• Посилання скопійовано

Рекламна роздача товарів – чи буде ПДВ: «7 хвилин» з Сергієм Доробоття

Сьогодні поговоримо про те, в яких випадках нараховують ПДВ під час безоплатних роздач та які документи необхідно оформити для цього



Чи нараховувати податкові зобов’язання на рекламні роздачі, на безкоштовні роздачі? Як визначити базу оподаткування під час здійснення безоплатних роздач, в тому числі у рекламних заходах? Який порядок складання та реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі? Як відображається у звітності і чи завжди необхідно нараховувати податкові зобов’язання під час безоплатних роздач? Про це ми зараз і поговоримо.

Безоплатні роздачі - це операції, за якими товари/послуги не оплачуються покупцями, покупці не дають інших видів компенсації постачальнику. Про це вказано в ст. 14 ПКУ, яка визначає терміни і поняття, зверніть увагу на пп. 14.1.13 ПКУ. Тобто якщо товари/послуги надаються безоплатно, без компенсації з боку покупця, вони вважаються безоплатно наданими. Податковим кодексом визначено, що будь-які операції з постачання товарів/послуг з місця постачання на митній території України вважаються об’єктом оподаткування. Тобто в тому числі і безкоштовні постачання, за якими не має компенсації з боку покупця. Тобто за такими операціями необхідно нарахувати податкові зобов’язання, якщо ця операція підпадає під об’єкт оподаткування.

Базою оподаткування є ціна, за якою товари придбані (якщо це придбані товари) або звичайна ціна, якщо роздаються свої товари/послуги (тобто вироблені даним постачальником).

Свого часу податківці вимагали нарахувати податкові зобов’язання ще одні, на так званий "умовний продаж". Тобто вони вважали, що на безоплатні роздачі потрібно нарахувати податкові зобов’язання за загальними правилами, а потім ще раз нарахувати податкові зобов’язання у зв’язку з тим, що роздані товари/послуги не використовуються у господарській діяльності. Але цю думку вони залишили у минулому. Починаючи з 2016 року дуже багато листів з’явилося фіскальної служби, де податківці вказують, що при безоплатній роздачі податкові зобов’язання нараховуються лише один раз, за загальними правилами. Тобто умовний продаж не визнається і податковий кредит не коригується, а залишається в тому розмірі, за яким його відобразив платник під час придбання товарів/послуг, які в подальшому безоплатно роздаються. Тобто залишається ця ж сама позиція фіскальної служби, що жодного умовного постачання в даному випадку не відбувається.

Всі платники ПДВ знають, що при постачанні товарів/послуг необхідно скласти податкову накладну. Це є однією з умов Податкового кодексу. Теж саме стосується безоплатних роздач. У разі якщо безоплатно роздаються товари/послуги, то необхідно скласти податкову накладну. Але якщо вони безкоштовні, то податкова накладна складається двічі:

  • спочатку на вартість реалізації. В даному випадку це 0,
  • друга податкова накладна - на різницю між базою оподаткування, яка визначена згідно з п. 188.1 ПКУ та вартістю реалізації (в даному випадку нулем).

Тобто уякщо таких операцій у звітному періоді декілька, тобто коли база оподаткування перевищує ціну реалізації, платник податку має право скласти одну зведену податкову накладну не пізніше останнього дня звітного періоду. У цій зведеній податковій накладній необхідно вказати числовий код «3». Це означає, що зведена податкова накладна складена згідно з п. 15 Порядку заповнення податкової накладної. А в тип причин невидачі вказується «15», тобто ця податкова накладна нікому не видається, вона залишається у особи, яка її склала, оскільки податкова накладна на 0 видається покупцю, тобто підлягає видачі. А податкова накладна на різницю нікому не надається, про що свідчить саме ця позначка «Х» і тип причини «15».

Цю податкову накладну, як і будь-яку іншу, обов’язково необхідно зареєструвати в ЄРПН. Для цього у платника є 15 днів місяця, наступного за останнім числом місяця, в якому була складена зведена податкова накладна. Для того щоб не було штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію або відсутність реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Жодних винятків для податкових накладних, які не видаються покупцю, в даному випадку ПКУ не робить. Будь ласка, реєструйте податкову накладну своєчасно, щоб не було штрафних санкцій.

Та виникає ще одне питання: чи завжди необхідно нараховувати податкові зобов’язання, складати податкові накладні при безоплатних роздачах?Річ у тім, що не завжди безоплатна роздача  - це просто передача товарів. Можуть проводитися рекламні заходи, рекламні якісь дії платника податку під час цих заходів, він роздає товари, роздає рекламні матеріали/буклети/листівки потенційним покупцям. І свого часу податківці вважали, що якщо ці рекламні роздачі включаються до собівартості власної продукції, яку ми рекламуємо, то таке рекламне роздавання не призводить до нарахування податкових зобов’язань. Але вважалось, що це необхідно робити лише якщо вартість цих рекламних роздач включається до собівартості.

Проте у 2019 році податківці змінили свою точку зору. Тепер вони вже не кажуть у своїх роз’ясненнях безпосередньо про собівартість. Вони кажуть, що якщо вартість розданих товарів включається до вартості готової продукції, яку рекламують, і як ця продукція оподатковується ПДВ. У цьому випадку безоплатна роздача не призводить до нарахування податкових зобов’язань і не виникає окремого об’єкта оподаткування ПДВ. Але щоб правильно все зробити, необхідно скласти план заходів. Тобто документально оформити рекламне роздавання під час тієї чи іншої події:

  • зробити наказ керівника про проведення рекламного заходу;
  • зробити план-програму підготовки та проведення рекламного заходу;
  • зробити кошторис витрат;
  • оформити накладні на відпуск ТМЦ зі складу, ті товари, які будуть роздаватися під час рекламного заходу;
  • зробити звіт про проведення рекламного заходу;
  • скласти акт на списання безоплатно розданих товарів під час рекламного заходу.

Тобто ці документи необхідні для того, щоб потім, під час перевірки, довести, що рекламна роздача товарів не призводить до окремого об’єкта оподаткування ПДВ. Відповідно не потрібно нараховувати податкові зобов’язання окремо. Податкові зобов’язання будуть нараховуватися під час продажу тієї продукції, власної продукції або послуг, які рекламувалися під час проведення цього рекламного заходу.

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»