Президент, уряд, Національний банк та усі державні інституції зараз об‘єднані спільною метою убезпечити життя і здоров‘я українців від коронавірусу. Заборонено заходи із великою кількістю учасників, зачиняються торговельно-розважальні центри, працівників переводять на дистанційну роботу, обмежуються пасажирські перевезення. Як в таких умовах мають працювати банки?
Національний банк на своїй сторінці у facebook надає відповідь на це питання у своєму листі до всіх банків країни.
1. Банки повинні забезпечити безперебійну роботу центральних офісів, дистанційних каналів обслуговування та контакт-центрів.
2. Банкомати мають бути підкріплені готівкою, щоб клієнти завжди за нагальної потреби могли зняти кошти. Однак не забувайте – зараз варто мінімізувати контакти з готівкою, яка потенційно може бути носієм вірусу. Тому сьогодні, як ніколи, треба бути #cashless. Зі свого боку, банки мають також приймати та обробляти картки всіх емітентів у банкоматних мережах та мережах POS-терміналів.
3. Щоб не наражати працівників та клієнтів банків на небезпеку, банки мають максимально перевести взаємодію з клієнтами в онлайн канали.
4. З цією ж метою банки можуть самостійно визначати і змінювати режим роботи відділень, кількість і перелік операцій у конкретних відділеннях з урахуванням ситуації та навантаження. Наприклад, закривати неключові відділення, скорочувати час роботи відділень, встановлювати різний час для обслуговування людей похилого віку та інших клієнтів тощо.
Однак банки повинні забезпечити роботу «опорних» відділень у «спальних» районах міст, щоб клієнти за нагальної потреби мали можливість отримати необхідні фінпослуги, не здійснюючи подорожі через півміста. В приміщеннях таких відділень мають бути передбачені технологічні перерви для провітрювання, дезінфекції та вологого прибирання, а працівники мають бути забезпечені засобами особистого захисту.
Більше інформації про роботу відділень вам мають повідомити банки, де ви обслуговуєтеся.
5. Ми продовжуємо закликати клієнтів банків мінімізувати відвідування банківських відділень. Особливо – якщо ви маєте симптоми коронавірусної інфекції. Зі свого боку, банкам варто за можливості використовувати дистанційні засоби вимірювання температури відвідувачів на вході в приміщення. Банки мають право відмовити в обслуговуванні клієнта із симптомом коронавірусу у відділенні банку.
6. Банкам на законодавчому рівні на період карантину заборонено нараховувати та стягувати неустойки (штрафи, пені або будь-які інші обов’язкові платежі) за несвоєчасне здійснення платежів за споживчими кредитами, а також підвищувати відсоткову ставку за споживчими кредитами. Банки повинні інформувати про це клієнтів.
7. Клієнти банків на час карантину можуть призупинити сплату платежів за іпотечними кредитами, і банки не повинні в таких випадках стягувати з них заставу. Про це банки також мають повідомити клієнтам.
8. Щодо режиму пільгового обслуговування кредитів платоспроможних сумлінних позичальників – Національний банк незабаром затвердить універсальні підходи, рекомендовані банкам.
9. На законодавчому рівні заборонено нараховувати та стягувати неустойки (штрафи, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги в період карантину. Тому можна не квапитися і не стояти в чергах у банківських відділеннях. Банки повинні інформувати про це клієнтів.
10. Як ви вже знаєте, готівка потенційно може бути носієм вірусу, а подорожі для отримання заробітних плат, пенсій, соціальних виплат, субсидій та інших грошових виплат – наражати вас на небезпеку. Тому Національний банк звертається до Кабінету Міністрів та органів місцевого самоврядування щодо переведення всіх організацій, підприємств, фізичних осіб – на здійснення цих платежів виключно в безготівковій формі на банківські рахунки з відкритими для них банківськими картками.
Більше про режим роботи банків на період карантину, а також перелік запланованих Національним банком кроків із послаблення регуляторного навантаження на банки у цей період – у листі на слайдах.
***
Читайте також: