рахунку, відкритого спеціально для цілей здійснення звітної діяльності;
  • щодо платника податків не прийняті рішення щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України «Про санкції»;
  • не є самозайнятою особою відповідно до ПКУ;
  • не використовує працю найманих осіб;
  • обсяг доходу, отриманий платником податку протягом календарного року, не перевищує 5 мільйонів гривень;
  • не здійснює продаж підакцизних товарів.

Передбачено, що податковим агентом підзвітного продавця щодо доходів від здійснення звітної діяльності є підзвітний оператор платформи, який виплачує дохід від здійснення звітної діяльності на користь підзвітного продавця. Законопроєктом встановлено порядок сплати податковим агентом податку, нарахованого (утриманого) із суми доходу підзвітного продавця від здійснення звітної діяльності за відповідний податковий період.

Водночас ДПС як контролюючий орган повинен мати доступ до інформації щодо операцій за поточними рахунками фізичних осіб – підзвітних продавців, відкритими спеціально для цілей здійснення звітної діяльності.

У зв’язку з цим законопроєктом запропоновано внести відповідні зміни до статті 62 Закону «Про банки і банківську діяльність», зокрема передбачити надання банками на запит ДПС інформації щодо операцій за поточними рахунками підзвітних продавців, а саме відомостей на визначену дату або за визначений період часу про операції зарахування коштів на поточні рахунки.

Запропоновані зміни стосуються виключно тих фізичних осіб, які будуть користуватися пільговим режимом оподаткування доходу від здійснення звітної діяльності та спрямовані на протидію зловживанням фізичними особами пільговим режимом оподаткування.

Законопроєктом заборонено надання ДПСУ інформації щодо підзвітних продавців (у тому числі отриманої від компетентних органів іноземних держав) іншим особам, у тому числі правоохоронним чи іншим державним органам, органам місцевого самоврядування, юридичним та фізичним особам, крім випадків надання такої інформації відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України. ДПС здійснює збір інформації від підзвітних операторів платформ, зберігання, захист такої інформації та передачу відомостей до компетентного органу іноземної юрисдикції.

У разі прийняття законопроєкт набере чинності з дня, наступного за днем опублікування.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»