Інтернет-магазин уклав договір інтернет-еквайрінгу з банком. Покупець зайшов на сторінку цього інтернет-магазину, обрав відповідні товари, його відкинуло у корзину, далі він нажав кнопку «Оплатити». Його перекинуло на сторінку банку, з яким укладено договір інтернет-еквайрінгу, він вводить там дані своєї картки і далі йому пбуде доставлено відповідний товар, який було оплачено з використанням його Visa або MasterCard.
На слайді у відео ви побачите, що підпадає під поняття «розрахункова операція», адже застосовується банківська платіжна картка вашого покупця і при цьому існує ще місце проведення розрахунків - це місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів зі застосуванням платіжних карток.
Все це дуже добре, коли покупцю приносять цей товар в якійсь коробочці. Але можна замовити в Інтернеті якусь комп’ютерну програму, яка буде скачана на планшет, смартфон або той самий MacBook. Колись щодо цього я робив запит у податкову, відповідь наведено на слайді у відео: це був лист податкової ще 2015 року, що навіть якщо використовуються платіжні картки покупця, Visa або MasterCard, укладено договір інтернет-еквайрінгу, але відбувається придбання інформаційно-консультативних послуг, отримання комп’ютерних та інших програм за допомогою мережі Інтернет, то не визначено місце проведення розрахунків. А якщо не визначено місце проведення розрахунків, то РРО звісно не використовується. Отже, придбаваючи якусь програму, то її, наприклад, на флешці принесе кудись кур’єр. А придбаваючи ту програму, яка закачається вам у смартфон або планшет, звісно зі смартфону чи з планшету ніякий кур’єр не вилізе і вам чек РРО не подасть.
Отже, у вас договір інтернет-еквайрінгу. Ви маєте застосовувати РРО. І постає закономірне питання: коли формувати той самий чек РРО?
Всю інтернет-торгівлю зі застосуванням платіжних карток можна розділити на три етапи:
- передавторизація карти;
- надходження коштів на поточний рахунок інтернет-магазину за вирахуванням комісії еквайрінгу, гроші на рахунку;
- відвантаження товару.
Оплати відбуваються цілодобово, у режимі 24/7. Коли формувати чек РРО?
У звичайному магазині чек РРО, звісно, формується у момент передавторизації карти. Колись, у 2015 році, податкова нас дуже веселила своїми роз’ясненнями, посилаючись на правило 103 - торгівля за замовленнями. Вони вважали, що покупець та продавець застосовують форму під час оплати. Наприклад, у мене колись була така ситуація: у 2017 році відбулася «чорна п’ятниця», яка закінчувалась о 24:00. О 23:45 я собі придбавав товар, бо через 15 хв. «чорна п’ятниця» закінчувалась. Я собі уявляю, що я телефоную у інтернет-магазин і кажу: «Алло, я зараз буду платити, не забудьте це пробити через РРО». Тому, навіть якщо ви у інтернет-магазині посадите якесь «маленьке звірятко», яке цілодобово буде вам вибивати ці чеки РРО з оплатою нічних годин та з оплатою святкових днів, може статися така ситуація: ваш покупець замовив щось ввечері, ваш продавець вже встиг на якійсь Марії-301МТМ вибити той чек РРО, а вранці покупець передумав купляти. Водночас ви вже встигли у момент передавторизації вибити чек РРО і там вже є товарна позиція. Що у такому випадку робити?
Другий етап - гроші зайшли на поточний рахунок за вирахуванням комісії еквайрінгу. Дійсно, низка консультантів та інтернет-магазинів вважають, що чек РРО потрібно вибивати на цьому етапі, коли гроші зайшли на поточний рахунок. Але гроші на поточний рахунок можуть зайти у вихідний день інтернет-магазину. Коли їх пробивати? Або гроші зайшли на поточний рахунок у вівторок, середу, четвер, не важливо. А відвантаження відбувається у п’ятницю, суботу і тощо. А між періодом, коли гроші зайшли на поточний рахунок, і періодом відвантаження ще є певний час, у який покупець може передумати щодо придбання цього товару.
Звертаємо увагу на витяг зі статті 3 Закону про РРО: «Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у безготівковій формі (зі застосуванням платіжних карток) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані видавати особі, яка отримує товар, отримує послугу, включаючи ті оплати, які здійснюються з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів/послуг в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції».
Отже, найголовніше, щоб покупець, коли отримав товар (на Новій пошті ("Укрпошті"), або кур’єром, або самостійно забрав), отримав там той самий чек. Тому лектор вважає, що в цьому випадку найпростіше вибивати чек РРО на етапі відвантаження товару. Адже чек РРО містить товарну позицію. Найголовніше - це той розрахунковий документ з товарною позицією, що буде наданий вашому покупцю. І, до речі, податкова у своїх роз’ясненнях дуже любить використовувати таку фразу «вкласти чек РРО у коробочку зі замовленням». А вкладати чек РРО у коробочку із замовленням найпростіше за все на етапі відвантаження цього товару.